VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Jag talar som sagt bara av egen erfarenhet och via de tränare jag haft till mina unghästar genom åren.
Bla en tysk beridare som där man nästan blir halshuggen om man kortar tyglarna i skritt på den unga hästen....
Som sagt var bara mina erfarenheter och mina tränares erfarenheter. (Den tyska har OS som mål inom kort....)


Vet inte om vi menar det samma,men ja har fått lärt mig att man nite får samla en unghäst i skritt...om man ska ''samla'' lite skall det vara trav eller galopp...aldrig skritten!
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Delvis knapplån
Här ser man återigen att begreppet samling inte är äkta samling, utan en uppkortad /saktad form.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Jag talar som sagt bara av egen erfarenhet och via de tränare jag haft till mina unghästar genom åren.
Bla en tysk beridare som där man nästan blir halshuggen om man kortar tyglarna i skritt på den unga hästen....
Som sagt var bara mina erfarenheter och mina tränares erfarenheter. (Den tyska har OS som mål inom kort....)
Inte få korta tyglarna på en unghäst?? Hur fungerar det i praktiken?? Vad händer när man rider ut och på en väg får möte med en bil?? Låter ni hästen fortfarande ha långa tyglar då...och i så fall vart har ni kontrollen om hästen blir rädd för bilen och skenar iväg??

Jag förstår om man inte ska rida hästen i samlad skritt hela tiden, eller ha som vana att korta upp hästen för mycket...det gör ju att skritten försämras. Men man måste kunna rida en unghäst normalt och behålla kontrollen på den. Samlad skritt tycker jag är ett jättebra sätt att bygga upp lydnaden och skolningen på en unghäst, men man får ju se till att man är följsam med handen samt att hästen inte slöar till och börjar gå sakta!
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Inte få korta tyglarna på en unghäst?? Hur fungerar det i praktiken?? Vad händer när man rider ut och på en väg får möte med en bil?? Låter ni hästen fortfarande ha långa tyglar då...och i så fall vart har ni kontrollen om hästen blir rädd för bilen och skenar iväg??

Jag förstår om man inte ska rida hästen i samlad skritt hela tiden, eller ha som vana att korta upp hästen för mycket...det gör ju att skritten försämras. Men man måste kunna rida en unghäst normalt och behålla kontrollen på den. Samlad skritt tycker jag är ett jättebra sätt att bygga upp lydnaden och skolningen på en unghäst, men man får ju se till att man är följsam med handen samt att hästen inte slöar till och börjar gå sakta!


Såklart du tar upp tygeln om du är ute. Det man inte gör är att man sitter inte o samlar unghästen i skritt!!!
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

När samlar man hästen i skritt då??

Jag kan inte hålla med om att man inte ska samla unghästar i skritt. Det beror mycket på den enskilda individen tycker jag...och dessutom är det stor skillnad på att rida 2 minuter i samlad skritt och 30 minuter i samlad skritt.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Det räcker väl med att titta på när samlad skritt kommer in i tävlingssammanhang? Ganska så sent med andra ord.
Men visst kan jag rida lite öppna osv i skritten och det kanske man oxå kan kalla samlad skritt?
Jag tror fortfarande inte vi menar samma sak faktiskt?!
Man ska inte sitta o träna samlad skritt bara rakt upp o ner på en unghäst, sen om man gör lite rörelser är en annan femma i mina ögon. Och jag har inte en 4-åring lika "samlad" i rörelserna som en 5-6 åring. Sen beror det ju oxå som sagt var på individen i fråga. Dålig framåtbjudning - INGEN skritt på kort tygel.
Är man Jan B. på stor häst så kanske man kan det men vi vanliga Svensson tror jag inte är tillräckligt duktiga på det.
Som tidigare påpekat - endast MIN uppfattning!
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Håller delvis med föregående inlägg. Man kan "tänka" öppna, men absolut inte rida en 4-åring i en rörelse som ligger på msv-nivå.

Fokusera på individens psykiska och fysiska mognad, mindre på åldern.
Jobba metodiskt, varierande och konsekvent. Ge hästen mentala pauser så de hinner "smälta" alla nya intryck.

I lätta dressyrprogram är mellanskritt max vad som krävs, ger en fingervisning om när man ska börja samla skritten.

Samling= när hästen liksidigt överför tyngdpunkten bakåt.

Att korta hästen = minska steglängden utan att takt eller balans påverkas negativt.

Och viktigast av allt: Glöm inte att ha roligt!:bump:

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Men visst kan jag rida lite öppna osv i skritten och det kanske man oxå kan kalla samlad skritt?
Jag tror fortfarande inte vi menar samma sak faktiskt?!
Jo, det tror jag att vi gör. Att skriva att man aldrig ska rida i samlad skritt är en helt annan sak än att säga att det är ok att rida lite öppna och annat i samlad skritt!!!!!!!
Då rider du ju i samlad skritt. Inga långa peridoder, men dock i samlad skritt.

Det jag reagerade på i inläggen är orden valda för ändamålet. Att ALDRIG någonsin få rida samlad skritt på en unghäst är fel!! Man kan visst rida samlad skritt, tex ditt exempel om öppna.

Har man dessutom en het häst tycker jag att det är jätteviktigt att från början få den hästen att använda energin till att arbeta korrekt, än att skutta runt och bara flamsa. Därför ställer jag högre krav på hästar med mycket energi, än jag gjort på hästar som inte har en liknande framåt anda. Det är sällan någon sitter och tränar samlad skritt rakt upp och ner, då det finns så mycket annat som har högre prioritering på en unghäst.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Mycket ordsvammel ;)
Öppna är ju en samlande rörelser, det är ju då på ett sätt samlande i skritt....
Nej jag rider inte öppnan i samlad skritt. Lite lång o låg i tänket öppna.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

En 4-åring ska gå i fri, ökad o mellanskritt o alltid tänka framåt.

Är hästen het så tränar man att kunna vänta i trav o galopp o övergångar däremellan. Det är ännu lättare att förstöra en häst skritt om den är het. Den kan bli kort, passartad eller alltid ha taktinslag om man försöker att korta den innan den är redo.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

JAg har haft mest hopp- 4 åringar men även en dressyr 4 - åring.

Dressyr 4 åringen har jag ridit nu på ett par ggr bara och den kan faktiskt mindre trots att den varit hos dressyr utbildare än vad hopphästarna kan. Dels för att hopphästarna är ridna mkt mer varierat så dom är gladare och mer arbetsvilligare än dressyr 4 åringen som i stort sett bara gått i ridhus. Den går egentligen inte fram ordentligt för hjälperna, har ingen "äkta" framåtbjudning sas.

Hopphästarna är därför enklare att ha raka(re) eftersom dom har mer bjudning och då blir ju allt enklare, dom kan ju givetvis gå i fin form i alla gångarter ,flytta sig undan för skänkeln, göra fina halvhalter byta galopp och hoppa 1m bana.

Dressyrhästen kan göra lika mycket förutom hoppningen och bytena då såklart men bjuder inte fram likamycket därför blir kvaliteten sämre, det är bestämt att denna skall bli hopphäst istället eftersom den tydligen lägger ut tungan så därför fick den komma hem.
 
Senast ändrad:
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Delvis knapplån
Här ser man återigen att begreppet samling inte är äkta samling, utan en uppkortad /saktad form.


Vilket jag såg plenty av på dressyrtävlingarna jag var på i helgen, ingen samling utan bara långsamt och släpigt. Annat än min bulldozer ;) Kanske därför det såg ut som full sken när jag red :idea:
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

En 4-åring ska gå i fri, ökad o mellanskritt o alltid tänka framåt.

Är hästen het så tränar man att kunna vänta i trav o galopp o övergångar däremellan. Det är ännu lättare att förstöra en häst skritt om den är het. Den kan bli kort, passartad eller alltid ha taktinslag om man försöker att korta den innan den är redo.

:bow: :bow: :bow: Tack för detta inlägget! Du träffade enligt min åsikt huvudet på spiken! :)
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Hoppar två dressyrhästar två gånger i månaden åt en dressyrryttare som inte vågar hoppa själv, och vill at hästarna skall få lite omväxling i arbetet. Har upplevt samma problem som du beskriver med din dressyrhäst. Hoppar iofs bara jättesmå hinder, travar över bommar och lite gymnastikhoppning, men upplever hästarna för sin ålder (3,5 och 4,5 år) väldigt höga i formen och bjuder dåligt framåt. Men efter ett tag med mycket tempoväxlingar, övergångar och galopp framåt i lätt sits känns det bättre.

Så jag delar in åsikt i detta att hopphästar i samma ålder oftast bjuder mer framåt och är mer arbetsvilliga pga varierad träning och ridning framåt. Naturligtvis varieerar detta ju från häst till häst, man kan ju inte dra alla över en kam...
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Fios inlägg fick mej att tänka till lite. Det är nog så enkelt att jag bara rider hopp-hästar och därför har de kraven på hästen. Jag är inte ett dugg intresserad av seriösare dressyr och det är nog där fackuttrycken klaschar.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Jag utbildar hellre mina hästar långsamt. Dom blir säkrare då.
Min 4åring har just hoppat sina första språng och vi övar på galoppfattningar.
Och sedan är han hård i munnen så vi övar lite på det med. (matte skäms)

Men vad dom "ska" kunna tycker jag inte man ska säga. Individerna är så olika med olika förutsättningar.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Fios inlägg fick mej att tänka till lite. Det är nog så enkelt att jag bara rider hopp-hästar och därför har de kraven på hästen. Jag är inte ett dugg intresserad av seriösare dressyr och det är nog där fackuttrycken klaschar.

seriøsare dressyr ??
dressyren ær ju stommen i allt.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Men att börja tänka öppna, känns inte det som om det är ganska avancerat ändå? Min 4-åring som iofs inte har kommit jättelångt pga diverse olyckshändelser är absolut inte redo för det än. Jag jobbar mycket med att han ska gå i en för ändamålet korrekt form, hela tiden. Detta för att han inte ska komma på att man kan gå på något annat sätt :cool: Jag jobbar honom i en låg form eftersom han av sig själv har lätt för att bli för hög i formen och då blir spänd och inte arbetar korrekt med ryggen. I skritt och trav går detta riktigt bra nu, även i höger galopp. Vänster galopp är svårare :o Sedan arbetar vi mycket med övergångar, halt-skritt-halt, skritt-trav-skritt, trav-galopp-trav för att han ska bli lyörd för såväl framåtdrivande som förhållande hjälper. Halvhalterna börjar fungera nu, jättekul! Och så har jag för ett par veckor sedan börjat att flytta sidvärts några enstaka steg, bara så att han lär sig att "akta sig" för skänkeln. Btw så är tanken att han ska bli en trevlig allroundhäst med dressyrinriktning, målet är MSV B i dressyr och LC hoppning.
 
Sv: VAd kan man begära att sin 4åring kan ?

Som sagt var det är väldigt olika mellan olika hästar. Både beroende på hur hästen i sig själv är och hur duktig ryttaren är.
Att kräva öppna av din häst är säkerligen för tidigt ifall det är så du själv uppfattar det.
Min 4-åring har mycket lätt för sig och att gå i öppna är helt naturligt. Hon fann det även helt naturligt att göra en korrekt bakdelsvändning när jag gjorde en mindre volt tillbaka och bara skulle känna efter lite :angel:
Inga som helst problem att rida lite förvänd galopp heller, eller att göra byten med min hopptränare.
Som sagt var det är mycket inviduellt på häst/ryttare.
Jag sitter inte o tränar för mycket sådan rörelser i vilket fall för det känns faktiskt lite tidigt med för mycket samlande rörelser.

En 4-åring ska i första hand tänka framåt och få en fin grund inför den fortsatta utbildningen.
Mycket övergångar är bra. Träna på att göra halvhalterna med så små hjälper som möjligt. I största allmänhet träna på att få en lyhörd och arbetsglad häst :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 201
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 236
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 215
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 656
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp