Men dom har väl uppsägningstid då du kan pumpa dom?
Ja, 1-2 månader men de har också mycket sparad semester. Och om en månad börjar semestrarna så den uppsägningstiden går snabbt åt då de har flera områden att lämna över inom...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men dom har väl uppsägningstid då du kan pumpa dom?
De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?Ja, 1-2 månader men de har också mycket sparad semester. Och om en månad börjar semestrarna så den uppsägningstiden går snabbt åt då de har flera områden att lämna över inom...
Regleras i eventuella kollektivavtal? Dvs inte samma överallt?De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?
Regleras i eventuella kollektivavtal? Dvs inte samma överallt?
De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?
De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?
Eftersom många inte hanterar sin outlook så medvetet som de kanske borde så får man ibland veta saker som nog inte var tänkt att en skulle få veta. Nu har jag på kort tid fått veta att två av mina kollegor som jag jobbar mycket med, med stor sannolikhet söker andra jobb. Inget konstigt med det, och med tanke på deras arbetssituation så är det ärligt talat inte förvånande och de kommer nog inte ha några större svårigheter att hitta nya jobb ganska snart.
Nu till mitt dilemma. Jag är väldigt beroende av dessa två personers arbete i mitt dagliga arbete, så om/när de slutar så kommer det att drabba mig med mycket extra arbete. Just nu är jag livrädd att de ska sluta samtidigtJag känner att jag dock inte kan/bör göra så mycket åt det, kan bara vänta in det, eller? Jag har ju råkat se information som inte var menat för mig, och har hittills låtsats att jag inte sett det (men den ena har nog förstått att jag har förstått, men hen har inte sagt något om det själv) Vad KAN jag göra? Jag tar ofta upp att vi har en ganska riskabel organisation där det är svårt att ersätta personerna, oavsett om det är pga sjukdom eller att de slutar, och försöker föregå med gott exempel genom att göra dokumentationen av mina ansvarsområden lättillgänglig och lätt att ta över för någon annan. Men jag är ju inte chef eller arbetsledare för dessa personer, så jag kan inte tvinga dem att göra detsamma om de inte gör det självmant.
Någon som kan ge lite vinklingar på hur jag kan hantera denna situation, så att jag själv inte går under den dagen kaoset uppstår...?![]()
Wow, läste inte som att TS snokat in någons dator, snarare att möten/bokade tider inte har haft önskade privacy settings och därför avslöjat i titeln att de söker jobb (t.ex. mejla CV to företag XX). Har inte stora bekymmer med det, men det andra exemplet som togs upp med att visa mail/inbox när någon delar skärm upplever jag också händer relativt ofta, även där utomstående till min organisation är inblandadeVadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.
Vadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.
Wow, läste inte som att TS snokat in någons dator, snarare att möten/bokade tider inte har haft önskade privacy settings och därför avslöjat i titeln att de söker jobb (t.ex. mejla CV to företag XX). Har inte stora bekymmer med det, men det andra exemplet som togs upp med att visa mail/inbox när någon delar skärm upplever jag också händer relativt ofta, även där utomstående till min organisation är inblandade
En liten smidig överreaktion kanske? Vill man inte att alla läser ens post, är det väl vansinnigt dumt att lämna sina brev i lunchrummet? Ja, det kan anses vara ett övertramp att läsa, men å andra sidan är intresset för att hålla sin korrespondens undan allmänhetens ögon kanske främst i de involverade parternas intresse?
Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller ej.
Det ÄR att betrakta som dataintrång även om förra användaren glömd att logga ut. (vilket mängder med vårdpersonell och poliser fått erfara)
Öppna/Läsa annans mail/post/korrespodens utan tillstånd.
Båda punkterna är straffbara med böter och eller fängelse även om de flesta fall "bara" slutar med en varning.
Om man dessutom agerar på den information man olagligen tillägnat sig är väl strafframen fängelse 2 år eller mer (samma strafframar som insider brott) beroende på vilka fördelar man skaffat sig genom den olagligt inhämtade informationen.
Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller
Fast det framgår inte om Ts olovligen läst någon epost?Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller ej.
Det ÄR att betrakta som dataintrång även om förra användaren glömd att logga ut. (vilket mängder med vårdpersonell och poliser fått erfara)
Öppna/Läsa annans mail/post/korrespodens utan tillstånd.
Båda punkterna är straffbara med böter och eller fängelse även om de flesta fall "bara" slutar med en varning.
Om man dessutom agerar på den information man olagligen tillägnat sig är väl strafframen fängelse 2 år eller mer (samma strafframar som insider brott) beroende på vilka fördelar man skaffat sig genom den olagligt inhämtade informationen.
Fast det framgår inte om Ts olovligen läst någon epost?
Det har till exempel än en gång hänt att folk råkat visa sin mail på storskärm när de ska visa något annat.
En annan miss jag sett just i outlook är att folk skrivit in sina privata bokade tider i sin jobbkalender - som är delad. Dvs alla har tillgång till den.
Det gör ju folk förvånansvärt ofta även i sina fysiska jobbkalendar på mina jobb, trots att de vet att kollegor ibland behöver läsa i dom för att tex boka/avboka sina besök.
Blandar inte du ihop den här tråden med någon annan? Jag har inte lyckats hitta ett enda inlägg där TS skriver att h*n läst flera mail.Det står svart på vitt (gråblått) i TS inledande inlägg att hon har läst flera mail som kommentarer henne som person samt medarbetarnas planer på att byta jobb. Inte ens i Outlook kan man ha mer en ett mail öppet åt gången, varför TS beskrivning gör det mycket sannolikt att hon aktivt öppnat och läst flera av mailen i medarbetarnas mailbox.
Blandar inte du ihop den här tråden med någon annan? Jag har inte lyckats hitta ett enda inlägg där TS skriver att h*n läst flera mail.
Vad du får det där om kommentarer om TS person ifrån är ännu mer obegripligt.
Det står inget i de meningarna om att TS läst flera mail. Och inget om mail som kommenterar henne som person.Kanske du skulle kunna börja med att läsa de två första meningarna i TS trådstart då, så får du helt tydligt besked om vart TS fått sin information från ...
Det där får du nog backa upp med ett citat. För jag ser inte det.Det står svart på vitt (gråblått) i TS inledande inlägg att hon har läst flera mail som kommentarer henne som person samt medarbetarnas planer på att byta jobb. Inte ens i Outlook kan man ha mer en ett mail öppet åt gången, varför TS beskrivning gör det mycket sannolikt att hon aktivt öppnat och läst flera av mailen i medarbetarnas mailbox.
Vadå hantera sin Outlook?