Vad kan jag göra?

Sinfonie

Trådstartare
Hösten -07 såldes min katts tre ungar, varav en till en kompis som jag ansåg var en lämplig ägare - kattvan, djurvän, villig att lära sig, skulle ha katten inne, samt att jag hade möjlighet att hålla lite koll på katten, vilket kändes extra viktigt för mig när det gällde just den ungen - som var väldigt blyg samt döv.

För ca 2 månader sedan blev hon sambo (han flyttade till henne och katten).
De har tidigare under en period bott ihop alla 3, då i hans gamla lägenhet, katten tycker mycket om honom.

Till problemet, ikväll ringde min kompis, sa att under flera veckors tid har katten kissat och bajsat utanför lådan.
Hon hade gjort 'allt' -dvs bytt kattsand och sprayat vatten på henne när dom kommit på henne.
Det jag kom på på rak arm var kastrering (finns ändå ingen anledning till att hålla henne fertil, en döv huskatt är inget man avlar på..), att det kan varit stress sen matte blev sambo..
Nej, stress kunde det absolut inte vara (det här är som sagt en känslig katt..), och att kastrera henne gick inte, för hon vill inte lägga ner pengarna på veterinär:mad:
Avliva katten var absolut inte aktuellt, då ger hon hellre bort henne till vem som helst :crazy:
Hon vill inte vänta längre, utan vill ha katten ut ur lägenheten bums (så hon kan köpa en ny), och bad mig skriva en annons där jag skulle ljuga om anledningen till varför hon var tvungen att sälja katten - pga allergi..

Till råga på allt försökte hon få mig att 'ta tillbaka' katten (vilket jag gärna gjort om det fanns plats).
Arg som ett bi försökte jag i saklig ton förklara hennes ansvar som djurägare, då säger hon 'ja, men jag är faktiskt gravid, jag kan inte gå runt och torka upp efter henne då!' (hon är i 8e veckan)

Ursäkta för väldigt rörigt inlägg, men jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag vägrar se katten komma i fel händer (igen..), det var ju pga mig hon hamnade där :(
Någon som har något förslag på vad jag skulle kunna göra? :bow:

Sv: Vad kan jag göra?

Usch vad ledsen jag blir av att läsa om den stackars katten.

Idiotiska människa, din "kompis", som inte kan se minsta lilla till kattens välbefinnande.
Låter solklart som stressrelaterat, kan mycket väl funka med antidepressiv medicin under en period. Jag har provat på en av mina och det har funkat bra än så länge (peppar, peppar).

Om du har minsta lilla möjlighet, ta hem den stackars katten! Den ska inte behöva bo hos nån som har så lite förståelse.

Jag hålle med humelibumlan - kan du absolut inte ta hand om katten själv så avliva den. Kanske det som skulle gjorts från början. man måste lära sig att tänka mkt mer än en gång när det gäller löverlåtelse/försäljning av alla djur , men särskilt av djur som av en eller annan anledning har "begränsningar"...

Usch vad ledsen jag blir av att läsa om den stackars katten.

Idiotiska människa, din "kompis", som inte kan se minsta lilla till kattens välbefinnande.
Låter solklart som stressrelaterat, kan mycket väl funka med antidepressiv medicin under en period. Jag har provat på en av mina och det har funkat bra än så länge (peppar, peppar).

Om du har minsta lilla möjlighet, ta hem den stackars katten! Den ska inte behöva bo hos nån som har så lite förståelse.

Antidepp låter kanske lite overkill, en kastrering räcker nog långt. Har ärligt talat lite svårt att förstå varför man har fertila katter, om man inte tänker avla på dem. Lättare för alla med kastrater.

Jag kan förstå att hon inte orkar med en katt som gör ifrån sig överallt just nu, när hon är gravid. Jag har haft en katt som bajsade lite överallt under flera år och hade jag inte lyckats omplacera henne innan jag blev gravid hade det nog tyvärr blivit avlivning. Även om man kanske (en del har det faktiskt ordentligt jobbigt med illamående just i början) inte har det så kämpigt i början av graviditeten så kommer det bli jobbigare och när man väl har ett spädbarn... ja, jag skulle aldrig i livet ha en katt som bajsar och kissar överallt under samma tak som ett spädbarn.

Hon låter inte som en särskilt engagerad djurägare så det enda jag kan se att du kan göra är att försöka hitta ett nytt hem till katten, låta henne ge bort katten till vem som helst eller ta tillbaka katten och avliva den. Eventuellt att du erbjuder dig att betala för kastreringen.

Jag kan förstå att hon inte orkar med en katt som gör ifrån sig överallt just nu, när hon är gravid. Jag har haft en katt som bajsade lite överallt under flera år och hade jag inte lyckats omplacera henne innan jag blev gravid hade det nog tyvärr blivit avlivning. Även om man kanske (en del har det faktiskt ordentligt jobbigt med illamående just i början) inte har det så kämpigt i början av graviditeten så kommer det bli jobbigare och när man väl har ett spädbarn... ja, jag skulle aldrig i livet ha en katt som bajsar och kissar överallt under samma tak som ett spädbarn.

Hon låter inte som en särskilt engagerad djurägare så det enda jag kan se att du kan göra är att försöka hitta ett nytt hem till katten, låta henne ge bort katten till vem som helst eller ta tillbaka katten och avliva den. Eventuellt att du erbjuder dig att betala för kastreringen.

Tycker du verkligen att katten kan lämnas bort till vem som helst?:crazy:
Katten behöver ju särskild vård av någon som bryr sig om den, och är dessutom döv.
Då är det väl bättre att först och främst kolla att det inte är något fysiskt fel, kastrera och feliway.
Den stackars katten riskerar ju att bli utslängd om den inte får en ny
seriös ägare som blir insatt i problemet.

Jag har försökt att få tag i henne idag, utan framgång..

För mig är det omöjligt med en katt till.
Jag bor på för liten yta för att det ska gå att dela av, och min katt är väldigt mån om sitt revir och tycker inte om stora katter (fungerar utmärkt med kattungar).
Det skulle bli trångt och med all sannorlikhet stressigt för båda katterna.

Jag ångrar att jag inte lät henne avlivas när hon var liten, så hon slipper gå igenom det här, men det är för sent nu, så nu måste jag fixa det här.
Ska tipsa henne om feliway! :idea:

Nu fick jag precis ett svar på ett av alla sms som jag skickat henne idag (hon svarade inte när jag ringde, så då blev det sms istället).
Katten är nu avlivad!

R.I.P Kristy :love:
PA150032.jpg

Tycker du verkligen att katten kan lämnas bort till vem som helst?:crazy:
Katten behöver ju särskild vård av någon som bryr sig om den, och är dessutom döv.
Då är det väl bättre att först och främst kolla att det inte är något fysiskt fel, kastrera och feliway.
Den stackars katten riskerar ju att bli utslängd om den inte får en ny
seriös ägare som blir insatt i problemet.

Nej, men jag tycker egentligen inte att katten borde avlivas heller. Alternativen var dock väldigt få eftersom ägaren inte ville kosta på sig en kastrering.

Vad vacker! :love: :(
Hur kan man avliva en sådan fin katt utan att ens pröva med att kastrera? Finns så många puckade och oansvariga människor så man blir helt förtvivlad. :cry: Nåja, bättre att hon avlivades än dumpades, finns ju den sortens människor också. :mad:

Hon var minstingen ur min sköldpaddas kull med 3 vita hårbollar, sån personlighet :love:

Skönt att veta att hon inte kan fara illa nu, men samtidigt är det så tragiskt.. hon förtjänade så mycket bättre än vad hon fick.
Det är så frustrerande när ägare inte tar sina djur till veterinären när dom behöver det.
Nu har hon fått veta vad jag tycker, en rejäl utskällning har hon fått.

Men allvarligt talat; anser man sig inte ha ork och råd att ta hand om en katt så undrar jag hur fanken man ska ha ork och råd att ta hand om en knodd. :crazy:

Var nog bara bra för katten att få komma därifrån även om det blev till katthimlen, för det hade nog blivit etter värre den dagen barnet fötts.

Fy. :mad:

Men allvarligt talat; anser man sig inte ha ork och råd att ta hand om en katt så undrar jag hur fanken man ska ha ork och råd att ta hand om en knodd. :crazy:

Var nog bara bra för katten att få komma därifrån även om det blev till katthimlen, för det hade nog blivit etter värre den dagen barnet fötts.

Fy. :mad:

Du vet förstås hur det är att ha en katt som gör ifrån sig överallt och till råga på allt vara gravid? Du vet inte hur hennes graviditet är. Jag förstår henne helt och fullt. Under mina första graviditetsveckor mådde jag fruktansvärt illa och jag hade inte kunnat ligga på golvet och plocka kattbajs om jag hade haft kvar min katt som bajsade fel (som f ö sköter sig exemplariskt i sitt nya hem). De sista månaderna hade jag foglossningar som hade hindrat mig.

Och seriöst, även om jag hade pallat med det under graviditeten så finns det inte en chans att en sådan katt hade fått bo kvar när bebisen börjat krypa och smaka på saker. Jag tycker inte att det är lämpligt att spädbarn äter bajs, men det kanske bara är jag.

Jag håller med om att ägaren inte var tillräckligt engagerad, att kosta på sig en kastrering är mycket lite krävt och det borde alla kattägare kunna gå med på (men vi vet ju att så inte är fallet). Däremot ska man inte vara så himla snabb med att döma folk.

Det är lätt att döma folk och bara se det värsta i dem, men försök gärna vända på det och försöka se ge dem a benefit of a doubt. Försök sätta er in i situationen själv.

Hon har inte försökt hjälpa katten på något sätt! Då är det lätt att döma folk. Katten kan ha varit sjuk t.ex uvi mm. vägrat kastrera katten eller ta den till en veterinär.
Har man tagit på sig ansvar för ett djur ska man göra sitt bästa för det tycker jag.
Det är bara att hoppas att hon inte skaffar några fler.

Det som jag har svårast att förstå i denna historia är nog ändå följande:
Ägaren till katten avlivar eftersom den gör sina behov på fel ställen, helt utan att prova andra alternativ först. Hon anser att hon inte orkar med detta pga graviditet.
Men nu ska hon skaffa kattunge, eftersom hon trots allt vill ha en katt.

Alla som haft kattungar vet att det är ingen säkerhet att den gör ifrån sig på rätt ställe ända från dag ett. Det innebär ju en del stress att komma ifrån mamma och syskon och bo hos en helt främmande familj. Eftersom hon bara ska ha en katt och den ska vara inne så måste den ju dessutom aktiveras bl.a. genom lek med ägaren. Hur ska hon klara detta om hon inte klarade att torka upp efter den förra katten? Och hur ska hon ha råd ifall den nya katten blir sjuk, när hon inte ens hade råd med en kastrering på den förra? En kastrering är ju ändå ett fast pris som ligger väldigt lågt jämfört med akutvård.
(ska tillägga att jag är bra vän till TS, och därför följt detta på närmare håll)

Det är synd att folk som vill ha katt inte tänker efter mer före.
Katten är ju ett relativt billigt och enkelt husdjur som oftast klarar sig bra ensam (i ett hem med fri tillgång på mat och vatten), och det verkar som att folk tror att vem som helst kan ha katt pga det. Många (i flesta fall ägare till "billiga katter") tänker inte på att det måste finnas en buffert för när katten blir sjuk och att dom har ett ansvar för djurets välbefinnande. Det är synd att katten inte har högre status än så.

Ja, det är ofattbart att människan tänker skaffa en ny katt under graviditeten. Kanske någon måste påpeka för henne att det inte finns någon garanti för att kattungen kommer vara rumsren? Ge henne en tankeställare, vad gör hon om kattungen inte är rumsren? Avlivning igen? Ska hon skaffa klippkort för avlivning hos veterinären?

Det kanske går att övertala henne till att vänta. När barnet sedan är fött kommer hon inte ha så mycket tid över för en kattunge. Jag vet, jag sitter med en 7-veckorsbebis och en kattunge på 6 månader och i princip all min tid går till barnet. Tack och lov har jag en till katt så kattungen slipper gå ostimulerad, men hade hon varit ensamkatt hade hon säkert varit olidlig.

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar