Vad kan jag som engelsk ryttare göra för en Suspisious Mischief-avkomma 2 år?

cahs

Trådstartare
Frågan är rätt enkel, vad kan jag göra under kommande vinter (oktober-mars) för att utveckla denna 2åring för dess avelsändamål? Jag har ingen koll på utveckling, utbildning inom denna grenen men vill såklart ge hästen så bra förutsättningar som möjligt.

Är tömkörning en bra grej? Är longering en bra grej? Ska han bara få gå i hagen och vara häst?

Sv: Vad kan jag som engelsk ryttare göra för en Suspisious Mischief-avkomma 2 år?

Är den renrasig?

Sv: Vad kan jag som engelsk ryttare göra för en Suspisious Mischief-avkomma 2 år?

nej, undan ett eng. fullblod.

Vilken betydelse har det?

(Just nu väääldigt hög bak, en viss tillväxtperiod kanske kan behövas... Uppfödare/ägare satt in honom för några månader sen, vilket var som en dröm enligt henne. Lätt som en plätt-häst.)

Senast ändrad:

då ÄR den ju renras, vem har tutat i dig annat?

Hahahha men fullblod+fullblod = renras, fullblod + paint eller quarter = inte renras... Jag kan ju helt enkelt inte.. Jag har bara en box över och ett stort hjärta med en hjärna som vill lära sig mer, mer mer!

Hahahha men fullblod+fullblod = renras, fullblod + paint eller quarter = inte renras... Jag kan ju helt enkelt inte.. Jag har bara en box över och ett stort hjärta med en hjärna som vill lära sig mer, mer mer!

Jo det är renras= Paint eftersom farsan är det.
Fullblod är det enda man får använda i quarter och paintavel och få godkända avkommor i rasen.
Är den enfärgad är det en SPB och har den fläckar en regular.
Varför jag frågade är för att pappan till din är känd för att ha mängder med korsningar efter sig, och även för att lämna hästar som inte är de enklaste att ha och göra med.

Jo det är renras= Paint eftersom farsan är det.
Fullblod är det enda man får använda i quarter och paintavel och få godkända avkommor i rasen.
Är den enfärgad är det en SPB och har den fläckar en regular.
Varför jag frågade är för att pappan till din är känd för att ha mängder med korsningar efter sig, och även för att lämna hästar som inte är de enklaste att ha och göra med.

SPB då :)

Denna lilla filuren är väldigt lätt att ha att göra med, enligt min nära vän uppfödaren/ägaren. Det var egentligen bara meningen att jag skulle ha honom här som ett sällskap så jag slipper ha vår andra häst själv när jag drar och tränar/tävlar med min egna, men på något sätt känns det som att han ska bannemej få så många möjligheter som bara möjligt. Tid har jag ju så det svämmar över..

Så vad ska jag göra för att ge honom dessa möjligheter, förberedelser?

Tack skäggis. :bow:

SPB då :)

Denna lilla filuren är väldigt lätt att ha att göra med, enligt min nära vän uppfödaren/ägaren. Det var egentligen bara meningen att jag skulle ha honom här som ett sällskap så jag slipper ha vår andra häst själv när jag drar och tränar/tävlar med min egna, men på något sätt känns det som att han ska bannemej få så många möjligheter som bara möjligt. Tid har jag ju så det svämmar över..

Så vad ska jag göra för att ge honom dessa möjligheter, förberedelser?

Tömkörning är alltid bra och funkar det kan väl inkörning också vara god idé.
Longering är alltid bra för då lär de sig att lyssan till kommandon.
Vår lilla ettåring fick börja gå i lina redan vid en månads ålder.
Träna att gå över saker som bommar, pressenningar och annat man kan komma på är också bra träning inför vad som komma skall.
Vänja vid sadel på ryggen kanske.

Tömkörning är alltid bra och funkar det kan väl inkörning också vara god idé.
Longering är alltid bra för då lär de sig att lyssan till kommandon.
Vår lilla ettåring fick börja gå i lina redan vid en månads ålder.
Träna att gå över saker som bommar, pressenningar och annat man kan komma på är också bra träning inför vad som komma skall.
Vänja vid sadel på ryggen kanske.

Väldigt likt den engelska då.. Det är bra, då kan jag bygga vidare på min brukskörning/bruksridningsbana för fler syften :)

Jag blir ju så nervös för jag tänker att allt ska va som på film, cowboys, western, hanteringen, repgrimmorna, kommunikationen... Fördommar, jajamen :crazy:

Gå i lina som 1åring, varför då?

Gå i lina som 1åring, varför då?

Varför inte, även småttingar kan longeras och om du inte såg det så skrev jag att vi började redan vid en månads ålder med lite longering...;)
Sedan så finns det tävlingsklasser inom western för de små från 1 års ålder som heter just Lounge Line...men det kan wranglan berätta mer om.

vad finns det för tävlingsklasser för en 2-3åring?

det är iaf bättre att hantera dem från dag ett än att rida in dem för 3årstest som 2½ och direkt ohanterade från lösdriften..

För 1-2 åring är det klasser där man tävlar dem för hand, 3 åringar det samma plus ridklasser.
FF var bara en knapp timme gammal när hon blev ledd i grimma första gången, plus att hon genast blev grejad med ordentligt av människor.
Fick lära sig att lyfta fötter tidigt, var bara nån dag gammal när hon hade täcke på sig första gången osv osv.
Och nu har vi en mycket trevlig liten dam, hanteringen i sommar har inte varit så extremt mycket eftersom hon gått på bete i en blandad flock för att få lära sig hästvett.

Det låter ju för mig fortfarande väldigt, väldigt tidigt att hantera och introducera dem i människovärlden men jag tänker inte vara negativ. Det är ju alltid fördelar mot nackdelar :)

Hur är det med att vänja in på sadel, gör det hästen illa att ha en för smal westernsadel när man longerar? Det blir ju inget tryck som låser tänker jag- Anledningen till att jag frågar är för att jag har en skitasmal westernsadel hemma, hade ju varit kul om man kunde vänja in på sadel med denna.

Vi har i princip bara sett fördelar med det, sen var vi helt enkelt tvugna till detta eftersom mamma bara har en fungerande spene och vi fick stödmata FF.
Första veckan var vi ute i stallet var tredje timme och gav henne ersättning så hon lärde sig snabbt att människor är mycket trevliga saker att och göra med.
För smal sadel är inte bra, bättre att ta en bredare engelsk då, huvudsaken är ju att hästen får vänja sig vid att ha något fastsatt runt sig.

Ja, då blir det kanske egentligen bara naturlig utveckling om det är som med din FF.

Nu ska jag krypa ner i sängen, tack för dina svar på mina lite halvdumma frågor inatt!

Det finns inga dumma frågor....;)

Frågan är rätt enkel, vad kan jag göra under kommande vinter (oktober-mars) för att utveckla denna 2åring för dess avelsändamål? Jag har ingen koll på utveckling, utbildning inom denna grenen men vill såklart ge hästen så bra förutsättningar som möjligt.

Är tömkörning en bra grej? Är longering en bra grej? Ska han bara få gå i hagen och vara häst?

Förstår ingenting här ..är du helt nybörjare i hästvärlden? Alla hästar oavsett inriktning måste ju hanteras , arbetas fr marken , man slänger ju inte bara på en # sorts # sadel till den passande grenen..Slutresultatet kommer här redan av vad man läser ändå att bli dåligt ...och Suspisious är heller ingen bra Hingst som lämnat några topp hästar efter sig , dem flesta ser man bara på D nivå ändå , men kan du inte western rid annat , Fält tävlan ?+

* inget påhopp med...*

varför inte rida in den på "engelskt vis" till å börja med för att sen om du vill lära dig mer om western ta med hästen på clinics eller privattränare för att lära er tillsammans?! ett förslag...å de här med hästhanteringen...varför kan folk inte använda sunt förnuft?! vill man ha en häst å bråka med helt ohanterlig vid tre års ålder?! eller vill man ha en häst som är "färdighanterad" på backen när man ska hoppa upp, som man har en kommunikation och känner en trygghet till varandra? jag tror de flesta vill det oavsett om du håller på med western, engelskt, galopp eller vad som...min treåring jag har har jag hanterat MYCKET från backen..allt som den gamla hästen har tyckt varit otäckt har jag tränat den unga på, bilar, traktorer, barn, hundar, blåsande påsar mm mm de finns HUR mycket som helst du kan göra med din häst! ha roligt med den under denna tid du kommer att få mycket igen och lär du den kommandon från backen blir det såå mycket lättare när du väl sitter på den sen!

bara för de är en paint måste den inte western ridas..nordsvenskar är draghästar å de rids, varmblod ska gå på traven å de rids å hoppas...

å de där med sadeln...om du har storlek 39 i skor å bara ska sitta still hela dagen så trycker du väl inte i fötterna i ett par 37or?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 654
Senast: Karminnie
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka