VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

E

Ecs

Vad skall en 4åring kunna ?
Har suttit o funderat på detta.
Blir inte riktigt klok.
Om man kollar på 5åringar i Falsterbo o så tänker man på sin egna där hemma,så känns det som om det e långa långa vägar kvar.
Men vad skall en 4åring kunna ?

Vore intressant o höra andras åsikter o se om ja e helt ute o cyklar lr om ja ligger på en bra nivå!
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Jag tycker att en "normal" fyraåring ska gå att rida ut i alla gångarter. Dessutom bör den klara dressyr motsvarande lätt C på våren och lätt B på hösten.

Är det en körhäst så ska den kunna gå lokaltävlingar under säsongen.

Men det här är för okomplicerade, normalt utvecklade unghästar. Min nuvarande ridhäst började jag inte rida på allvar förrän han var 4,5 år, för han var inte riktigt "skolmogen" förrän då. Nu som nioåring börjar han kännas "vuxen".
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Minna Telde berättade vad hon tycker hästarna bör kunna: visa galoppfattningar, lite ökning och minskning, skänkelvikning och lite längning i traven.
4-åringar får starta högst 1m i hoppning. Men i årgångsfinalerna tror jag hindrena blir högre.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Min fyraåring blev inriden i juni detta året, jag köpte henne i juli. Har tagit det rätt lugnt med henne. Nu kan hon gå motsvarande LC dressyr, hoppar en bana på 90 cm - 1 m. Hon skall gå sin första tävling nästa helg (90 cm) och sen få pausa i december. Funderade på att försöka kvala till Falsterbo, men jag vill inte pressa henne då hon ju egentligen ligger ett halvår efter de flesta jämnåriga som redan är i full gång att tävla. Jag skyndar långsamt och hoppas att jag kommer att få en häst jag har kul med i framtiden. Men visst är det svårt när man ser andra hästar i den åldern som verkar vara ljusår längre än ens egen...
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Men visst är det svårt när man ser andra hästar i den åldern som verkar vara ljusår längre än ens egen...
Men man kan ju inte bara kolla kalenderåldern. Vissa har OPTIMAL uppväxt, är friska och tränas av mycket duktiga tränare som jobbar heltid med sysslan. Vissa hästar har också en planerad livskurva, där sport eller avel är viktiga mål.

Andra har det inte lika förspänt, och det tar lite tid. Eller så har man inte lika bråttomt. Eller så är man som tränare inte lika duktig, så utbildningen tar längre tid. Men det kan för det bli mycket trevliga och fina ridhästar, även om det tar nåt år extra.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Men man kan ju inte bara kolla kalenderåldern. Vissa har OPTIMAL uppväxt, är friska och tränas av mycket duktiga tränare som jobbar heltid med sysslan. Vissa hästar har också en planerad livskurva, där sport eller avel är viktiga mål.

Andra har det inte lika förspänt, och det tar lite tid. Eller så har man inte lika bråttomt. Eller så är man som tränare inte lika duktig, så utbildningen tar längre tid. Men det kan för det bli mycket trevliga och fina ridhästar, även om det tar nåt år extra.

Jo, därför har jag skruvat ner mina förhoppningar om att kvala till Falsterbo, vill hellre ha en häst som jag kan ha glädje av i flera år framåt än att ta henne för hårt nu i början och det blir pannkaka av alltihop. Hon får all tid hon behöver, men det är klart man "jämför" ibland med andra fyraåringar man ser på tävlingsbanorna och tänker "tänk om jag hade fått henne ett halvår tidigare".
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Min 4åring gør lite byten økningar ,samlar lite smått osv...
Men før henne e detta så naturligt...Byten det bara hænder mer om man sæger som så....nær ja testa en gång bara det funka direkt...vissa har svårt før byten medans hon har vældigt enkelt!!
Hon går banor på 1m rullar på hoppar alla typer,vattengrav osv.

Ændå har vi tagit det lugnt...men nær man ska gøra nått nytt ær det som om nån redan lært henne.

men ændå nær man ser 5åringar kænns det inte som om hon skulle klara att vara bland dom på tex falsterbo...

sen e hon stor som ett hus o væxer massor æn...

Men nu nær ja sitter o funderar mer på det så tror ja man ska gå efter individen o inte gøra allt som boken sæger.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Vad en 4-åring ska kunna beror ju lite på vad man ska ha hästen till. Årgångstävlingarna i hoppning för 4-åringarna ligger ju på 1.10 cm, så en sådan bana bör de klara av på hösten.

Själv har jag ingen panik med unghästarna, men jag tycker att en 4-åring ska kunna enkla byten, hoppa en bana på 1 meter och ridas ut utan problem. Den ska dessutom vara 100% i all hantering, såsom dusch, lastning, sko, klippning etc.
En inriden häst ska aldrig få stroppa till sej och bli svår i hanteringen...det får bara de riktigt små bebisarna som inte vet bättre för att man inte lärt dem ännu.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Åh herregud jag min 4-åring ligger då verkligen ljusår efter det inser jag ju när jag läser vad ni har för krav. :crazy:

Men min började jag rida på i juli i år, jag har ridit kanske tre dgr i veckan i snitt (några längre uppehåll har det varit också). Vi rider ute i skogen i alla gångarter men hon kan ju inte galoppskänkel fattar mest med hjälp av rösten känns det som.Hon kan framåtdrivande och förhållande hjälper, det går hyfsat att böja och ställa henne. Jobbar en del från marken med samling och så men annars kan hon väl i princip bara flytta undan för skänkeln. Hon går samlat på tygeln i skritt men i traven är det lite si och så med det.

Jag har inga tävlingsambitioner vill bara ha en trevlig ridhäst som ska hålla i många år. Hon var skadad förra året det är därför som jag börjat så sent.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Vill bara släng in ett varnande ord.
Det är allt för tidigt att börja samla din häst nu och du bör inte alls rida på kort tygel i skritt!
Man måste se till varje individ. Först kommer FRAMÅT sen kommer ihop långt, långt därefter.
Din häst är ju precis i början av inridningen och nu måste du bara få henne att tänka framåt och själv börja komma lite neråt i formen.
Börjar man samla ihop för tidigt så får man garanterat bjudningsproblem.

Mycket möjligt att jag kommer att få många på mig med dessa rader men det är MIN erfarenhet i varje fall.

Lycka till med pållen och fortsätt du att träna i skogen. Det är där alla unghästar hör hemma :banana:
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Førstår verkligen vad du menar!!!

Men sen finns det dom som e ''födda'' med framåt bjudning.O när man talar samling på en 4åring så e det inte samling som tex 7åringar.
Min häst har väldigt lätt för sig. Men det är inte bra o rida en unghäst hela tiden med huvudet i backen som många vill,då ligger dom på bogarna. och man vill ha en häst som arbetar ärligt framåt.men ändå kan samla sig lite...
Även den unga hästen behöver gå i lite olika former o tempon.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Det är allt för tidigt att börja samla din häst nu och du bör inte alls rida på kort tygel i skritt!
Man måste se till varje individ. Först kommer FRAMÅT sen kommer ihop långt, långt därefter.
Din häst är ju precis i början av inridningen och nu måste du bara få henne att tänka framåt och själv börja komma lite neråt i formen.
Börjar man samla ihop för tidigt så får man garanterat bjudningsproblem.

Instämmer! :bow: Inte börja samla för tidigt! Försök rida framåt-nedåt och variera arbetet så det aldrig känns enformigt. :)
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Självklart kan man börja med samling i skritt nu. Vem har sagt att hästen inte bjuder framåt??
Vart ska man börja någonstans om man inte börjar i skritt??

Hästarna måste ju utbildas, givetvis i sin egna takt, men det måste gå frammåt. Om hästen inte känns seg eller ovillig är det bara att förtsätta utvecklas i den takten man tycker passar både ens häst och sej själv.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Det är skillnad på om hästen får det allra bästa support från ryttaren- läs skicklig- än om man måste överträna hästen för att försöka nå samma resultat- kortsiktigt.

Det är skillnad på om man har som mål att rida lätt-msv klass som högst.

varför ska den gå som bäst vid 5 års ålder?
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Hon var skadad förra året det är därför som jag börjat så sent.
Då har du ju "dispens" att ligga lite efter i utbildningen. Jag har köpt flera hästar som varit oinridna som 4-åringar och de har ju också hamnat efter i utbildningen.
Det jag menade var friska hästar som ridits in som 3-åringar.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Jag talar som sagt bara av egen erfarenhet och via de tränare jag haft till mina unghästar genom åren.
Bla en tysk beridare som där man nästan blir halshuggen om man kortar tyglarna i skritt på den unga hästen....
Som sagt var bara mina erfarenheter och mina tränares erfarenheter. (Den tyska har OS som mål inom kort....)
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Ska tillägga oxå att min 4-åring oxå har väldigt lätt för sig och gärna samlar ihop sig själv för mycket. Henne rider jag i väldigt varierad form och tempo. Det tycker jag funkar bra så de inte blir "låsta" i en viss form utan lite flexibla ;)
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Oj då jag förstår att jag uttryckt mej lite luddigt. :crazy: Samling och samling jag menar ju då utifrån vad hästen är kapabel till det är precis som någon skrev här inte frågan om samma typ av samling som på en sjuåring.

Det är inget problem med framåtbjudningen heller. Jag tycker visst att man kan skritta "på tygeln" emellanåt. Jag gör det i samband med att jag rider runt träd och böjer och ställer. Men jag rider med ganska lång kort tygel för att fortsätta att vara lite luddig. Är just nu lite inspirerad av Akademisk ridning och NH där man även rider med repgrimma.:bow:

Det jag gjort från marken är att träna böjning och ställning och sidförande.:banana:

I dag hade jag ett pass med NH övningar som gick superbra det var verkligen roligt. Men sen blev hon lite busig och skuttade en stund men sen hittad ejag tillbaka till det vi hade i början och det var verkligen kul när man kan manövrera hästen med pyttesmå rörelser från min sida.:idea:
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

He he då är vi nog på samma linje :rofl:
Jag såg framför mig hur du red samlad skritt, men det är ju inte det du gör!

Jag är oxå inne på NH linjen med min lilla pålla. En kaxig dam som varit inne i värsta test perioden! Igår gjorde jag en liten rundpaddock o löslongerade henne i. Snacka om genombrott när man får en Join up med Follow up därpå :) (heter det väl :angel: )Vilken otrolig känsla :love:
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Men man kan ju inte bara kolla kalenderåldern. Vissa har OPTIMAL uppväxt, är friska och tränas av mycket duktiga tränare som jobbar heltid med sysslan. Vissa hästar har också en planerad livskurva, där sport eller avel är viktiga mål.

Andra har det inte lika förspänt, och det tar lite tid. Eller så har man inte lika bråttomt. Eller så är man som tränare inte lika duktig, så utbildningen tar längre tid. Men det kan för det bli mycket trevliga och fina ridhästar, även om det tar nåt år extra.

Håller helt med dej ang
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 201
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 236
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 215
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 656
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp