Vad kan detta vara?

Equilina

Trådstartare
Till att börja med: det gäller inte min häst utan kompis, veterinär har varit ute och undersökt.

Jag har inte själv sett hästen, men enl R (ägaren) så har han vätskesamlingar "överallt", är vinglig och har jättedåliga blodvärden. Ser ut som han tappat alla muskler och allting (han var inte direkt krallig eller överviktig innan) över en natt, ser ut som ett skelett.

Vet har varit ute och tagit prover för analys, hon tyckte man kunde vänta med djursjukhus tills provsvaren kom om han inte blev sämre.

Men vad kan detta vara?

Sv: Vad kan detta vara?

låter inte alls bra. svårt att säga vad det kan vara utan provsvar, men förgiftning eller akut infektion av något slag. fästingburna sjukdommar ger påverkan på centrala nervsystemet. det gör även herpesvirus (abortviruset). hur länge har han varit dålig och kan han ha utsatts för någon smitta eller farliga ämnen? tex kan han ha fått i sig giftig svamp?

Vad jag vet fick han ingen behandling. Erlichios är ju en möjlighet. Jag vet inte heller vilka prover som togs.

Ja, tyvärr påminner symtomen mycket om abortviruset (en annan kompis fick ta bort sin för 2 år sedan pga det).

Giftig svamp har jag svårt at tro, det växer inte mycket i hagarna där. Smittorisken är ganska hög, står i inackorderingsstall med många hästar som är ute och träffar andra/tävlar. Han blev dålig under dagen igår.

Om det är abortvirus så tar det ju en vecka innan man får provsvaren från Tyskland, om de ens är skickade.

Usch, tycker så synd om R... :(

Råkar också känna till hästen. Vet att han ganska nyss (i helgen) flyttats till nytt bete, så förgiftning av något han ätit låter väl inte helt osannolikt? Han var i alla fall mycket piggare idag förstod jag!

Hej alla! Det är min häst vi talar om här. Jag tävlade knockout-dressyr med laget på söndagen, har detta på film så man ser klart och tydligt hur han såg ut, då var han hur fin som helst. Han är ett fullblod som även går löpträning och har alltså inte nämnvärt mycket fettreserver. Han är väl vad många skulle säga tunn i jämförelse med många (förlåt till alla som känner sig träffade menar inget illa) överviktiga dressyrhästar. Jag tränade dressyr på måndagkvällen, han va pigg som vanligt, fick komplimang av tränaren för att han nästan blivit "lite tjock för att vara honom". Red ut på tisdagen, allt som vanligt, pigg och glad häst. Han vilade på onsdagen, jag var där och mockade och matade, hade dock bråttom och tog inte av honom täcket men han verkade precis som vanligt då. Skulle iväg på galoppträning på torsdagen. Går ut i hagen å hästen är helt uppsvullen i ansiktet. Han kan inte öppna ögonen för att han har så mycket vätska i ögonlocket. Vätskeansamlingen sträcker sig upp till tinningen och ner på ganaschen. Tar in honom, tar av honom täcket å han är helt insjunken, ser som tidigare sagts ut som ett skelett. Han har även vätskeansamlingar längs undersidan av halsen och ner på buken. Blir förstås förtvivlad. Tempar. 37,4 vilket är hans normala temp. Lastar in honom i transporten å kör iväg till galopptränaren för att få hans synpunkt på det hela. Han tycker det är jättemärkligt å tror att det är borelia. Han ber mig skritta honom barbacka tsm med en annan galopphäst för att se hur han känns. Tränaren skulle stå beredd med mobil och transport och köra å hämta oss om han så mycket som snubblade. Han kändes hur bra som helst. Skrittade på med spetsade öron, inga som helst problem. Den andra hästen hann knappt med honom. Tränaren säger åt mig att köra honom till vet-kliniken i höör. Kommer dit 3 min innan de stängde för dagen men de tog in oss då de förstod att det var akut. Vet undersöker, konstaterar att det hela är ett mysterium och att vi måste skicka iväg blodprov. Kollar blodvärdena och han hade nästan inga vita blodkroppar alls (fick själv se i mikroskopet) för en tävlingshäst i som tävlar i princip varannan helg är detta inte alls bra. Hästar i sådan kondition brukar liga på extremt höga värden. Han får spruta med ngt som skulle dämpa svullnaden, tre olika, var tyvärr så upprörd att jag inte minns vad det var, även om jag frågade två ggr. Visade även vet filmen från söndagen med datum och klockslag osv för att hon skulle se att jag inte missköter min häst, vilket hon inte trodde ändå men för säkerhets skull. Vet tror att det antingen kan vara en allergisk reaktion eller förgiftning av ngt han ätit, hjärnhinneinflamation, borelia eller leverkollaps. Nu började han dock bli vinglig och ha svårt för att stå på benen. Får med mig två sprutor hem, han fick den ena 4 timmar senare å sen nästa ytterligare 8 timmar senare. Vakade hela natten ifall vi skulle behöva köra akut till Helsingborgs djursjukhus men som tur var behövdes inte det. Nästa dag hade svullnaden lagt sig ngt. Fram till i söndags stod han inne på box, men efter att han återhämtat sig mycket bra släppte vi ut honom i rasthage. Kan nu konstatera att det iaf inte kan vara hjärnhinneinflamation vid det här laget. Skulle fått provsvaren igår men har inte fått dem ännu. Tog nya blodprov igår (måndag) som skickats till tyskland på analys. Hästen mår hur bra som helst nu, äter dricker osv som han ska. Är bara mager fortfarande. Har fått veta att folk i stallet sett honom äta smörblommor i den nya hagen han flyttades till förra söndagen (innan han blev sjuk) och min teori är att han helt enkelt inte kan sortera vad han ska äta och inte. Därför går han nu i en helt "onaturlig" hage, dvs inga växter förrutom gräs. Väntar med spänning på provsvaren... Håll tummarna för att min älskling inte e sjuk!

nu har inte jag koll på om det togs några blodprover på en ponny som fick samma symptom, vätskeansamling, tunnade ur snabbt, vinglig, hovöm.. för henne slutade det med att dom halvt bar ut henne och tog bort henne efter några dagar trots behandling (vet ej vad) men där blev svaret som uttalades officiellt anasarka, vilket är mycket konstigt då det är en följdsjukdom av kvarka, som inte fanns med i bilden ens på ett litet hörn..
men grunden för anasarka är att en infektion finns kvar o kroppen och skadar kärek och vätska rinner ut i underhuden, främst i huvudet och benen, dvs vätskan från musklerna "rinner" till huvud och ben..

om det är det din häst fick och den klarat sig så har du haft enorm tur..

*googlar*

brist på vita blodkroppar betyder att immunförsvaret är nedsatt eller utslaget.. undra vad som kan orsaka det?

*google*

cancer och HIV är två sjukdomar som kan slå ut immunförsvaret för gott på det viset.. har inte hittat något annat svar..
är hästen skimmel eller har vita tecken? hudcancer kan ju även finnas utan att hästen har vita tecken också..

*spånar*

ja jag hoppas att du får ett svar iallafall, för även om faran är över för denna gång så vill man ju veta om det kan slå till igen.. :( jag håller tummarna för att det inte händer igen iallafall :bow:

och dela upp din text i stycken :idea: det är jättejobbigt att läsa en hög bred klump av bokstäver :)
välkommen till buke :idea:

Smörblommor är ingen dödsmärkt växt och ger absolut inte sånna symtom. Smörblommor ger kraftig salivisering och inflammtion i munnen. Hästar kan få smak på giftiga växter, och därmed så kan dom fortsätta äta.

Låter dom om BeastieBabes teori om anasarka kan stämma:

http://www.horseway.se/kvarka.htm

Från Agria:

"En annan komplikation till kvarka är anasarka. Anasarka är en överkänslighetsreaktion som orsakar inflammation i blodkärl. Symptomen är fläckvisa ödem (vätskeansamlingar) på kroppen, ödem på huvudets undersida, i benen och under buken, samt punktformiga blödningar på slemhinnorna i till exempel mun, ögon och näshåla. Även anasarka kan orsaka dödsfall. Den här komplikationen kan också uppkomma som följd av infektioner med andra streptokocker än Streptococcus equi. "

Enligt de senaste rapporterna verkar hästen vara helt återställd. Mycket märkligt alltihop...

Anser många är lite negativa här. Har ni inte sett hästen behöver ni inte måla fan på väggen. Räcker med att man mår dålig som man gör när ens häst mår dåligt. Inte för att man ska ingjuta falskt hopp men om man står nära denna ryttare och häst som jag så vet man hur allt utvecklas och behöver inte skrämma henne. Nu blir jag faktiskt lite ledsen på er bukisar :(

kramar Rebeckajoli! Idag så han extremt pigg ut, iallfall sa baksprången en del :D

Anser många är lite negativa här. Har ni inte sett hästen behöver ni inte måla fan på väggen. Räcker med att man mår dålig som man gör när ens häst mår dåligt. Inte för att man ska ingjuta falskt hopp men om man står nära denna ryttare och häst som jag så vet man hur allt utvecklas och behöver inte skrämma henne. Nu blir jag faktiskt lite ledsen på er bukisar :(

kramar Rebeckajoli! Idag så han extremt pigg ut, iallfall sa baksprången en del :D

Onödigt och OTREVLIGT inlägg :mad::mad:

Alltså här sittar folk och tar sig tid att svara efter bästa förmåga, här sittar folk och Googlar och letar upp information för att en människa har bett om det, och så får man se detta, att du är ledsen på oss bukisar och att vi skrämmer ägaren!!

Varför skriva i Hästvård öht om man inte vill ha svar!?

Nej. Om någon stallkamrat ställer en fråga om vad jag tror att hans eller hennes häst har drabbats av så svarar jag vad jag tror, inte att det säkert inte är något farligt. Nu har jag iofs inte ens svarat på ursprungsfrågan i den här tråden och ämnar inte heller göra det. För då blir ju jag en sån där otrevlig bukefalist jag med...

Liknande trådar

Träning Hej på er 👋 Jag har tagit mig an en ponny som verkligen har fått mig att förstå innebörden av omotiverad. Jag har aldrig varit med om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 369
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 613
Senast: Iamia
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka