Vad kan jag rida med innan sadeln kommer?

Sv: Vad kan jag rida med innan sadeln kommer?

Nu vet jag att man inte får tipsa om detta men...

När jag red ut barbacka ensam på min medryttarponny som kunde få för sig plötsliga bus (gammal ridskoleponny som kunde alla tricks) brukade jag använda ett hävstångsbett istället för det vanliga tredelade tränsbettet. Då hade jag en säkerhet om ponnyn skulle få för sig att göra nåt oväntat. Kompletteras såklart med en halsrem om hästen inte har mycket man att hålla sig i, så att man inte rycker hästen i munnen om nåt händer. Fast det kanske inte funkar om det är en längre period, då vill man ju kunna jobba hästen som vanligt också, i mitt fall var det mer kravlöst kul i skogen.

Annars tycker jag som andra att halsring, säkerhetsväst och öva på balansen, det tar inte lång tid att förbättra balansen om man tränar varje dag!

Sv: Vad kan jag rida med innan sadeln kommer?

Finns just nu på tradera för 399 kr: http://www.tradera.com/-barbacka-pa...stiglader-gjord-gron-auktion_302362_176834026
Visserligen med träns med, men det går väl att sälja eller spara? Finns i lila också. Det verkar vara en bra lösning tycker jag. Pad med gjord och stigbyglar. Avlastar hästen mer än bara gjord och betydligt billigare än 1300 :)
Själv tycker jag halsrem låter smart också! Finns även en gjord med ring att hålla i (utan stigbyglar) för 575 kr här: http://www.horsemeup.se/index.php/norton-black-riding-roller.html
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix