Vad kan detta vara?

Sv: Vad kan detta vara?

Hade en Nordis som hade samma symtom, men bara under buken där det var en decimetertjock "kaka" som det rann blod och vätska ur genom porerna..........
Tog ut veterinär, som hade två alternativ, kastad kvarka eller förgiftning.
Hon var förgiftad, troligen av rönnbär i mängder, eller växten stånds.
In med henne på klinik och kortisonbehandling.

Hon klarade sig och blev snabbt bättre! ( det är flera år sedan och hon har varit pigg sen dess):laugh:

Men hallå?
Jag har ju bett om hjälp å Rs vägnar med vad det kan vara, då vill jag ju inte ha svar i stil med "det är säkert ingen fara, hästen blir säkert frisk och helt återställd på nolltid" utan kunskap och erfarenheter från andra som varit med om liknande fall.

Anser många är lite negativa här. Har ni inte sett hästen behöver ni inte måla fan på väggen. Räcker med att man mår dålig som man gör när ens häst mår dåligt. Inte för att man ska ingjuta falskt hopp men om man står nära denna ryttare och häst som jag så vet man hur allt utvecklas och behöver inte skrämma henne. Nu blir jag faktiskt lite ledsen på er bukisar :(

kramar Rebeckajoli! Idag så han extremt pigg ut, iallfall sa baksprången en del :D

Är du allvarlig:confused:

Skriver man här så vill man ha hjälp att spåna, inte få höra äh det är nog inget:confused:

Det handlar inte om att skrämmas utan att försöka hjälpa till.

Kanske en ursäkt skulle vara på sin plats.

Nu skrev ja nyss ett jättelångt meddelande men det försvann... jävla datorer, ja hatar dem!

well återigen, som vanligt verkar ett litet missförstånd ha uppstått, ja tror alla menar väl så alla kan väl bara tagga ner lite?

tack för välkomnandet å tack för den feedbacken ska försöka tänka på vad ni sa=)

vad gäller smörblommorna. en häst som äter smörblommor frivilligt när hela hagen e full av gräs har tydlilgt problem med å sortera det han stoppar i munnen, vad jag ville säga va alltså att eftersom han åt smörblommor som nästan alla hsätar ratar, så kan han mycket väl ätit ngt annat giftigt.

vad gäller proverna fick jag svar från SVA igår. Ehrlichios är diagnosen. han hade så högt värde antikroppar att det inte gick å mäta det annat än att det låg över 1:640 titer. Detta är ju uppenbarligen orsaken till att han insjuknat.

Vet. vill vänta med behandlingen tills vi får svar på de andra proverna från Tyskland då hon anser det vara för stor risk å behandla om han har svag lever. Jag har enligt hennes anvisning dock börjat förbereda för medicineringen genom att ge honom foderjäst och protexin.

Hästen är dock pigg å glad och brallar som vanligt runt i hagen så gått det går. Skulle aldrig kunnat gissa att han varit dålig ens. Han har även fått sin attityd tillbaka å höll på att äta upp stallägaren häromdagen när hon tog ut en annan häst före honom så han är definitivt sitt gammla vanliga jag.

Tack till alla som engagerat sig och hoppas ni fortsätter läsa här för ju mer man vet...

Någon som har erfarenhet av hästar som insjuknat på liknande sätt å fått samma diagnos?

Nu skrev ja nyss ett jättelångt meddelande men det försvann... jävla datorer, ja hatar dem!

well återigen, som vanligt verkar ett litet missförstånd ha uppstått, ja tror alla menar väl så alla kan väl bara tagga ner lite?

tack för välkomnandet å tack för den feedbacken ska försöka tänka på vad ni sa=)

vad gäller smörblommorna. en häst som äter smörblommor frivilligt när hela hagen e full av gräs har tydlilgt problem med å sortera det han stoppar i munnen, vad jag ville säga va alltså att eftersom han åt smörblommor som nästan alla hsätar ratar, så kan han mycket väl ätit ngt annat giftigt.

vad gäller proverna fick jag svar från SVA igår. Ehrlichios är diagnosen. han hade så högt värde antikroppar att det inte gick å mäta det annat än att det låg över 1:640 titer. Detta är ju uppenbarligen orsaken till att han insjuknat.

Vet. vill vänta med behandlingen tills vi får svar på de andra proverna från Tyskland då hon anser det vara för stor risk å behandla om han har svag lever. Jag har enligt hennes anvisning dock börjat förbereda för medicineringen genom att ge honom foderjäst och protexin.

Hästen är dock pigg å glad och brallar som vanligt runt i hagen så gått det går. Skulle aldrig kunnat gissa att han varit dålig ens. Han har även fått sin attityd tillbaka å höll på att äta upp stallägaren häromdagen när hon tog ut en annan häst före honom så han är definitivt sitt gammla vanliga jag.

Tack till alla som engagerat sig och hoppas ni fortsätter läsa här för ju mer man vet...

Någon som har erfarenhet av hästar som insjuknat på liknande sätt å fått samma diagnos?

Oj! Skönt att du fått klara besked i alla fall! :eek:

Liknande trådar

Träning Hej på er 👋 Jag har tagit mig an en ponny som verkligen har fått mig att förstå innebörden av omotiverad. Jag har aldrig varit med om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 369
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 613
Senast: Iamia
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 770
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka