Vad kan jag kräva och inte kräva?

J

Jaba

HIngsten som jag skulle betäcka mitt sto med blev sjuk. Eller den va redan sjuk när jag lämnade min häst för betäckning. Han var sjuk redan när jag ringde och kollade med stuteriet hur allt gick till eftersom att jag är nybörjare.

Är det min uppgift att ringa och kolla att hingsten är ok inna jag lämnar henne eller är det seminstationen som innan dom sprutar igång henne borde kollat upp detta?
Tillsaken hör att det står på hingstens hemsida vilka stuterier man ska lämna stoet till om man vill seminera med deras hingstar. Borde dom inte hafft lite bättre koll på hingsten då?

Jag tycker att jag har blivit grundlurad. Men jag är oxå nybörjare på detta med betäckningar.

Några jag har pratat med anser att vi inte ska behöva betala nått. Eftersom att dom skött detta dåligt. Någon annan att vi inte ska behöva betala för igångsprutningen osv.
Själv har jag ingen aning.

Hade jag vetat att hingsten inte var frisk nog att betäcka hade jag inte ens lämnat iväg henne utan väntat på att hingsten hade blivit frisk.

Sv: Vad kan jag kräva och inte kräva?

Hur det ser ut rent juridiskt vet jag inte men det verkar extremt dåligt skött av hingststationen... Där jag jobbade hade vi en hingst med dålig sperma produktion och det informerades stoägarna mycket noga om, och när det inte fungerade fick de om de ville byta till en annan av hingstarna i samma prisklass eller fick ett bra pris på någon av de dyrare hingstarna.

Hingststationen skrev ut på sin hemsida att hingsten var skadad. VIlket stuteriet tyckte att vi borde ha sett.
Men alla har tyvärr inte tillgång till internet!

INgen annan som har någon uppfattning om detta?

Jag tycker ju att det borde kollats innan man sprutar igång stoet o att stuteriet borde haft koll på att hingsten faktiskt var skadad.

Jag fick reda på att "min" hingst var skadad när jag ringde till stationen på morgonen som stoet skulle dit och ultraljudas så jag fick välja en annan hingst då eftersom hon ej var dräktig. Sen att det strulade till sig ändå är en annan historia :crazy:

Har du seminerat med annan hingst nu eller hur blev det?

Det blir like olika anvar beroende på var stoet befinner sig för insemination/betäckning.

Ställer du stoet på en vanlig seminstation (en station som endast seminerar ston), får du betala de avgifer och uppstallning som den stationen vill ha för att seminera ditt sto.

Sådana seminstationer brukar oftast ha som sevice att dom beställer sperma från den hingst stoägaren vill ha.
Oftast brukar dom ha bra koll på vilka hingstar som är i "drift" och om dom inte är det. Sådan information är då lämplig att man får när man "beställer" en hingst

Men seminstationen är ett enskilt företag och har inget ansvar för att det sedan levereras sperma från viss hingst och vid viss tidpunkt.

Däremot åker du hem till en hingst och blir utlovad att den hingsten skall betäcka och eller lämna sperma till ditt sto och han sedan av någon anledning inte kan genomföra det som var avtalat--då är nog mer diskutabelt vem som betalar de kostnader som stoet haft.

I praktiken brukar sådana situationer lösas med att du blir erbjuden en "annan" tillgänglig hingst.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag antar att det är FF du skulle seminera med? Jag var själv i samma situation (nästan) - mitt sto hade blivit seminerad precis innan han togs ur avel, och man hade svårt att se om hon var dräktig på ultraljudet på 16 dagar för hon hade 2 stora cystor.

Strax innan det var dags att seminera igen (om hon nu inte var dräktig), så ringde jag till stuteriet och frågade varför han var tagen ur avel; när man förväntade att han skulle komma tillbaks; och till sist även om det fanns något fryst på honom (ville desperat använda denna hingst då jag mist ett fint föl efter honom i år :cry: ).

Svaren från stuteriet var högst behjälpliga - man hade tagit honom ur avel främst på grund av att han börjat leverera dålig sperma. Detta hade man undersökt, och funnit att det nog berodde på en muskelinflammation.
Det var alltså inget "akut", men man valde ändå att ta hingsten ur avel temporärt, för att inte lura stoägarna :bow: All heder till hingsthållaren!!
Det hade ju varit bra mycket värre om man låtsats som ingenting, och struntat i stoägarna och deras minskade chanser att få dräktighet..! Tänk dig själv att du försökt med hingsten, och i efterhand funnit ut att han temporärt varit ur "form", och stuteriet visste om det - men inte sa något till dig! Då hade det inte bara kostat mer pengar, men även värdefull tid så här lite sent på säsongen!

All heder till stuteriet i mitt fall (men jag vet ju inte ens om det är samma hingst vi talar om) :p

I tillägg kan jag väl säga att mitt sto konstaterades dräktig till sist, på 23 dagen :banana: :bump: :banana: :bump:

Denna station hade även andra hingstar stående där. Dock ej "min".
Vi blev inte heller erbjuden någon annan hingst utan det var bara "ni har 1 timme på er att bestämma en ny". Vilket vi inte kunde av olika anledningar. INte heller hade vi någon "reserv" då vi bara ville ha denna hingst.
NÄr vi bestämt oss så hade timmen gått och sedan var det försert för stoet.

Så med andra ort får jag glatt betala min räkning på x antal tusen helt i onödan?
BAra för att min hingst inte ens var i bruk då vi skickade dit henne.

Tänk dej då att du hade väntat på nästa brunst, och just när dom ska skicka efter sperman så kommer dom på att hingsten är skadad!

FF var namnet ja.
Tyvärr så ville inte vi vänta yttligare en brust och sket helt enkelt i att betäcka. Sedan kände vi oss så väldigt lurade av stationen så vi hade i så fall lämnat henne till någon annan.

Nu är det så att hingstar är inga maskiner, jag har tre hingstar på semin, alla med mycket bra sperma kvalite lämpliga att andvända på transport semin.
Men det kan hända precis vad som helst med en hingst när som helst och som sto ägare måste man ha en reservplan.
Man ringer som sto ägare upp till hingsthållaren talar med denna och säger att man är intresserad av att använda den eller den hingsten, senare beställer stationen sperma när stoet är färdig att inseminera. Stationen kan omöjligt veta hur vid hingsten kommer att lämna sperma eller inte just den dagen, titt som tätt kan det var svårt få hingsten att släppa spermier så som jag sa allt kan hända. Då är det av yttersta vikt att ni har ett andra handsval på hingst.
jag har även hingst på naturlig betäckning, det har hänt att min hingst vägrat betäcka ett sto, hela familjen stod färdiga med kameror och skulle föreviga när deras lilla sto blev betäckt......
Allt kan hända man kan inte alltid styra över detta. Det finns inget som sliter så på en hingst som att hoppa på bocken, så har hingsten en skada om än så liten tar man han tillfälligt ur avel för att inte förstöra hans bakben.

Självklart kan vad som hällst hända. Men det hade varit annolunda om han hade skadat sig just då eller dagarna innan.

Grejen som jag hakar upp mej på är att han redan 14 dagar tidigare var skadad, redan när vi ringde och pratade med stationen.

Men tappas han på den stationen då?

Möjigheten finns fakstiskt att inte seminstationen fått den infon.
Vad ska de göra då tycker du? Man kan inte trolla... :confused:

Som stoägare måste man vara beredd på att ens förstavalshingst av någon anledning inte går att använda. Därför är det för mig en självklarhet att ha en eller två reserver. Om man nu nödvändigtvis inte kan tänka sig att använda någon annan hingst så får man ju vara beredd på att just detta kan hända.

BOde dom inte fåt den onforrmationen då?

Det är inte säkert.
man bara beställer stråna och kan ibland få liknande upplysningar vid själva beställningen. Då kan inte seminperonalen göra mycket mer än informera stoägaren.

Hingstägarna informaerar inte stationerna om vad som händer deras hingstar, endast om det är en beställning på hingsten.
Stoägaren får själv hålla kontakt med hingstägaren, sedan när det är dags beställer stationen skicket.
Till 90% ringer alltid stoägaren strax innan och talar med oss om sitt sto och om den hingst dom valt.

Om du visste att hingsten ifråga var tagen ur avel när du ringde och frågade så undrar jag hur du förde en diskussion angående detta när du lämnade stoet på stationen? Förklarade du att du enbart var intresserad av denna hingst? Bad du stationen att kolla att hingsten var i bruk i tid till just ditt sto? Ringde du tillbaka till hingsthållaren innan du skickade iväg ditt sto?
I och med att du själv visste att hingsten var urtagen ur avel under en period så anser jag nog inte att du blivit grundlurad, dock så tycker jag nog att du och seminstationen har missat lite i eran kommunikation. Som nybörjare gör man tyvärr en del misstag (oftast väldigt kostsamma sådana.....) men om man vet att man är okunnig om något så brukar man fråga desto mer och då borde seminstationen förklarat läget för dig och ni skulle ha diskutterat valmöjligheterna i god tid.

Avslutningsvis vill jag poängtera hur tråkigt jag tycker att det är för din del att ditt sto inte ens fick chansen att bli dräktig och att det dessutom kostade dig en del pengar samt att du känner dig lurad. Enormt tråkigt!!
En stor lärdom är att aldrig förlita sig till bara en hingst när man håller på med avel, man måste alltid ha en reservhingst.

Rafaella

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 345
Senast: lizzie
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 609
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 004
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat