vad kan jag göra för henne?

Sv: vad kan jag göra för henne?

Hoppas att det inte är något allvarligt och att hästen snart blir bra igen/kramar till pållen+ett gäng morötter från mig.:smirk:

här kommer tummarna upp ifrån gävle/storviks hållet..

Har du häst, akta dig då för att dricka ett glas vin. Kan ju hända att hästen skadar sig, och grannen ringer efter polis.;)

Jag vet precis vad du menar. Jag lyckades få en hästfri dag i löärdags och var ute (vilket jag sällan är) och festade tills sent(eller tidigt) på natten. Blir uppringd kl nio på morgonen och får veta att min häst är superhalt och inte stödjer på sitt ben. Åhh, vad det var jobbigt att vänta innan man var kapabel att köra... Hädan efter ska jag sluta dricka, hästen kan ju bli sjuk dagen efter... ;)

hejsan! nu vet jag mer. hon har varit på ATG kliniken här i Gävle i dag och blivit röntkad.hon har en spricka ovanför knät som går typ som en spiral (inge bensplitter eller liknande)
de blev så förvånad på ATG att hon var så pigg och glad o positiv så de gav henne en chans att läka, hon är nu lindad hela benet men diverse tejp o tidningspapper m.m m.m så hennes ben är som en kraftig människas lår. inget smärtstillande för de skulle vara förödande om hon lade sig ned för då kunde benet hamna fel och läka fel, hade det inte varit för att hästen är så positiv och pigg så skulle hon tagits bort men de på ATG vill ge henne en chans så nu står hon på boxvila med fri tillgång på hö och med en löplina i taket som hon sitter fast i (för att hon inte ska kunna lägga sig) och nu vet jag att alla tänker "men då kan hon bli strypt" men så är inte fallet, linan håller enbart för att "säga ifrån" om att lägga sig men håller inte för hela tyngden för hästen. lika så har hon en vanlig tunn nylongrimma som lätt kan gå sönder (vet själv för jag har hafft exakt lika dan till min)
ägaren springer ut då och då o kollar att allt är lungt så nu kan vi bara vänta och vänta,
hade hon inte haft föl så hade de "hängt" henne, men de kan tydligen skada fölet, så nu får vi hoppas att detta funkar och att hon kommer vara lika positiv och glad så vi slipper ta bort henne (för blir hon depprimerad och tappar gnistan tar vi nog bort henne)

nu vill jag att alla hååller tummarna för detta lilla underbara sto och hennes bäbis (att hon får behålla de)
jag har då aldrig sett sådan kämpar glöd i något/någon jag har mött tidigare i mitt liv. denna vackra lilla dam vill värkligen leva!:love:

kram och tack alla för erat stöd! :bow: :love: :banana:

Vad härligt att det verkar ordna sig! Håller tummarna.
Sånt där bandage kallas fö för "Robert-Jones bandage" : )

Vad härligt att det verkar ordna sig! Håller tummarna.
Sånt där bandage kallas fö för "Robert-Jones bandage" : )

tack tack :) jahaa de va så de hette :) hehe.. tycker de va väldigt konstigt iaf :D

Hej... vet hur det känns för dej... Skötte en undghingst, bara ett år va han... var ute och tömmkörde, han blev rädd för nått och stack... När han kom tillbaka kunde han inte stå på ena fram. Vet kom och misstänkte en sträckning i senan eller nått då han enbart var väldigt svullen... skulle kyla å grejja, ha lindor på me mer... han blev inte bättre... efter fyra dagar misstänkte vi att det var nått värre och upptäckte då att frambenet inte riktigt stod rakt ner (var lite vridet från bogen) Åkte te K-stad (bor mellen Åmål å Säffle) Men när vi skulle lasta så stuttsa han minsan runt å slängde sej så mycket att vi tappade honom nåra gånger (riktigt busig med andra ord) Hade med Welshponnyn som sällskap (ett år hon me) När vi kom upp å skulle springa me honom så sprang han riktigt bra.... Dock hade han brytit nått ben i bogen :crazy: Fick ta bort honom på en gång! Welshponnyn varken åt och drack på ca en vecka... Dock hade hon väldit kul på kliniken där hon fick följa med överallt...

Hoppas det går bättre för er!

vilken härlig häst:) hoppas verkligen att hon orkar hela vägen o lever lääänge till! du får gärna berätta mer så fort du vet nåt...
håller alla tummar för er!
*tröstkramar*

Kharachi: *tröstkramar även till dig* fy fasen vad tråkigt när sånt händer :cry: lider med dig...

Varför inte ringa till djurambulansen??

Den skall absolut inte lägga sig ner, risken att den inte kommer upp igan är för stor.

Smärtlindring ger man inte vik ev frakturer just för att när de inte har ont kan göra sig illa värre

Vad tråkigt :(

Å vad kul att det kanske löser sig för henne och er..
Jag håller mina tummar ska även låna några fler tummar och hålla för er :)
Berätta gärna så fort du vet nåt mera.så man får veta hur det går för er!

kram kram

hejsan!
jag vet knappt vad en sådan ambulans är ;P nej vi har inget sådant ska vi till ATG kliniken så är de bara att transportera själv.

natten har varit lugn och våran anordning med "springlina" som typ hundar har funkade super! hon har inte legat ned (vad jag kan se)
hon är så glad och positiv jag kan inte förstå hur hon kan vara de när hon har så ont..

underbara häst :)

i morgon kommer ev Vet o lägger om bandaget så vi får se hur de går:)

tack för alla tummar :) det behövs värkligen :)

:bow: :bow: :bow: :bow:

vilken härlig häst:) hoppas verkligen att hon orkar hela vägen o lever lääänge till! du får gärna berätta mer så fort du vet nåt...
håller alla tummar för er!
*tröstkramar*

Kharachi: *tröstkramar även till dig* fy fasen vad tråkigt när sånt händer :cry: lider med dig...

ja de hoppas jag med :) både för hennes och den blivande fölisen :)
ja jag ska hålla er uppdaterade så gått jag kan :)
tack o tack :) kram:bow: :bump:

Hej... vet hur det känns för dej... Skötte en undghingst, bara ett år va han... var ute och tömmkörde, han blev rädd för nått och stack... När han kom tillbaka kunde han inte stå på ena fram. Vet kom och misstänkte en sträckning i senan eller nått då han enbart var väldigt svullen... skulle kyla å grejja, ha lindor på me mer... han blev inte bättre... efter fyra dagar misstänkte vi att det var nått värre och upptäckte då att frambenet inte riktigt stod rakt ner (var lite vridet från bogen) Åkte te K-stad (bor mellen Åmål å Säffle) Men när vi skulle lasta så stuttsa han minsan runt å slängde sej så mycket att vi tappade honom nåra gånger (riktigt busig med andra ord) Hade med Welshponnyn som sällskap (ett år hon me) När vi kom upp å skulle springa me honom så sprang han riktigt bra.... Dock hade han brytit nått ben i bogen :crazy: Fick ta bort honom på en gång! Welshponnyn varken åt och drack på ca en vecka... Dock hade hon väldit kul på kliniken där hon fick följa med överallt...

Hoppas det går bättre för er!

ojj vad hemskt :( *krama* ja jag hoppas värkligen att de går bra.. allt hänger nu på henne och att hon håller livsgnistan sprakande , veterinären sa om hon blir depprimerad och man ser att hon inte vill mer då tar de bort henne för hennes skull så ja hoppas o hoppas och önskar att hon kommer leva.

kram på dej

nu är hon borta... för några timmar sedan gick jag in till folda för att hälsa på henne och märkte att hennes ben var i en väldigt konstig vinkel. jag ringde ägaren som ringde veterinären som kom ut efter en stund och konstatera att benet var helt av nu.

så nu studsar hon och fölet omkring på ängarna i trappalanda.

*snyfft* det var så hemskt att se henne. veterinären sa om inte jag hade gått in o kollat till henne hade hon förblött till döds..

stackars lilla folkda.. stackars söta häst... *gråta*

behövde bara skriva av mig lite.. kram på er alla!!

Nej men vad tråkigt! :( *tröstkramar* Tur att du kom dit och fick se henne så snabbt i alla fall!

ja tur att allt gick snabbt.. *suckar tungt*

stackars stackars folda.. :(:cry: :cry: :cry: :cry:

Liknande trådar

S
  • Låst
Hästvård hej stallägaren ringde mig för några timmar sedan och frågade om ja kunde gå ut och titta till folda som hade skadat sig (står i box)...
Svar
19
· Visningar
1 386
Senast: Boj
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 283
Senast: Summerwind
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 960
Senast: Grazing
·
N
Övr. Hund Jag har alltså två papillon varav den ena är 9 och den andra är 2 år gammal. Unghunden har jag ALLTID varit tok-noga med att verkligen...
Svar
3
· Visningar
1 243
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix