Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?
KL
Jag måste nog säga att lastbilschaufför inte alls behöver vara särskilt ansträngande. Min sambo jobbar som lastbilschaufför och har gjort i många många år. Han har kört allt man kan tänka sig men just nu kör han s.k sidlastare. Inget tungt alls. Du hämtar containern och lyfter på den själv med liften och kör dit du ska och ställer av. Lättare kan det faktiskt inte bli. Nu kör han i stan (Göteborg) så det blir många stopp under dagen så han kommer ut och får rört på sig.
Köra container med lastbil är inte heller betungande. Du kör dit du ska och blir avlyft med en truck och sedan åker du igen. Man får inte, som lastbilschaufför, vara med och lasta/lossa själv inom containeryrket. Om man inte jobbar på ett skitföretag vill säga. Min sambos företag är ett av de bästa i branschen och sambon är absolut förbjuden att sätta sin fot inne i containern vid last/loss. Det tråkiga kan vara väntetiderna om man jobbar i närheten av en hamn. Göteborgs hamn är ökänd för att ha väntetider på 4-5 timmar för att få lossa en container. Och med lossa menar jag då att få köra in, få sin ruta, parkera och vänta på att bli avlyft av truckarna.
Så, beroende av typ av lastbilschaufför, så behöver det absolut inte vara tungt. Timmerbil tror jag inte heller är tungt. (Har ingen erfarenhet av det) Man kör dit man ska och blir avlyft/pålyft.
Annars kanske busschaufför vore något? Eller som de säger i branschen; "skiten går av och på själv." ;-) (Sambon har kört buss tidigare)
KL
Jag måste nog säga att lastbilschaufför inte alls behöver vara särskilt ansträngande. Min sambo jobbar som lastbilschaufför och har gjort i många många år. Han har kört allt man kan tänka sig men just nu kör han s.k sidlastare. Inget tungt alls. Du hämtar containern och lyfter på den själv med liften och kör dit du ska och ställer av. Lättare kan det faktiskt inte bli. Nu kör han i stan (Göteborg) så det blir många stopp under dagen så han kommer ut och får rört på sig.
Köra container med lastbil är inte heller betungande. Du kör dit du ska och blir avlyft med en truck och sedan åker du igen. Man får inte, som lastbilschaufför, vara med och lasta/lossa själv inom containeryrket. Om man inte jobbar på ett skitföretag vill säga. Min sambos företag är ett av de bästa i branschen och sambon är absolut förbjuden att sätta sin fot inne i containern vid last/loss. Det tråkiga kan vara väntetiderna om man jobbar i närheten av en hamn. Göteborgs hamn är ökänd för att ha väntetider på 4-5 timmar för att få lossa en container. Och med lossa menar jag då att få köra in, få sin ruta, parkera och vänta på att bli avlyft av truckarna.
Så, beroende av typ av lastbilschaufför, så behöver det absolut inte vara tungt. Timmerbil tror jag inte heller är tungt. (Har ingen erfarenhet av det) Man kör dit man ska och blir avlyft/pålyft.
Annars kanske busschaufför vore något? Eller som de säger i branschen; "skiten går av och på själv." ;-) (Sambon har kört buss tidigare)