Vad kan jag kräva och inte kräva?

J

Jaba

HIngsten som jag skulle betäcka mitt sto med blev sjuk. Eller den va redan sjuk när jag lämnade min häst för betäckning. Han var sjuk redan när jag ringde och kollade med stuteriet hur allt gick till eftersom att jag är nybörjare.

Är det min uppgift att ringa och kolla att hingsten är ok inna jag lämnar henne eller är det seminstationen som innan dom sprutar igång henne borde kollat upp detta?
Tillsaken hör att det står på hingstens hemsida vilka stuterier man ska lämna stoet till om man vill seminera med deras hingstar. Borde dom inte hafft lite bättre koll på hingsten då?

Jag tycker att jag har blivit grundlurad. Men jag är oxå nybörjare på detta med betäckningar.

Några jag har pratat med anser att vi inte ska behöva betala nått. Eftersom att dom skött detta dåligt. Någon annan att vi inte ska behöva betala för igångsprutningen osv.
Själv har jag ingen aning.

Hade jag vetat att hingsten inte var frisk nog att betäcka hade jag inte ens lämnat iväg henne utan väntat på att hingsten hade blivit frisk.

Sv: Vad kan jag kräva och inte kräva?

Hur det ser ut rent juridiskt vet jag inte men det verkar extremt dåligt skött av hingststationen... Där jag jobbade hade vi en hingst med dålig sperma produktion och det informerades stoägarna mycket noga om, och när det inte fungerade fick de om de ville byta till en annan av hingstarna i samma prisklass eller fick ett bra pris på någon av de dyrare hingstarna.

Hingststationen skrev ut på sin hemsida att hingsten var skadad. VIlket stuteriet tyckte att vi borde ha sett.
Men alla har tyvärr inte tillgång till internet!

INgen annan som har någon uppfattning om detta?

Jag tycker ju att det borde kollats innan man sprutar igång stoet o att stuteriet borde haft koll på att hingsten faktiskt var skadad.