vad kan jag göra för henne?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

strösslet

hej stallägaren ringde mig för några timmar sedan och frågade om ja kunde gå ut och titta till folda som hade skadat sig (står i box) hon har blivit sparkad på knä och bog, veterinären var ute och trodde att möjligen kan hon fått en spricka i bogen de ringde till ulltuna men de tyckte att de va för lång resväg. (vet inte mycket mer vad som sas om hon skulle kollas i morgon o ev åka)
jag har varit nere hos henne nu 2 ggr hon är svettig och stödjer inte alls, väldigt ansträngande för henne aatt flytta sig. hon andas stötigt och små andetag. hon äter och dricker , jag vet inget om hon fått smärtlindrande eller så. hon darrar väldigt mycket på den friska sidan pga överansträning i musklerna, nu till min fråga kan jag göra något för henne ? kan jag som okunnig person underlätta hennes tillvaro på något sätt? (menar inte medicinskt för de kan ja inte) kan ett sto kasta sitt föl pga detta?

jag känner mig så maktlös..

kram //Annakarin

Sv: vad kan jag göra för henne?

Hade det varit min häst hade jag nog sett till att komma iväg till Ultuna fortast möjligt. Låter som om hon skulle behöva hjälp att avlasta med typ hängmatta eller liknande.

Är det din häst? Om inte, vet ägaren att hon är såpass dålig? Har det blivit värre?

Hade det varit min häst hade jag nog sett till att komma iväg till Ultuna fortast möjligt. Låter som om hon skulle behöva hjälp att avlasta med typ hängmatta eller liknande.

Är det din häst? Om inte, vet ägaren att hon är såpass dålig? Har det blivit värre?

hej! nej det är inte min häst men jag bryr mig väldigt mycket om henne. ägaren vet att hon är dålig men jag har ingen aning om hur hon va när ägaren och veterinären va här, ägaren ringde mig o sa " folda är skadad o står i stallet har du lust o kolla till henne och ge henne mat och vatten om det är slut. kolla om hon fortfarande är blöt (svettig)
veterinären va ute och kolla (de kan man åxå se eftersom hon är rakad där såret är på knät) och vi ringde ulltuna som sa att resvägen va för lång" nå mer än så vet jag inte. de kan mycket väl sakt att "vi väntar till i morgon är läget försämrat så åk" jag har ingen aning.. jag känner mig bara så maktlös när hon står där o stönar o darrar.. jag vill hjälpa henne. hälst av allt lyfta upp henne o sätta na i knät så hon kan avlasta hela kroppen.. men de går juh inte :P

ja hade de varit min häst så hade jag åkt för länge sedan!!
och jag kan inte avgöra om de blivit sämre eftersom ja inte vet hur hon va när de hittade henne i hagen. men på de två ggr jag varit ute och kollat till henne så igenfört me första gången så darrar hon mer i musklerna vid bogen (friska sidan.." hängmusklerna" innan bogen blir ben)

kram

Har ägaren lagt ett stödbandage på det friska benet? Om inte, så är DET det enda du kan göra för hästen. Meddela också ägaren om nuvarande läge! Hoppas att allt går bra med hästen!!

Du kanske ska prata med ägaren igen och tala om att hon skakar så, känns inte så lustigt att hon ska stå så hela natten, är hon dräktig så är det ju dessutom extra tungt. Om det inte går att köra henne till klinik så kanske ni får försöka hjälpa henne med avlastning i boxen..

Har ägaren lagt ett stödbandage på det friska benet? Om inte, så är DET det enda du kan göra för hästen. Meddela också ägaren om nuvarande läge! Hoppas att allt går bra med hästen!!

okej och det kan inte göra de sämre för henne på något vis? då ska ja ta o göra de för att hjälpa henne.. hon darrar mycket och är väldigt spänd i de musklerna jag försökte förklara var de satt, jag törs inte riktigt komma så nära hennes "sjuka del" eftersom ja inte känner henne så väl, hon har gått med skinfaxi hela sommaren (hingst för betäckning) och varit relativt ohanterad under sommaren,

kan hon kasta fölet pga detta? *orolig*

MVH //Annakarin

Har du lagt stödbandage nån gång? Stackarn att ha så ont, gav inte vet nåt smärtstillande?? Kasta fölet.. nej, det tror jag inte! Vi får hoppas på det bästa!

Senast ändrad:

Har du lagt stödbandage nån gång? Stackarn att ha så ont, gav inte vet nåt smärtstillande?? Kasta fölet.. nej, det tror jag inte! Vi får hoppas på det bästa!

nej jag har inte lagt stödbandage på häst förut. men på människor jag är utbildad undersköterska,
hon måste juh fått smärtlindrande.. annars stackars hon. jag får inte tag på ägaren o min mobil dör snart och de är en bra bit till närmaste hus (bor ute i skogen) är de samma sak att linda en människa som en häst? isof klarar jag av det. och saka jag ha elastisk linda eller en vanlig? en padd emellan eller inte? de kan juh va olika för människor och hästar, eftersom vi vet när de e för hårt/stramt/löst m.m o vi kan juh ändra de. kram

men usch så hemsk! hade åxå åkt till klinik på en gång men de är ju som sagt inte din häst :confused: Hopaps de blir bättre!

Bra att du är USK.. ta en padd elr bomull (elr vad som finns) och en elastisk linda, hästben är mkt känsliga för stasning! Ja, nog bör hon ha fått smärtstillande.. men man vet ju inte vad Vet tyckte då? Hästen kanske var i chock och kände ingen smärta just då heller.. sånt vet ju du med!
Kram och Lycka till!!!

Bra att du är USK.. ta en padd elr bomull (elr vad som finns) och en elastisk linda, hästben är mkt känsliga för stasning! Ja, nog bör hon ha fått smärtstillande.. men man vet ju inte vad Vet tyckte då? Hästen kanske var i chock och kände ingen smärta just då heller.. sånt vet ju du med!
Kram och Lycka till!!!

hej nu har ja fått lite mer kött på benen .. de gav ingen smärtlindrande för om de är en fraktur på bogen/benet så bör hon intelägga sig ned enligt Vet, ultuna har skickat en remiss till ATG här i gävle så de ska dit på MÅNDAG ?!?!?!?! låter helt sjukt.. men iaf är de en fraktur så kommer hon bli "upphängd" o de tar sin tid o läka.. o de jag är rädd för nu är att ägaren inte tar sig råd till att göra detta.. på ett sett tycker ja de e "bra" eftersom för en häst o sitta "upphängd" i ett par månader är inget liv.. stackars henne :( jag lider så. hon skulle inte ha stödbandage om man skulle göra något så va de att sätta henne på spilta och försöka "hänga" henne själv på någe sätt o "palla" upp henne.. men nu har vi varken spilta eller så pass starka väggar/tak för att "hänga" upp henne..

stackars henne.. mår så dåligt... o hon som äger henne är på KROGEN?????????? blir bara så arg att hon lastar över allt på mig .. men men .. de e hennes häst.... som ja lider över.. :(

sorry behövde bara skriva av mig lite .. blir så arg när denna människa kan göra något dyligt... kram

Låter inte som en jätteseriös ägare måste jag säga...:mad:
Jobbigt för dig att lämnas med ansvaret när det inte ens är din häst...

Låter väldigt konstigt att vänta till måndag. Har de ingen möjlighet att ta emot akutfall på ATG?

Hoppas att det löser sig för er!
Kram Ville

Vidrigt! Om hästen verkligen är så dålig som du beskriver så hade jag (som ägare) ringt hästambulans med en gång! Om det nu finns ngn dvs :(
Jag lider med denna häst :cry:

I alla fall Agria ersätter djurambulans om vet ansett det nödv.
Ring dem, de har ju sele och kan sedera hästen.
Vet inte om ATG kliníker har skyldighet att ta emot. Men på Ulltuna kan de inte neka.
Hoppas allt elende löser sig för dig.

hej nu har ja fått lite mer kött på benen .. de gav ingen smärtlindrande för om de är en fraktur på bogen/benet så bör hon intelägga sig ned enligt Vet, ultuna har skickat en remiss till ATG här i gävle så de ska dit på MÅNDAG ?!?!?!?! låter helt sjukt.. men iaf är de en fraktur så kommer hon bli "upphängd" o de tar sin tid o läka.. o de jag är rädd för nu är att ägaren inte tar sig råd till att göra detta.. på ett sett tycker ja de e "bra" eftersom för en häst o sitta "upphängd" i ett par månader är inget liv.. stackars henne :( jag lider så. hon skulle inte ha stödbandage om man skulle göra något så va de att sätta henne på spilta och försöka "hänga" henne själv på någe sätt o "palla" upp henne.. men nu har vi varken spilta eller så pass starka väggar/tak för att "hänga" upp henne..

stackars henne.. mår så dåligt... o hon som äger henne är på KROGEN?????????? blir bara så arg att hon lastar över allt på mig .. men men .. de e hennes häst.... som ja lider över.. :(

sorry behövde bara skriva av mig lite .. blir så arg när denna människa kan göra något dyligt... kram

Uj... ja, jag kan förstå att hon inte bör sederas för då kan skadan förvärras, men att inte få lägga ett stödbandage på det ben hon belastar begriper jag inte!?!?!? Och jag skulle faktiskt ha krävt en djurambulans för transport till U-tuna OM jag varit ägaren!
Detta är ju djurplågeri, att låta hästen stå ända till Måndag!!!!!
Stackars häst och stackars Dig som också mår dåligt!:cry:

*KL*
Vad är det för vet som låter hästen stå i två dygn utan smärtlindring med en misstänkt fraktur??? Om hon inte ens stöder på benet och givetvis inte kan lägga sig ner, ska hon stå där rätt upp och ner tills på måndag?? Och vad är det för ägare som tillåter den här behandlingen av sin häst??

Jag förstår att det är knepigt att transportera henne men det är sånt här djurambulansen är till för...

En eloge till dig iaf som gör så gott du kan, själv hade jag blivit galen och fixat in hästen själv tror jag

Där jag bor så är det nog 35 mil för till närmsta djurambulans men önskar att det funnits någon. Frågade även i den andra tråden som även den flyttas hit hur det står till med stackan?

Hur fan kan man sticka på krogen när man har en så skadad häst? Vet inte hur många gånger genom åren man sovit i stallet när någon häst varit sjuk

hejsan alla! folda har nu gått vidare till de eviga gröna ängarna, hon fick inge smärtlindrande pga hon får absolut inte stödja på benet och absolut inte lägga sig ned eftersom då benet går av helt. men som sakt vi fick ta bort henne förra veckan för benet var helt av.

*snyfft* stackars söta underbara Folda och hennes bäbis.. :(

kram alla

I alla fall Agria ersätter djurambulans om vet ansett det nödv.
Ring dem, de har ju sele och kan sedera hästen.
Vet inte om ATG kliníker har skyldighet att ta emot. Men på Ulltuna kan de inte neka.
Hoppas allt elende löser sig för dig.

hejsan

att åka så långt med stackars folda var ingen möjlighet. stackarn hade säkerligen lagt sig i transporten och vi aldrig fått ut henne igen. ägaren ringde o rådfråga ultuna och de tyckte det var allt för riskabelt så de skickade en remiss till ATG kliniken här i gävle.

vad jag vet så finns det ingen djurambulans här i gävle(?)

men som sakt nu har folda gått vidare ...
kramar till alla

Jag låser den här tråden nu, eftersom händelsen har fått ett slut.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Hästvård hej stallägaren ringde mig för några timmar sedan och frågade om ja kunde gå ut och titta till folda som hade skadat sig (står i box)...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 577
Senast: strösslet
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix