Vad kallt det blev, vilka har stallet in?

Sv: Vad kallt det blev, vilka har stallet in?

Haha! :D 7 grader iskallt? Tillåt mej småle ;) Visst får man klä sej mer, men kusarna får allt klara sej :p

Nej, visst har man märkt temperaturskillnad, fast här är det väl mest för att det blåser. Men den riktiga kylan räknar jag först när det är kallt nog att ta på sej dunjackan *längta* den funkar bara när det är minst 5 minusgrader, annars svettas man så. Men ÅÅH vad varmt och skönt det är med dunjacka mitt i vintern :)

Totola/ som alltid brukar klä sej för dåligt på vintern och tjockt på sommaren :o

Tog in min sista aug, för några dagar sen började jag täcke ute och sen inne. Och nu står han med ett tunnare termo-täcke inne. Dock inte bara pga kylan.

Jag är så lyckligt lottad att jag har en stor ligghall i hagen. Hästarna vill inte vara inne i boxarna alls. Den ena galloperade ut genom stallet härom morgonen när de fått stå inne under natten. Fri tillgång på hö ute och stort hus med halm räcker bra till dem. Jag har däremot täckat de nu. Jag vill inte att de står och spänner sig för att de fryser.

Men alltså.. Täcken nu?!?

Iofs är våra hästar inne i ett rel. varmt stall på nätterna, men skulle man lägga på täcken NU hur kallt kommer de då inte tycka det är i vinter?

Kör nog min vanliga taktik i år, lägger på regntäcke i oktober när det börjar bli risk för snö (som övergångstäcke) och vintertäcke när det går under -5 grader flera dagar i rad. I fjol blev det i December har jag för mej. Hästen mådde kalas.

Här har det legat runt 2+ de senaste nätterna. har stallat upp ena hingsten och 3 ston varav en med föl. De andra 5 + 2 föl och hingst går ute till 1a okt såvida det inte blir regnigt dygnet runt. Täcken på hingsten ifall det regnar pga hans dåliga hull efter bet säsongen.

Stallade in mina hästar i onsdags, pga för lite gräs i hagen. Har fodrat med kraftfoder o hö i en månad redan. Hästarna var jättenöjda.

Visst, rent mänskligt kände jag ett sting av oro...det var ju frost i gräset nedanför hagen...men faktiskt inte i hagen och där låg stona och sov i godan ro under äppelträden medan valacken stilla vakade över dom :p

Så, jag väntar med att stalla in faktiskt :cool:

Min pålle fick sova inne på nätterna from den 26 augusti. Finns inget bete kvar i hans vinterhage (använts hela sommaren :mad: ) + han är gammal och stel. Har blivit MKT piggare och gladare sedan han får sova inne med MKT hö (har krångelmage, behöver mkt fibrer) och liite kraftfoder.

Har ej stallat in än. Går ute på nätterna och om det är rikjtigt kallt så har dem täcken på bnatten, endast för att minska hastigheten på vinterpälsen.

Har inte stallat in än,fullblodet mitt går fortfarande ute dygnet runt med täcke.Vill inte ha henne inne eftersom hon blir så nervig och spänd av box.

tagit in föl å märr
de andra går ute en vecka till

Mitt halvblod och hans shettissällskap sover fortfarande ute. Ligger väl runt nollan på nätterna men så länge det inte regnar går det bra att ha hbl utan täcke. Han är dock känslig mot regn så börjar det regna nu när det är kallt blir det täcke på. Stallar in gör jag först när stallet är klart dvs i mitten av oktober kanske. Hästarna har haft bra bete och vänjs in på hö/silage nu som det blir mer eller mindre fri tillgång på när de är uppe i full ranson. Finns lite skog i hagarna som de kan ha som skydd så länge, med granar som håller hyfsat tätt när det regnar.

Mina går ute än, utan täcken. Dom har börjat lägga vinterpäls så hästen som rids ska väl börja täckas lite snart. Tänkte ha dom ute tills slutet på månaden, ev längre och börja täcka på natten. Har sommarhagen precis bredvid stallet så det är nära och bra. För deras skull så vill jag ha dom ute så länge som möjligt. Har börjat stödutfodra lite med hö nu.

mina är ute fortfarande. Hade dom inne en stund mitt på dagen idag och de ville bara UUUT! vi ska nog vänta lite till beroende på vad det blir av vädret. Har ganska bra hagar med mkt skog och gräs så det går nog ingen nöd på dom.

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 321
Senast: Loons
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag behöver lite tips och hjälp nu när det börjar bli kallt ute. Min 5-månaders är ute ganska många vändor varje dag i både sele och...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 201
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar