VAD inspirerar er?

MrsScabtree

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Vad inspirerar er i hundvärlden? Jag inbillar mig att bukefolket ändå hör till den skaran hundfolk som är lite mer ingående intresserade av hund än vanlig gemene svensson som har hund utan djupare mening i det.

Vad när ert intresse? Vem, vad eller vilka hämtar ni ert bränsle från?
Vad eller vilka får er att vilja lära er mer?

Ska bli intressant att läsa det här :D

Kör på!

Sv: VAD inspirerar er?

Jag har en specifik mentor, samma som jag har haft i många år. Vet egentligen inte om han kan supermycket mer eller så, men han känner mig och vi tänker likadant. Han ger mig de tipsen jag vill ha och kan direkt säga till mig om jag gör fel. Hade jag haft råd/tid hade jag definitivt tränat mer med honom än vad jag gör.

Sen hade jag under ganska lång tid en träningskompis, vi bara träffades i skogen och tränade. Ibland blev det apporteringsträning, spår, sök, men nån gång så gick vi bara en runda för det socialas skull. Ganska skönt att själva lägga upp och bara vara två, stor skillnad från mig som är BHK-människa i grunden. Får nog börja träna mer med honom.

När det gäller hundkommunikation har jag också en mentor som är fantastiskt duktig som jag använde mycket i mina kurser för barn. Tyvärr lämnade hon klubben.

Och sen lämnade jag klubben för ett år sen så jag behöver nog ny inspiration! Och kanske ta tag i mig själv lite:angel:

Vem är din inspirationskälla?

helt ärligt? det är att jag är så jävla priskåt. jag tycker verkligen att det är jättekul att träna, det ger mig massor, men det som får mig att åka ner till klubben en fredag kväll när det är snöstorm, det är att jag är priskåt.

sedan har jag givetvis andra sporrar också. min träningsgrupp och min pojkvän, och videon med den dansande goldenhanen som jag har glömt namnet på, osv.

Min största inspirationskälla är min tränare som trots sin ringa ålder (ett år äldre än mig :D) har tävlat på hög nivå inom både lydnad, agility och med sin senaste hund även börjat klättra inom brukset. Hon har ett sådant fantastiskt sätt att träna sina hundar och ett sådant mjukt sätt som jag blir så avundsjuk på!

Sen får jag även inspiration av att segla runt på olika bekantas hemsidor och läsa om hur och vad de tränar sina hundar. Varje dag är det någon som har kommit på ett nytt sätt att träna in någonting, och med lite kritiskt tänkande och exprimenterande kan man plocka russinen ur kakan och lära sig något nytt varje dag.

Sedan får jag otrolig inspiration av tidningen Canis (klickergalning som jag är ;)). En suverän tidning för det arbetande ekipaget! Älskar även deras böcker, de är fullspäckade med inspiration i varenda stavelse.

Jag får även inspiration av att titta på när andra tränar och tävlar. Då riktigt det kliar i fingrarna och i hjärnbanorna för att lägga upp nya träningsplaner och sätta nya mål!

Har säkert missat något (och flera personer som som borde hyllas), men detta är vad som dyker upp i huvudet först och främst :laugh:

Jag behöver nån som drar igång mig! Behöver hamna i ett sammanhang där jag är mer eller mindre "tvungen" att träna. Blir inspirererad av att träffa folk som kan mer än jag och se dem träna med sina hundar, kan också bli insprerad av att titta på videoklipp och tävlingar där allt ser sådär perfekt snyggt ut och hundarna ser superlyckliga ut! Konstigt nog så blir jag mycket mer inspirerad av folk som är "proffs" och därmed på en mycket mycket högre nivå än jag siktar på, än folk som kummit ungefär dit jag vill komma...

Jag är nog lite tråkig jag :o

Det som inspirerar mig, får mig att gå prov/utställning, får mig att vilja lära mer hela tiden etc. etc. är ärligt talat faktiskt mina hundar. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Givetvis bollar jag och resonerar med andra hundägare/hundintresserade, men jag hämtar inte bränsle/idéer/motivation från dem för att komma igång/fortsätta göra vad jag gör/kommer att göra.

Min mamma. Precis lika mycket som hon avinspirerar mig!
(träning mor - dotter är aldrig nån hitt)

Min hund. Allt liv! All vilja och energi, men kan inte bara blunda och sova vidare på morognen!

Att få komma ut och prata hund, träfffa andra och dela glädje. Det inspirerar mig mycket!

Min uppfödare, känns som man får 110% fokus när man tränar tillsammans. Och det är alltid kul!

Sedan får jag ju säga som tidigare talare. Pris-kåt!
Jag vill alltid vara bäst, men som tur va på en ganska lagom nivå!

Är det så?? Då kanske du vill ha mina rosetter:p

Jag tycker inte det är alls roligt och det "värsta" jag ställer upp i är utställning (ligger ju på domaren) och agility (typ minst hälften diskas ändå). Har iofs gått lite spårprov, men jag tycker det är hemskt!

Jag inspireras nog av ganska mycket. Jag inspireras nog av hunden som djur rent allmänt. Inte bara i tävlings eller träningssammanhang, jag är nog ett genuint intresse för alla hundraser och framförallt alla hunddjur och blir sådär barnsligt förtjust varje gång jag kommit över någon bra bok i ämnet eller träffat en människa men mycket kunskap kring det hela.

Rent träningsmässigt inspireras jag av min/mina tränare och mina träningskamrater. Jag är så oerhört imponerad och glad att jag har fått hamna i en sådan duktig grupp där samtliga har tävlat minst SM och tre av dom på VM och då tagit dig dit på oerhört kort tid, den ena hade då bara hållt på lite med agility innan :) Det får mig att vilja ge mitt yttersta varje gång vi tränar och det påminner mig om att alltid vara tacksam att ha hamnar i en sådan trevlig grupp där samtliga trots sina framgångar är så oerhört ödmjuka.

Ska man se till annat är jag en sån som sällan köper rubbet och stubbet.
Men jag har en massa videos (från proffs) och anteckningar från seminarium jag varit på som ytterligare inpsirationskälla när man känner att det är töligt någon dag.

Mina hundar är den absolut största inspirationskällan. Att få utvecklas/ha utvecklats med dom och deras olika sätt att vara har lärt mig jättemycket.
Utan dom vore livet knappt värt att leva, det går nog inte fem minuter på en dag utan att jag hinner ägna dom en tanke. Dom är helt klart en inspirationslälla inte bara inom ämnet, utan i livet i största allmänhet. :)

Min hund inspirerar mig!
Att se hur fantastisk hon är i personspår, det blir liksom ett litet lyckorus varje gång man ser henne lösa svåra spår i skog men även när hon spårar på asfalt och grus. När jag ser hennes utveckling i personsök blir jag ännu mer inspirarad att träna.
Men utan min tränare skulle aldrig Lisa (hunden) eller jag, utvecklats och blivit bra.
Sen är jag en inbiten tävlingsmänniska som hela tiden vill bli bättre och utvecklas oavsett uppgift, tror att det är en ganska stor drivkraft bakom allt tränande.
/Qbaby

haha ja, så är det :D. jag blir skitnervös varje gång jag tävlar, men jag tycker det känns skönt i kroppen när det pirrar i magen. och jag blir löjligt glad när jag hamnar på prispallen. det är kanske för att det händer så sällan? ;)

Det är egentligen en ganska svår fråga, finns säkert mycket mer än vad jag nämner och jag har svårt att formulera mig.

Först och främst, drivkraften som fick mig att skaffa hund var ett möte med en kh collie när jag var liten. Han var både lydig och lekfull och han blev min idealhund, så skulle min framtida hund vara.

Självklart är min hund en inspirationskälla, hon får mig att vilja kunna mer och träna mer för vår skull. En av de största inspirationskällorna är nog alla bilder av oss tillsammans jag placerar i mitt huvud. Bilden av hur jag och Sally är ute och vandrar i fjällen, tysta och i samförstånd bara njuter av att vara tillsammans. Bilden av hur vi är ute och rider tillsammans (eller ja, hon bredvid ;)). Bilden av hur vi tävlar i lydnadsklass 1, kanske inte perfekt men tillräckligt bra för att folk ska se oss och se min hund.
Jag nog erkänna att en stor drivkraft ligger i att få bevisa. Jag hör en del snack om hur svår, otrevlig och ovillig dalmatinern är och så tittar jag på min hund och ser hennes iver och livsglädje och vilja att lära sig saker och fylls av känslan att vi ska minsann visa dem.

instämmer med mycket av det eldione skrev.

Min insipration till att överhuvudtaget köpa hund är den där tanken på en bästa vän och följeslagare i livet. Någon som alltid viftar på svansen när man kommer och sällskap i skog och mark. Jag kanske är lite lassie-skadad:angel:

Men någon annan anledning finns inte! Jag är inte intresserad av träning, jag vill inte plocka hundskit, hatar fästingar och pälsvård och tycker blöt hund luktar vidrigt...

MEN drömbilden fick mig ändå att köpa en hund. Jag åkte ända till Norge! Jag är noggran och läste mycket hundlitteratur och gick inte på utseendet alls utan enbart vad som passar mig som person.

Och han matchar i mitt liv! Nu har jag en helt underbar bästa vän och har haft i snart 1år. Vi har inte stött på några problem alls och han är bättre än alla hundar i filmernas värld;)

Nu har hundvärlden blivit så mycket större att jag låter mig inspireras från fler håll men min hund och vårat vänskapsband inspirerar mig att fortsätta och lära mig mer och allt!:)

Min hund.. De är guld värt att få se sin hund utvecklas, lära sig nya saker, lära sig gamla saker ännu bättre osv.
O veta att de faktiskt är jag som lärt henne allt.. Att jag kan forma en hund o lära henne saker.

Mitt aktiva lydnadstränande, aktiva "hundliv" började med att jag blev tipsad av min blivande hundträningskompis att gå en kurs hos en mkt duktig privat hundinstruktör här i umeå.
Efter jag gått kursen fick jag en helt annan syn på hundträning, hundhållning överhuvudtaget.
Sen den dagen har jag alltid tränat hund o lyckligtvis tillsammans med min hundträningskompis. Hon har gett mig otroligt mkt tips.. Hon har väl i princip lärt mig allt jag kan idag. :D

:rofl:
Nu läste jag väl lite tokigt kanske...

Du skrev:
lady_vip skrev:
Jag tycker inte det är alls roligt och det "värsta" jag ställer upp i är utställning (ligger ju på domaren)

Jag läste:
lady_vip skrev:
Jag tycker inte det är alls roligt och det "värsta" jag ställer upp i är utställning (ligger ju med domaren)

:rofl::rofl:

Vad som inspirerar mig... hm. Min absoluta älsklingshund, Zala.
Hon är mitt allt och jag har lärt mig så otroligt, galet mycket tack vare att jag fått kämpa för att lära känna henne. Hon har mycket egna åsikter och ganska dåligt självförtroende.. Men när man känner henne och vet hur man ska hantera situationerna är hon lätt, snäll, underbar och tittar på en med en blick som nästan får mig att börja gråta för att hon är så vacker. Jag försöker hela tiden lära mig mer för att kunna få livet med henne så bra det bara går.

Jag har alltid varit en sådan person som vill veta allt om allt, mer, mer, mer hela tiden. Genom hästarna blev jag intresserad av stamtavlor och när jag sedan började bo periodvis på salukikennel blev jag fast.

Idag sitter jag och försöker ha så god koll som möjligt på allt som händer i salukivärlden - det är salukin jag brinner för. Hundar, uppfödare, domare, aveln, valpkullar, utställningar, lure coursing... allt.
Jag har haft enorm hjälp av uppfödaren jag bott/bor hos. Nu har jag många egna kontakter både i och utanför Sverige och tillsammans diskuterar vi det mesta.

Utöver att jag vill veta allt, så tränar jag även lydnad med hundarna. Det som peppar mig där är mycket tanken på att jag vill visa att vinthundar kan. Sedan är det skönt att ha en lydig hund... :D
Där har jag en underbar vän (duktig, duktig hundmänniska) som peppar, ger stöd och kommer med tips. Utan henne hade jag nog inte kommit så långt med min valp som jag faktiskt gjort. Valpen är den första hund jag seriöst satsar på med lydnaden.

Uj, vilken fråga. Det som verkligen inspirerar och lockar mig, tvärtemot vad många säkert tror är att ta min hund och gå min väg. En vacker dag bara kliva iväg ur samhället.

En öppen, tom sibirisk tundra och jag och min hund.

I brist på detta tränar vi på i allmän schäferanda.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 567
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 829
Senast: Acto
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan... 8 9 10
Svar
184
· Visningar
21 394
Senast: EmmaBovary
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 521
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tandutdragning komplikationer
  • Valp 2025