Vad innehåller Tistlar?

Apollo 13

Trådstartare
Jag har en lietn stilla undran kring tistlar.
Min kille nämligen ÄLSKAR tistlar verkar det som. När alla andra hästarna står och rotar efter det aldra godaste och grönaste gräset så står han på kanten i tistelsnåret och tycker att han är i himelen! hehe.
Men då undrar jag, kan det vara så att tistlar innehåller något speciellt som han kanske rent ut av har brist av och att det kanske är därför han trycker tistlar?

Tacksam

Sv: Vad innehåller Tistlar?

mariatistel (fröna) är framförallt känd för sin skyddande och stimulerande inverkan på levern.

har en hög halt av gammalinolensyra-upp till 60% (GLA) är förmodligen mest känd som den aktiva ingrediensen i jättenattljusolja

många hästägare har även märkt att deras hästar gärna äter vanlig tistel, som är en nära släkting till mariatistel, främst under vår och vinter. växterna sticks och är svåra att äta, vilket är ett bevis på att hästar följer sina nedärvda instinkter.

(skrev av lite ur hästägarens örtabok)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 331
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 405
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 544
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 617
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI