Vad kan jag/bör jag göra med informationen om mina kollegor?

Ja, 1-2 månader men de har också mycket sparad semester. Och om en månad börjar semestrarna så den uppsägningstiden går snabbt åt då de har flera områden att lämna över inom...
De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?
 
De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?

Lagen säger, men sedan kan man avtala om längre eller kortare uppsägningstider.
Lag (1982:80) om anställningsskydd

Uppsägningstid
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
– två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
– tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
– fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
– fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
– sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.
Om en arbetstagare som är föräldraledig enligt 4 eller 5 § föräldraledighetslagen (1995:584) sägs upp på grund av arbetsbrist, börjar uppsägningstiden löpa
– när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet, eller
– när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker. Lag (2015:759).
 
De flesta som arbetat mer än 12 månader har väl tre månaders uppsägningstid? Eller är det bara inom offentlig förvaltning?

Inte hos oss. Vi har 1-3 månader beroende på tjänst och överenskommelse. Dessa bör ha 1-2 månader och då kommer som sagt semestrarna snart...
 
Vi måste sluta att känna oss ansvariga för företag och dåliga chefer, vi måste nånstans bara försöka att göra det jobbet man blivit anställd för att göra. Med det menar jag för att sjukskrivningarna ökar för stressymtom och arbetsgivarna hjälper tyvärr inte till ordentligt när du står där och måste rehabiliteras på grund av deras tillkortakommande. Eftersom detta har hänt under så lång tid och arbetstagare i mindre utsträckning organiserar sig så får företag hybris och tror att dom kan göra som dom vill och eftersom samhället ser ut som det gör, så precis som på statartiden är det många som bara måste buga och tacka. För i realiteten betyder det att om du blir arbetslös är det hemlös.
Jag menar i lite kortare termer, om du gillar jobbet så måste du kanske vara beredd som många innan också sagt att bara göra dina arbetsuppgifter och låta Cheferna bädda sina egna sängar.
 
Eftersom många inte hanterar sin outlook så medvetet som de kanske borde så får man ibland veta saker som nog inte var tänkt att en skulle få veta. Nu har jag på kort tid fått veta att två av mina kollegor som jag jobbar mycket med, med stor sannolikhet söker andra jobb. Inget konstigt med det, och med tanke på deras arbetssituation så är det ärligt talat inte förvånande och de kommer nog inte ha några större svårigheter att hitta nya jobb ganska snart.

Nu till mitt dilemma. Jag är väldigt beroende av dessa två personers arbete i mitt dagliga arbete, så om/när de slutar så kommer det att drabba mig med mycket extra arbete. Just nu är jag livrädd att de ska sluta samtidigt :crazy: Jag känner att jag dock inte kan/bör göra så mycket åt det, kan bara vänta in det, eller? Jag har ju råkat se information som inte var menat för mig, och har hittills låtsats att jag inte sett det (men den ena har nog förstått att jag har förstått, men hen har inte sagt något om det själv) Vad KAN jag göra? Jag tar ofta upp att vi har en ganska riskabel organisation där det är svårt att ersätta personerna, oavsett om det är pga sjukdom eller att de slutar, och försöker föregå med gott exempel genom att göra dokumentationen av mina ansvarsområden lättillgänglig och lätt att ta över för någon annan. Men jag är ju inte chef eller arbetsledare för dessa personer, så jag kan inte tvinga dem att göra detsamma om de inte gör det självmant.

Någon som kan ge lite vinklingar på hur jag kan hantera denna situation, så att jag själv inte går under den dagen kaoset uppstår...? :nailbiting:

Vadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.
 
Vadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.
Wow, läste inte som att TS snokat in någons dator, snarare att möten/bokade tider inte har haft önskade privacy settings och därför avslöjat i titeln att de söker jobb (t.ex. mejla CV to företag XX). Har inte stora bekymmer med det, men det andra exemplet som togs upp med att visa mail/inbox när någon delar skärm upplever jag också händer relativt ofta, även där utomstående till min organisation är inblandade
 
Vadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.

En liten smidig överreaktion kanske? Vill man inte att alla läser ens post, är det väl vansinnigt dumt att lämna sina brev i lunchrummet? Ja, det kan anses vara ett övertramp att läsa, men å andra sidan är intresset för att hålla sin korrespondens undan allmänhetens ögon kanske främst i de involverade parternas intresse?
 
Wow, läste inte som att TS snokat in någons dator, snarare att möten/bokade tider inte har haft önskade privacy settings och därför avslöjat i titeln att de söker jobb (t.ex. mejla CV to företag XX). Har inte stora bekymmer med det, men det andra exemplet som togs upp med att visa mail/inbox när någon delar skärm upplever jag också händer relativt ofta, även där utomstående till min organisation är inblandade

En liten smidig överreaktion kanske? Vill man inte att alla läser ens post, är det väl vansinnigt dumt att lämna sina brev i lunchrummet? Ja, det kan anses vara ett övertramp att läsa, men å andra sidan är intresset för att hålla sin korrespondens undan allmänhetens ögon kanske främst i de involverade parternas intresse?

Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller ej.

Det ÄR att betrakta som dataintrång även om förra användaren glömd att logga ut. (vilket mängder med vårdpersonell och poliser fått erfara)

Öppna/Läsa annans mail/post/korrespodens utan tillstånd.

Båda punkterna är straffbara med böter och eller fängelse även om de flesta fall "bara" slutar med en varning.

Om man dessutom agerar på den information man olagligen tillägnat sig är väl strafframen fängelse 2 år eller mer (samma strafframar som insider brott) beroende på vilka fördelar man skaffat sig genom den olagligt inhämtade informationen.
 
Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller ej.

Det ÄR att betrakta som dataintrång även om förra användaren glömd att logga ut. (vilket mängder med vårdpersonell och poliser fått erfara)

Öppna/Läsa annans mail/post/korrespodens utan tillstånd.

Båda punkterna är straffbara med böter och eller fängelse även om de flesta fall "bara" slutar med en varning.

Om man dessutom agerar på den information man olagligen tillägnat sig är väl strafframen fängelse 2 år eller mer (samma strafframar som insider brott) beroende på vilka fördelar man skaffat sig genom den olagligt inhämtade informationen.

Ja, som sagt: det är olagligt att läsa andras post också. Ändå sker det. Vill man försäkra sig om att det blir svårt att komma åt loggar man ut. Och har en låst brevlåda.
 
Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller
Tyvärr så är datalagen rätt så klar de här punkterna, "gemensam" dator eller ej.

Det ÄR att betrakta som dataintrång även om förra användaren glömd att logga ut. (vilket mängder med vårdpersonell och poliser fått erfara)

Öppna/Läsa annans mail/post/korrespodens utan tillstånd.

Båda punkterna är straffbara med böter och eller fängelse även om de flesta fall "bara" slutar med en varning.

Om man dessutom agerar på den information man olagligen tillägnat sig är väl strafframen fängelse 2 år eller mer (samma strafframar som insider brott) beroende på vilka fördelar man skaffat sig genom den olagligt inhämtade informationen.
Fast det framgår inte om Ts olovligen läst någon epost?
Det har till exempel än en gång hänt att folk råkat visa sin mail på storskärm när de ska visa något annat.
En annan miss jag sett just i outlook är att folk skrivit in sina privata bokade tider i sin jobbkalender - som är delad. Dvs alla har tillgång till den.
Det gör ju folk förvånansvärt ofta även i sina fysiska jobbkalendar på mina jobb, trots att de vet att kollegor ibland behöver läsa i dom för att tex boka/avboka sina besök.
 
Fast det framgår inte om Ts olovligen läst någon epost?
Det har till exempel än en gång hänt att folk råkat visa sin mail på storskärm när de ska visa något annat.
En annan miss jag sett just i outlook är att folk skrivit in sina privata bokade tider i sin jobbkalender - som är delad. Dvs alla har tillgång till den.
Det gör ju folk förvånansvärt ofta även i sina fysiska jobbkalendar på mina jobb, trots att de vet att kollegor ibland behöver läsa i dom för att tex boka/avboka sina besök.

Det står svart på vitt (gråblått) i TS inledande inlägg att hon har läst flera mail som kommentarer henne som person samt medarbetarnas planer på att byta jobb. Inte ens i Outlook kan man ha mer en ett mail öppet åt gången, varför TS beskrivning gör det mycket sannolikt att hon aktivt öppnat och läst flera av mailen i medarbetarnas mailbox.
 
Det står svart på vitt (gråblått) i TS inledande inlägg att hon har läst flera mail som kommentarer henne som person samt medarbetarnas planer på att byta jobb. Inte ens i Outlook kan man ha mer en ett mail öppet åt gången, varför TS beskrivning gör det mycket sannolikt att hon aktivt öppnat och läst flera av mailen i medarbetarnas mailbox.
Blandar inte du ihop den här tråden med någon annan? Jag har inte lyckats hitta ett enda inlägg där TS skriver att h*n läst flera mail.
Vad du får det där om kommentarer om TS person ifrån är ännu mer obegripligt.
 
Blandar inte du ihop den här tråden med någon annan? Jag har inte lyckats hitta ett enda inlägg där TS skriver att h*n läst flera mail.
Vad du får det där om kommentarer om TS person ifrån är ännu mer obegripligt.

Kanske du skulle kunna börja med att läsa de två första meningarna i TS trådstart då, så får du helt tydligt besked om vart TS fått sin information från ...
 
Det står svart på vitt (gråblått) i TS inledande inlägg att hon har läst flera mail som kommentarer henne som person samt medarbetarnas planer på att byta jobb. Inte ens i Outlook kan man ha mer en ett mail öppet åt gången, varför TS beskrivning gör det mycket sannolikt att hon aktivt öppnat och läst flera av mailen i medarbetarnas mailbox.
Det där får du nog backa upp med ett citat. För jag ser inte det.
 
Vadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.

Lite väl hätskt. Du har bevisligen inte arbetat med delade kalendrar :grin: dvs man bör inte lägga in något personligt i en delad kalender. Som koordinator/chef använder man den delade kalendern mycket för att göra arbetsplaneringar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 215
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 459
R
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 552
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp