vad kan de vara?

U

Uddatyp

nu ska jag åka in med hästen eftersom de inte blivit nåt bättre alls nästan, snarare lite sämre eftersom benet har blivit lite tjockare nu..

de är ett bakben som hästen haltar på...vad är de värsta som ja ska vänta mig?
hovbensfrakturer? hovbölder? kotledsinflammationer? spatt? vrickningar?

känns som att allt bara e kört nu ju, men vad de än är måste väl hästen bli frisk?

om de är så att pålle måste ha boxvila länge...hur ska de gå? han är en häst som inte gillar att vara inne och inte göra nåt för länge, kan bli väldigt jobbig...hur gör ni med hästar som måste ha boxvila men som inte klarar de? söver man dom kanske..?

de är boxvilan som ja är orolig för, annars så är de ju bara att kämpa för att få hästen frisk även om de nu ska ta 1 år..eller nåt..

sen de här med hovbölder..blir dom svullna/varma av dom? är de vanligt att dom kan komma på fler än en hov samtidigt?

Sv: vad kan de vara?

sen säger alla som ja pratat med att ja ska vänta och se om de blir bättre, men tänk om de är en hovbensfraktur? är de inte bäst endå att åka iväg och röntga och sånt så man vet säkert?

eller är de onödigt att röntga och sånt om de inte gått så lång tid?

de flesta saker löser sig!

ge lite närmare beskrivning av symptom etc så är det lättare att hjälpa!

för 2 dagarsen så haltar hästen ganska så rejält i traven i båda varven, varken tjock eller varm i benet, nu idag då så hade benet blivit tjockt, hela benet, jämntjockt men han haltar lite mindre..däremot så tycker jag att han skrittar lite försiktigare, tar inte ut steget så mycke som han brukar..

borde de inte bli bättre? borde väl inte bli tjockt nu? efter flera dagar?

Jag tror inte du behöver vara orolig för box vila, enligt min vet så sätter man en häst på box vila i de mest extrema fallen, men din verkar ju kunna gå. Min stod på boxvila för att grannarna tyckte att han var för halt att gå ute men både vet och djurinspektören tyckte det var helt fel. Ofta så läker det bättre om det blir ordentlig cirkulation i ben och hov. Möjligen så kan du minska ner hagen lite så hästen inte kan tok springa i den //Lycka till! och ha en trevlig sommar

Sv: Vi har haft hovbensfraktur.....

Jag har haft hovbensfraktur på min, det blev inte alls svullet, lite puls i benet var det enda som märktes förutom hältan. Typiskt var dels att hältan kom och gick (vi trodde först hon blivit bra) sedan också att hon inte kunde vända i det varvet som frakturen fanns. (Vänster bak, kunde inte 'snurra' åt vänster). Det var ringsko, boxvila/sjukhage i ett par månader, tre röntgenturer och efter totalt 5 månader kunde vi börja skritta henne igen. Idag är hon helt bra - tack och lov. Det goda med frakturen är ju att det syns på röntgen och man kan tydligt se om de blir bra eller inte - till skillnad på inflammationer. Det dåliga är ju att inte alla frakturer går att läka. Men med hänsyn till att du beskriver en svullnad i hela benet så tror jag inte det är en hovbensfraktur, om den inte gått MYCKET länge med det - för oss tog det 1,5 vecka innan jag ringde veterinären och det var då fortfarande inte svullet.

Just nu har jag tre sår som orsakat en massa lymfvätska i benet, det är nästa dubbelt så tjockt som det andra. Kanske är det ngt sådant för dig - då är det massage och rörelse som gäller.

Men det viktigaste är ju att ta reda på orsaken till hältan så ring veterinären är mitt råd.

Sv: Vi har haft hovbensfraktur.....

okej, ne då låter de ju inte som de..har ingen aning om vad de kan vara längre..de är väldigt väldigt lite lite tjockt benet bara..

ska åka in fast alla säger att ja borde vänta men ja står inte ut med att gå och inte veta..

sen säger alla som ja pratat med att ja ska vänta och se om de blir bättre, men tänk om de är en hovbensfraktur? är de inte bäst endå att åka iväg och röntga och sånt så man vet säkert?

eller är de onödigt att röntga och sånt om de inte gått så lång tid?

Vilka är "alla" som säger det ena å det andra? Är det veterinärer?
Har du pratat med nån vet?

ja de är både vet. och folket i stallet..

tydligen är de så vanligt att de går över endå och att de då bara kostar pengar att åka in.
men ja betalar hellre än att vänta..

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka