Vad kan man begära av fodervärden? (långt)

S

stormhatt1980

Har haft min häst ute på foder i ett halvår, en unghäst som är riden men inte utbildad. Fick lämna bort hästen pga ändrade familjeförhållanden. Jättetrevlig ungdom med intresserad förälder som har hästen.

Problemet har börjat uppdagas nu. Fodervärden är inte kompetent att rida hästen ordentligt och dessutom börjar hästen tappa i muskler. Hästen har helt tappat massan i nacke och rygg, sadeln ligger inte längre som den ska. Har bett dem fodra upp lite mer, ffa med proteiner och de har lagt till en mindre mängd lusern. Sagt att det behöver vara större mängd, men det verkar besvärligt...:( Det kostar väl....

Tittade till hästen igen häromsistens och hästen har tappat ännu mer. Jag börjar som hästägare bli orolig... Till saken hör att hästen aldrig tidigare varit särskilt svårfödd så någonting är ju inte som det ska. Har kontrollerat foderstaten, den ser ok ut med det lilla man kan gissa sig till eftersom grovfoderanalys saknas. Men jag tror hästen behöver mer proteiner. Plus såklart ordentlig ridning!

Har en oroskänsla i magen och har hört mig för med både mer och mindre hästkunniga personer. Till och med människor som inte har minsta hästkunskap kan se att hästen tappat! Dock tycker likväl somliga med hästkunskap att det inte ser så farligt ut... Andra tycker det ser riktigt illa ut...
Fick ett telefonsamtal från fodervärdens förälder igår som jag uppfattade som riktigt otrevligt och spydigt. De tyckte att jag la mig i och sprang i deras stall. :confused: Jag hälsar på min häst en gång i månaden!

Har försökt på alla sätt och vis att ge tips och råd utan att trampa på tårna, men nåt måste jag ju ändå säga eftersom det är min häst det handlar om!?
Hur "snäll" ska man vara? Känner att jag tappat förtroende och tillit till dessa människor som har min häst... Helst vill jag ta hem hästen igen eftersom tendensen går åt fel håll (hästen tappar muskler trots ridning 6 dagar i veckan) och de inte verkar intresserade av att lyssna på mig. De ser inget problem... Dessutom börjar de bli "otrevliga" och tycker jag springer där....
Magkänslan säger att jag ska ta hem hästen. Skriftligt kontrakt med 3 månaders uppsägning finnes.... Men vad ska man stå ut med? Hur mycket kan man begära av fodervärden...?

Ursäkta att det blev långt...

Sv: Vad kan man begära av fodervärden? (långt)

Jag skulle absolut ha hämtat hem hästen. Förstår att det måste kännas jobbigt för dig, men trots att du försökt ge dom tips så verkar dom inte ta till sig det, och det är inte bra om hästen tappar både hull och muskler.
Hoppas det ordnar sig för dig och hästen.

Självklart kan du begära av din fodervärd att hästen utfodras och rids ordentligt! Sen är det svårt att svara på om du överreagerar eller inte utan att ha sett hästen såväl före som efter.
Är han/hon ordentligt avmaskad? Inga sjukdomssyndrom? Hur gammal är hästen? Jag tycker 6 dagars ridning i veckan låter mycket för en unghäst..
Hade det varit min häst hade jag nog sagt upp kontraktet, bitit i det sura äpplet och väntat ut de tre månaderna.

Vill inte visa bilder utifall att FV's vänner eller liknande finns här. Vill ju inte peka ut nån, utan bara ha tips och råd....

Hästen är 5 år, inte riden så mycket tidigare men "grundriden" i alla fall och hade muskler (och lite överhull....:angel:) när den åkte. Sjukdomssymtom kan jag inte hitta några. Ridningen är varierad och inte jättekrävande men såklart mer krävande än vad hästen varit med om innan då denna är så ung.... Avmaskningen ska inte vara några problem.

Tackar för synpunkterna hittills. Tar gärna fler....!

Jag säjer också att jag skulle ha hämtat hem hästen.
Hade min häst ute på foder i somras med mindre lyckat resultat. Plockade hem henne en månad tidigare. Ångrar bara att jag inte hämtade henne ännu tidigare..

Säg upp kontraktet. Du kommer att må så dåligt över alla tankar om hur hästen har det.

Med lite tur kommer fv att tappa sugen när kontraktet är uppsagt vilket gör att du kanske får hem hästen tidigare. I annat fall hade jag tagit upp frågan till diskussion (efter uppsägning) och meddelat att OM de vill ha kvar hästen under uppsägningstiden måste dina instruktioner följas till punkt och pricka.

För eventuellt efterspel hade jag veterinärbesiktigat hästen direkt när den kommer från fv för att få eventuella avvikelser protokollförda.

Tack för svar!

Veterinärbesiktning finns medskrivet i kontraktet. Gjordes en innan hästen åkte som jag betalade. Skall göras en enl. avtal när kontraktet sägs upp / avslutas och hästen ska hem. Funderar på hur sugna de är på att betala den om det blir såhär bara...:(

Jo, jag känner att jag mår dåligt över detta. Inte för att min häst är vanvårdad, så illa är det inte. Men jag vet ju att nåt uppenbarligen inte stämmer...

Tre månader är lååång tid, så jag hoppas som du säger på att de vill leta ny häst och skicka hem min relativt omgående isåfall....

Jag tycker du först skall vara mycket tydlig.

Tala med mamman och säg att du är orolig för hur hästen börjar se ut! Hästen måste få upp hull och muskler, i annat fall är du tvungen att ta hem hästen.
Förstår de allvaret så kanske de på allvar försöker åtgärda?
Men säger magkänslan "ta hem hästen" så ska du såklart göra det.
Men.. ibland förstår inte människor saker innan man blir mycket, mycket tydlig..:angel:

Jag skulle definitivt ta hem hästen direkt. Jag hade själv min häst ute hos fodervärd för några år sedan. Tack och lov var min fodervärd ärlig och ringde och berättade att det inte fungerade. De besiktigade hästen direkt och körde hem honom till mig. Vi hade också skrivit i kontraktet att de skulle besiktiga när de lämnade tillbaka hästen. Har ni det skrivet, är det deras skyldighet och också i deras intressa att "bevisa" att hästen är frisk.

Lycka till!

Vad har ni för kontrakt?
I dom flesta färdigtryckta kontrakt man kan köpa står det någonting i stil med:"fodervärden förbinder sig att sköta och vårda hästen enligt hästägarens skriftliga instruktioner". I så fall kan du ju hänvisa till det.

Eftersom relationen mellan dig och fv uppenbarligen inte längre är bra, tycker jag inte det finns någon anledning att ha kvar hästen där. Du hade ju inte lämnat ut hästen från början till någon du inte kunde kommunicera med? Ändras förhållanden (ni inte kommer överens) finns ju inget att bygga en affärsrelation på.

Jag tycker du ska göra klart för dem att om hästen avviker i skick från det att du lämnade ut den kan det faktiskt kosta dem en god del pengar. De har ju (beroende på kontraktsskrivnign) ansvar för hästen till det att den kan återlämnas i samma skick som de mottog den i. Det kan ju faktiskt bli rätt mycket pengar om hästen inte är i skick när de återlämnar den...

Tack för ditt svar. Tycker att jag har varit väldigt förstående och tydlig hittills. Har pratat och förklarat vad jag tycker, pekat och visat varför och varit pedagogisk och visat "före" och "efter" bilder. Försökt ge förslag på olika anledningar till att hästen har tappat utan att på något sätt vara hysterisk. Har såklart också tipsat om förslag till lösningar...!

Tycker dock inte att jag når fram hur mild, vänlig och tydlig jag än är. Känns riktigt tråkigt när man då får ett telefonsamtal som ifrågasätter både ens kunnande och ens moral plus dessutom hästens välbefinnande innan den kom till dem...:confused:

Dock tyckte jag mycket bra om denna familjen innan. Verkar dock som att de nu anser att hästen är "deras" och att jag inte har med den att göra...

Hoppas att de är lika förnuftiga som dina föredetta fodervärdar....

Veterinärbesiktning kommer att ske, oavsett om jag får betala den själv... Vill ju vara säker på att hästen är hel när den kommer hem.
Har dock i nuläget inga tankar på att hästen skulle vara sjuk eller skadad eller så. En veterinär skulle säkert inte ha något att anmärka på. Att tappa muskler är ju inte "sjukligt" på det viset.... Men det betyder ju inte att det inte känns i magen hos en hästägare....:(

Kontrakt finns. Ett välskrivet sådant som tar upp det mesta och lite till. Dock har jag insett nu att man kanske skulle ha helgarderat genom att skriva ner ÄNNU mer....

"Fodervärden förbinder sig att väl vårda, utfodra och använda hästen" samt "Hästen skall hållas i gott hull" finns med.... Det där är ju egentligen godtyckligt.... Kan ju egentligen innebära vad som helst och förutsätter att folket har hästkännedom och sunt förnuft.

Men som sagt var. Hästen är på intet sätt vanvårdad. De sköter hästen och så. Dock är det för mig anmärkningsvärt att hästen tappat inte bara såpass i vikt (var lite knubbig innan...:angel:)utan framförallt i muskler. Framförallt har hästen inte byggt muskler alls under detta halvåret!
Tror dock inte en veterinär skulle mer än nämna det i förbifarten. Så illa däran är inte hästen (ännu...)

Förnuftigt skrivet och helt sant förstås. Detta är ju en affärsrelation och något har förändrats.... Jag gillade dem mycket i början, annars hade jag aldrig lämnat bort hästen till dem. Men vad vet man egentligen om folk....?

Det finns med i kontraktet att de blir ersättningsskyldiga om hästen kommer tillbaka i avsevärt sämre skick (om det beror på oaktsamhet och/eller försumlighet.
Det står även med att hästägaren har rätt till ersättning om förändringen av skicket är av betydande karaktär.... Det måste det ju vara om hästen kommer hem muskelfattig...?

Dock ska jag ge dem credit för att de är ambitiösa och gör mycket med hästen. Kanske bara inte på det vis som jag tänkt mig eller under de förutsättningarna....

Tråkigt med din häst. Tyvärr så är det inget nytt under solen så att säga. Det händer hela tiden att hästar blir sämre skötta än vad vi förväntar oss. :confused:
Man blir bara så himla ledsen när det är en själv som blir drabbad, Lätt att vara godtrogen :cry:. Nu vet inte jag om den här familjen har fler hästar, men kanske är det så att kostnaden blev för stor, större än dom räknat med. Kanske är det deras dåliga samvete som nu gör att de är otrevliga mot dej och tycker att du snokar i stallet ? Du nämner att hästen är lite vass på ryggen, när det väl börjar gå utför så går det oftast fort. Du är ju vaksam, ser förändring, gör nått fort.
Det är även så att man lätt blir hemmablind, dom själva ser helt enkelt inte att hästen förändras :angel:
Jag håller helt med i de andras resonemang peka på kontraktets innehåll. Deckeman står till förfogande med rådgivning på telefon, prata med honom så vet du om du gör rätt el fel när du går från ord till handling. Deckeman skriver även brev utan kostnad om man vill, det brevet kan vara din(hästs) räddning.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 676
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar