Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

KL

Jag måste nog säga att lastbilschaufför inte alls behöver vara särskilt ansträngande. Min sambo jobbar som lastbilschaufför och har gjort i många många år. Han har kört allt man kan tänka sig men just nu kör han s.k sidlastare. Inget tungt alls. Du hämtar containern och lyfter på den själv med liften och kör dit du ska och ställer av. Lättare kan det faktiskt inte bli. Nu kör han i stan (Göteborg) så det blir många stopp under dagen så han kommer ut och får rört på sig.
Köra container med lastbil är inte heller betungande. Du kör dit du ska och blir avlyft med en truck och sedan åker du igen. Man får inte, som lastbilschaufför, vara med och lasta/lossa själv inom containeryrket. Om man inte jobbar på ett skitföretag vill säga. Min sambos företag är ett av de bästa i branschen och sambon är absolut förbjuden att sätta sin fot inne i containern vid last/loss. Det tråkiga kan vara väntetiderna om man jobbar i närheten av en hamn. Göteborgs hamn är ökänd för att ha väntetider på 4-5 timmar för att få lossa en container. Och med lossa menar jag då att få köra in, få sin ruta, parkera och vänta på att bli avlyft av truckarna.

Så, beroende av typ av lastbilschaufför, så behöver det absolut inte vara tungt. Timmerbil tror jag inte heller är tungt. (Har ingen erfarenhet av det) Man kör dit man ska och blir avlyft/pålyft.
Annars kanske busschaufför vore något? Eller som de säger i branschen; "skiten går av och på själv." ;-) (Sambon har kört buss tidigare)
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Butiksbiträde. Ffa kassaarbete är inte tungt. Men att vara på golven med mycket varuplock är tyngre (mataffär).
Kan tänka mig att klädaffär är lättare.

Inget bra yrke om man har ont i kroppen.
Med alla vridmoment, lyft och ensidiga rörelser sliter man rätt mycket på kroppen - det är aldrig att "bara sitta i kassan".

Jag var på skyddsombudskonferens för något år sedan där det pratades om att Handels gjort en undersökning med Lunds universitet där de satte elektroder på kassapersonal och de kom fram till att kassapersonal utsätts för samma belastning som löpandebandpersonal inom industrin.
Tidigare har jag läst i Handelsnytt (tror jag det var, för länge sedan i alla fall) att all belastning, enahanda rörelser, lyft i kassan motsvarar lyft på minst ett ton (därför är det så viktigt med arbetsrotation).

Klädaffär är kanske lite lättare än andra affärer, men där ska du stå och vika kläder vilket kan vara statiska rörelser. Och du ska hålla på med metallställningar och annat som kan vara rätt tungt. Plus att man inte får sitta ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jo det har jag sållat bort ganska tidigt. Sitta i kassa med de statiska rörelserna skulle jag aldrig klara av. Speciellt som folk inte kan låta bli att bygga varuberg och inte vända streckoden åt rätt håll :meh: (Jo det är ett irritationsmoment även om jag inte jobbar i kassa :D )

Samt klädaffär där kan jag tänka mig att det är till att stå många många timmar och det är det värsta för mig, att stå. Och då vara trevlig på det när det gör ont som :rage:, det funkar tyvärr inte.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

det stör mig oxå, fattar inte hur folk kan vara så respektlösa och rent ut sagt korkade. Tror de verkligen att det går snabbare för att det knökar upp allt på bandet på en gång?
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

KL

Jag måste nog säga att lastbilschaufför inte alls behöver vara särskilt ansträngande.
Nej, en liten andel av chaffisjobben är riktigt fina.
MEN man kan definitivt inte räkna med att få en fin-tjänst som ny i branschen. De går oftast till chaufförer som har erfarenhet i bakfickan.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

KL

Jag måste nog säga att lastbilschaufför inte alls behöver vara särskilt ansträngande. Min sambo jobbar som lastbilschaufför och har gjort i många många år. Han har kört allt man kan tänka sig men just nu kör han s.k sidlastare. Inget tungt alls. Du hämtar containern och lyfter på den själv med liften och kör dit du ska och ställer av. Lättare kan det faktiskt inte bli. Nu kör han i stan (Göteborg) så det blir många stopp under dagen så han kommer ut och får rört på sig.

Har du varit med din man ute o lyft kättingarna som används vid lyftena?

De är svintunga o kan vara grymt otympliga att fästa. Dessutom krävs att man klarar av att stå med huvudet bakåtlutat när man lyfter. Många turer ur och i bilen blir det oxå vilket som Ameo skriver kan bli jävligt jobbigt om man redan har ont i kroppen.

JA, jag har provat att köra SIMA ;)

Köra container med lastbil är inte heller betungande. Du kör dit du ska och blir avlyft med en truck och sedan åker du igen. Man får inte, som lastbilschaufför, vara med och lasta/lossa själv inom containeryrket. Om man inte jobbar på ett skitföretag vill säga. Min sambos företag är ett av de bästa i branschen och sambon är absolut förbjuden att sätta sin fot inne i containern vid last/loss. Det tråkiga kan vara väntetiderna om man jobbar i närheten av en hamn. Göteborgs hamn är ökänd för att ha väntetider på 4-5 timmar för att få lossa en container. Och med lossa menar jag då att få köra in, få sin ruta, parkera och vänta på att bli avlyft av truckarna.

Även här är det en del pyssel som är bökigt och kan vara tungt. Knastrena (de som håller fast containern på chassiet) måste låsas och låsas upp, ännu idag är det få chassin som har automatiska sådana. Många turer i o ur bilen blir det oxå. Kör man korta sträckor = många containrar kan det bli flera hundra gånger på en dag och tyvärr har nästan alla dragbilar fullhöjdshytter.

Dessutom är löschassi-branschen en av de hårdast utsatta av cabotage vilket gör att det är dålig lönsamhet så få åkare i den nischen anställer svenska förare.

JA, jag har kört den svängen.

Så, beroende av typ av lastbilschaufför, så behöver det absolut inte vara tungt. Timmerbil tror jag inte heller är tungt. (Har ingen erfarenhet av det) Man kör dit man ska och blir avlyft/pålyft.

De flesta som kör timmer får krana själva, dessutom arbetare de ofta själva i skogen med svårframkomliga vägar.

Annars kanske busschaufför vore något? Eller som de säger i branschen; "skiten går av och på själv." ;-) (Sambon har kört buss tidigare)

Buss är nog det bästa alternativet, för en med fibro, av de du gett men även här vill jag lägga in en stor brasklapp.

Bussföraryrket är rejält psykiskt påfrestande vilket inte är så bra när man redan har ont i kroppen.

Jag vet, har haft den t-shirten också ;)

Både jag och Ameo arbetar som lastbilschaufförer, jag på heltid, och har värkproblematik med oss.

Själv jobbar jag som tankbilsförare vilket är ett relativt lätt jobb men även jag är tvungen att omskola mig då min kropp inte håller längre.

Idag är det dessutom svårt att få jobb som lastbilschaufför då de svenska åkerierna konkurreras ut av fuskande utländska företag s.k. cabotage.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Timmerbil tror jag inte heller är tungt. (Har ingen erfarenhet av det) Man kör dit man ska och blir avlyft/pålyft.


Jag känner en som kör timmerbil och ska man tro honom så bör man vara rätt duktig på att klättra i träd och liknande. Anledningen är de undermåliga skogsvägar som timmerbilarna ofta måste köra på. Ofta är det grenar i vägen, så då gäller det att kunna röja fri väg då moderna lastbilar ändå är rätt ömtåliga. Klarar man inte av det själv utan måste ringa efter hjälp varje gång så blir man inte långvarig i timmerbilen.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Det finns sjukt mycket jobb för ekonomer/redovisningsassistenter osv, man kan starta eget eller vara anställd. Flexibelt jobb som är rejält kul också, träffar många olika typer av kunder i olika branscher. Tror inte att utbildningen behöver vara så lång.

Angående fibron, kan jag varmt rekommendera att du testar Alexanderteknik. Man får hjälp att hitta avslappning och balans, sjukt effektivt för mig iaf, också typ fibro enl läkaren.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Butiksbiträde. Ffa kassaarbete är inte tungt. Men att vara på golven med mycket varuplock är tyngre (mataffär).
Kan tänka mig att klädaffär är lättare.

Om det är någonting som sliter på kroppen så är det butiksarbete tycker jag. Iofs kanske man får sitta ner ibland på vissa jobb, men på mitt jobb stod vi konstant i 9 timmar om dagen, med en rast på 30 min.

Jag jobbade heltid där i ett år och har sedan dess problem med både rygg och fötter trots bra skor.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jag tänker på yrken som ekonom, olika ingenjörsjobb, tekniker, socionom (dock måste man tåla den typen av personer du jobbar med nu ;)), receptarie, mäklare...
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Samt klädaffär där kan jag tänka mig att det är till att stå många många timmar och det är det värsta för mig, att stå. Och då vara trevlig på det när det gör ont som :rage:, det funkar tyvärr inte.

Jag känner igen mig i mycket du & ni andra skriver. Jag har en rätt dålig kropp och det blir bara värre och värre tyvärr. Skadade min ankel for snart 2 år sedan och kan sedan dess inte stå & gå för länge. Har även ryggproblem, problem med knän och högra höften. Just nu arbetar jag inom rekrytering och sitter alltså stilla 9 timmar om dagen, det ar tufft som f-n vissa dagar & att man mitt i allt måste vara trevlig och representera foretaget ar ibland svårt.

Dock är det ett bra alternativ jämfört med mycket annat. De flesta kontor har stående skrivbord (om det nu ar så det heter? Skrivbord man står upp och jobbar vid?), bra stolar och möjlighet att ta regelbundna raster. Olika typer av receptionist/admin etc går ju ocksa in i ungefär samma kategori. Klarar man att hålla humöret i schack trots smärta ar det inte illa.. :)
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Alla jobb har ju för- och nackdelar. Att sitta på kontor är verkligen inte tungt, men man måste se till så att man tränar och rör på sig så att man inte får förslitningsskador av att sitta still. Och precis så är det ju med så mycket annat också. Ska man jobba i vården måste man klara av det, och för att klara av det krävs oftast att man tränar och bygger upp sig så att man kan jobba utan att slita för mycket på sig själv.

Tunga jobb kräver att man är vältränad för att man ska må bra av det i längden.

Jag har jobbat med allt möjligt i mitt liv, hästar, krogen, kontor, butik, chaufför, etc, etc, etc, etc och det jobbet som jag led mest av kroppsligt var på krogen där jag stod still på samma plats 8-12 timmar. Smärtan i fötterna efter att man står still så länge är helt olidlig!!

Idag jobbar jag som kurir och kör budbil. Jag har aldrig varit så rörlig och så stark som jag är nu, mest för att jag gör så mycket olika saker och rör på mig hela dagen. När jag jobbade på kontor fick jag väldigt ont i mina axlar. I butiken hade jag det väldigt lätt - inga tunga lyft, man kunde gå omkring osv.

Alla jobb har för- och nackdelar, men det är få jobb som är helt smärtfria. För att man ska få en smärtfri vardag måste man träna och se till så att man äter rätt och mår så bra som man kan göra. Det är inte bara arbetsuppgifterna som spelar in.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jo det förstår jag också.
Det finns dock ingen möjlighet att jag kommer att vara smärtfri. Nånsin.
Det enda som gäller är att hålla det på en någorlunda acceptabel nivå och jobbet är en ganska stor del i det hela.

Dessutom är en ganska stor del till att jag vill byta jobb att jag är less och trött på allt psykiskt som man måste svälja i vården vilket gör att det blir ännu svårare att hantera smärtan vilket gör att det blir svårare att bita ihop och vara glad vilket gör en ond cirkel.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Tack för tipset.

Alla jobb som innehåller ekonomi är jag livrädd för då jag alltid har skytt matte, men det var länge sen nu, kanske dags att tänka om. :)
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Tack så mycket för dom tankarna, jag kanske helt får lägga min lastbils drömmar åt sidan. :(


*Delvis knapp

Jag gillar att köra, tycker om att vara ute på vägarna, det är nog därför jag har snöat in på förar förar yrken.
Samt att jag lite grann drömmer om ett jobb där jag slipper människor :o
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Butiksbiträde. Ffa kassaarbete är inte tungt. Men att vara på golven med mycket varuplock är tyngre (mataffär).
Kan tänka mig att klädaffär är lättare.

Att jobba i klädaffär är fruktansvärt tungt. Testa att lyfta 15-20 plagg som hänger på galge i enbart galg kroken. Sådana lyft förekommer det väldigt många av varje dag när man jobbar i klädaffär. Att enbart stå i kassan förekommer inte idag utan man cirkulerar eftersom att stå i kassan genererar sådana arbetsskador pga dumma, tunga lyft.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Utbilda dig till receptarie :) Rolig utbildning (men krävande!) superbra arbetsmarknad, bra lön och det enda "tunga" är i princip att packa upp varor :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 001
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 829
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp