Vad kan man göra åt detta? *långt*

Eleonora

Trådstartare
För drygt tre år sedan köpte jag en häst, som tidigare hade blivit dåligt behandlad vilket yttrade sig i extrem nervositet, stegringar, svårt att lita på människor osv osv. Hon hade gått som något form av promenadhäst, och var bara grundriden. Under tre års tid kämpade jag med denna häst, och i slutet var hon en ganska lugn, trevlig, mycket ridbar häst med en utbildningsnivå på LA i dressyr. Jag red henne i en bomlös sadel för att skona hennes rygg, tränade NH, byggde upp ett förtroende mellan oss.
Pga av hennes nervositet i början, lät jag förutom vanlig vet.besiktning även genomföra en genomgång med värmekamera och röntgen för att se att hon verkligen inte hade några skador -det hade hon inte.

I våras fick jag akut tidsbrist, och bestämde mig för att lämna iväg min häst på försäljning då jag inte kände att jag hade tillräckligt med tid för att sälja henne själv. Fick kontakt med en tjej som verkade jätteduktig, hade tydligen sålt många hästar och tränat hästar inom dressyr, hopp och fälttävlan. Stallet var fint, hagarna stora och många hästkompisar.
Vi skrev ett kontrakt där det står att hon ska vidareutbilda min häst inom hopp o dressyr, miljöträna, lastträna henne bla. Det står att hon ska sälja henne, och då få 10% av summan. Jag skulle även betala ungefär 4000 kr/mån. Hon skulle visa hästen på ett bra sätt, sköta annonsering, ja allt står i kontraktet. Det står även att hästen ska skötas enligt ägarens instruktioner.
Under tiden som gått har jag litat på att detta skötts, men åkt ut då och då och tittat till hästen -som sett ut att må ganska bra.
När det kommit till försäljning har hon sagt att hon visat hästen för massor av spekulanter men att hon är svårsåld pga av att hon är svårriden och därför är det svårt att hitta rätt köpare. Så tiden gick, och hon satte ned priset på hästen mer och mer, från början hade vi pratat om 40 000, nu i slutet var summan halverad.

Till slut hittade tjejen en köpare, som kom och hämtade henne för en vecka sedan, de ville ha henne på prov några dagar eftersom de inte tyckt att de fått provrida tillräckligt (försäljaren hade tydligen visat henne på en liten gräsmatta i skritt och trav...)
I fredags pratade jag med de upprörda köparna. De berättade att min häst var ohanterlig, stegrade sig så fort man skulle rida, man fick inte lägga till skänkel, hon sparkade mot alla som kom nära, osv. EXAKT samma beteende som hon visade när jag köpte henne för tre år sedan.
Hon har alltså blivit dåligt behandlad till den milda grad att hon inte längre är ridbar, och kommer därför inte kunna säljas som ridhäst den närmsta tiden. "Köparna", som verkar vara väldigt vettiga människor, säger att de kan ta hand om henne och ge henne ett bra hem, försöka få henne att må bra och "bli häst" igen, men inte ge några pengar för henne. Detta har jag gått med på, då jag absolut inte kan ta hem hästen eftersom jag flyttar till Danmark om en månad, och jag vill absolut inte ge tillbaka henne till tjejen som skötte försäljningen.
Nu har jag alltså gett bort min häst, och betalat en tjej flera tusen i månaden i 8 månader för att förstöra min häst.

Nu till frågan: finns det något jag kan göra? Kan jag anmäla henne? Vart ska jag vända mig i så fall? Någon som varit med om något liknande? Tacksam för alla svar och åsikter jag kan få :)
 
Sv: Vad kan man göra åt detta? *långt*

För det första: reklamera tjänsten. Skriv ett brev, maila det och posta det med mottagningsbevis.

Jag hade aldrig velat betala för en så dålig tjänst, frågan är vad ni kommit överens om under resans gång?

Hästen verkar ju ha varit ridbar vid första provridningen. Kanske har miljöbytet (det andra, till nya ägarna) blivit för mycket för hästen som ju faktiskt är lite skör redan från början.

Har du försökt inhämta några synpunkter på hur hästen har gått under tiden i försäljningsstallet?

Eftersom vi bor nära varandra är jag lite nyfiken över vem som haft din häst till försäljning, vill du PM´a vem det är?
 
Sv: Vad kan man göra åt detta? *långt*

Som Lovisaleonora skriver så ska du ta reda på hur hästen var när de provred den och hur den har haft det hos "tränaren". Hästen kan ju ha reagerat på att den bytt omgivning.
Men det kan också vara så att den tilltänkta köparen tänker skaffa sig en billig häst och att allt de säger kanske inte är helt med sanningen överensstämmande. När det gäller hästaffärer finns det bara en man verkligen kan lita på och det är sig själv.
Stämmer allt som fått reda på nu så ska göra som skrivet innan reklamera och kräv en del av pengarna tillbaka. De kostnader som gäller för hästens uppehälle kan du ju inte få tillbaka. Men det är kostnader som skulle haft ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 759
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp