Vad kan det här vara? :(

Mainichi

Trådstartare
Fasen när jag kom till stallet precis och kollade in i boxen så såg min häst helt svullen ut vid ganascherna (tror dom sitter där. . Är sjukt dålig på häst anatomi :/) typ den övre delen?
han hade ingen feber och är inte allmän påverkad, han är alert och helt som vanligt. Han har ätit upp höet och har druckit vatten. Igår gav jag honom lite lusern för hösilaget är lite protein fattigt, han fick en näve strå lusern så nu börjarjag undra om det äär pga detta han är svullen? Han har ätit lusern förut dock ett annat märke, vet inte om det göe aå stor skillnad..

gud vad tror ni? Ska jag avvakta med att ringa veterinär tills imorgon?
Försöker lägga ut en bild men listar inte riktigt ut hur...

Det ju svårt att säga när man inte vet mer.
Men för att lägga upp bilder här behöver dom finnas på nätet och inte bara i din dator. Så ladda upp bilden t ex i photobucket eller något liknande. Så går det att få in bilden här sedan.

Det ju svårt att säga när man inte vet mer.
Men för att lägga upp bilder här behöver dom finnas på nätet och inte bara i din dator. Så ladda upp bilden t ex i photobucket eller något liknande. Så går det att få in bilden här sedan.

Jassåå man gör så! Ser ni dom hår bilderna nu då? :

Screenshot_2015-01-04-20-37-28_zpsa1fa4f1c.png.html

Screenshot_2015-01-04-20-37-32_zpsbd673092.png.html

Hjälper kanske om ni kan se? Vad sitter där svullnaden är liksom? :/ körtlar kanske..?

Ser ut som en reaktion kanske allergisk. Visst kan det vara lusernen men det kan vara något hästen fått tag i hage eller något annat foder också.

Ja jag tänker också det kam vara något sånt.. borde man ringa veterinär redan nu eller kan man lugna sig tills imorgon ?:/

Ett samtal för att kolla skadar ju inte. Jag tänker att om det är en allergisk reaktion så finns ju risken att luftvägarna svullnar och då kan det ju bli riktigt allvarligt. Så för att kunna sova gott inatt så hade jag nog ringt en veterinär och förklarat läget och fått höra vad de tror om det hade varit min häst.

..och jag tycker att det ser ut som uppsvällda luftsäckar (eller spottkörtlar -glömmer alltid vad det är) som de kan få efter att ha gått och gnagt efter gräs... Helt ofarligt.

Men ett samtal till veterinären är ju aldrig fel -better safe than sorry...

Säger samma som mooi. Minns inte heller vad exakt som svullnar men sådär såg min häst ut varje höst när han var tbx i vinterhagen. Men ett samtal till vet är aldrig fel när man är orolig!

Det är svullna spottkörtlar. Brukar uppkomma när de äter de första grässtråna på våren.
Glupsk häst?:D
Går som regel neer efter ngn dag.
Rid men inte på tygeln.

Så får min häst varje höst också. Han är glupsk och äter nog det mesta. Jag rider på som vanligt men inte i form eller något jättekrävande. Oftast ser det bättre ut efter att hästen rört på sig i mitt fall, det brukar vara borta helt efter två-tre dagar.

Sådär kan min häst se ut på hösten, har fått förklarat för mig att det beror på att dom får i sig en del jord och annat i hagen som dom reagerar på. Och då går svullnaden ner efter ett par dagar.

Skulle inte oroa mig för det så länge det inte tilltar. Min lilla får så hela tiden, han är väldigt pillig av sig men kan även bli svullen om han äter fel mat :)

Det är lymfkörtlar bakom ganascherna som svullnat . Det kan ske om hästarna har ngt foderbyte, går och pillar i sig halvtaskigt gräs i hagen denna tid och vårdtid/höst ffa med mycket kvickrot när betet är slut/dåligt .

Jag hade varit uppmärksam på det men inte bedömt att ngn vet behöver konsulteras i detta läge alls . Är hästen jättesvullen men i övrigt pigg och fräsch och ingen feber osv , hade jag bevakat bara och varit uppmärksam. Hästen ska givetvis inte heller bes om att gå i form om den är jättesvullen i körtlarna bakom ganascher , men skritta ut på fina skogspromenader/trava/galoppa lite fritt i formen och koppla av om den är frisk och pigg vilket de oftast är går utmärkt hade jag gjort .

Det är lymfkörtlar bakom ganascherna som svullnat . Det kan ske om hästarna har ngt foderbyte, går och pillar i sig halvtaskigt gräs i hagen denna tid och vårdtid/höst ffa med mycket kvickrot när betet är slut/dåligt .

Jag hade varit uppmärksam på det men inte bedömt att ngn vet behöver konsulteras i detta läge alls . Är hästen jättesvullen men i övrigt pigg och fräsch och ingen feber osv , hade jag bevakat bara och varit uppmärksam. Hästen ska givetvis inte heller bes om att gå i form om den är jättesvullen i körtlarna bakom ganascher , men skritta ut på fina skogspromenader/trava/galoppa lite fritt i formen och koppla av om den är frisk och pigg vilket de oftast är går utmärkt hade jag gjort .

Sitter inga lymfkörtlar i det området men däremot stora spottkörtlar.

TS: Precis som andra skrivit kan svullna upp när hästen ätit något olämpligt/ introduceras för något nytt.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 580
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 077
Senast: MonteRose
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 020
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv