Vad i hela friden gör vi del XXIII.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har just satt mig vid datorn i tron om att barnen somnat, konstaterade direkt att det har de inte nej. Funderar på smaker i mammas födelsedagstårta som jag åtog mig att göra. Tips? (ej lakrits) Klurar på present till brorsdottern som fyller snart också.

Alldeles, alldeles för dyr. Har ungeför 3500 att lägga på hyra, och då får jag leva på småsten resten av månaden. Jobbar bara 70 %, timvikarie så ibland ännu mindre.
Synd att den i mitt hus inte är renoverad än...
Hoppas det löser sig snarast, ska hålla koll åt dig här med runt ikring

Tack för tips men Skövde är för långt.. Blir för dyrt att pendla.. ca 2,5 mil är smärtgränsen och det är inte många ören kvar..
och blocket har jag koll på.

Har just satt mig vid datorn i tron om att barnen somnat, konstaterade direkt att det har de inte nej. Funderar på smaker i mammas födelsedagstårta som jag åtog mig att göra. Tips? (ej lakrits) Klurar på present till brorsdottern som fyller snart också.

Vilken typ av tårta? Min favorit på sommaren är vanlig tårtbotten (klassiskt anslag) med en fyllning av kolasås (den på burk, antingen färdigkokad eller så kokar man den själv) och en fyllning av vaniljkesella och krossad ananas. Vill man ha ännu mer exotiskt inslag har man i lite limejuice i själva tårtbottnen. Dekorera med grädde och mandarinklyftor.

Vilken typ av tårta? Min favorit på sommaren är vanlig tårtbotten (klassiskt anslag) med en fyllning av kolasås (den på burk, antingen färdigkokad eller så kokar man den själv) och en fyllning av vaniljkesella och krossad ananas. Vill man ha ännu mer exotiskt inslag har man i lite limejuice i själva tårtbottnen. Dekorera med grädde och mandarinklyftor.
Det där lät ju faktiskt alldeles otroligt gott! :up::d
Hade tänkt en klassisk gräddtårta men med andra smaker än bär typ :D

Det där lät ju faktiskt alldeles otroligt gott! :up::d
Hade tänkt en klassisk gräddtårta men med andra smaker än bär typ :D

Den blir väldigt god (den brukar ta slut fort iaf) :p

Jag tycker just att den är somrig och fräsch plus att jag gillar att jobba med ett riktigt tårtanslag, det blir så mycket luftigare än sockerkaka. Den här typen av tårta har ju ändå mastig grädde så då vill jag att resten är lite mindre stabbigt.

Det har jag gjort senaste två månaderna utan resultat. Och nu har jag verkligen panik. Jag vill inte bo ihop med honom i en liten etta, just för att jag vet att det kommer ta tid och jag behöver mycket utrymme. Dessutom är förhållandet väldigt nytt..
Kommer flytta in där förmodligen redan i veckan. Men det känns väldigt konstigt att ha kvar hästarna här. Vet inte om jag vill det ärligt talat. Jag vet inte vad jag vill.

Har räknat på boende högt och lågt, kollat både hyres- och bostadsrätter, bett alla jag känner (typ tre pers) att hålla utkik. Inget napp. Jag har tre veckor på mig. Tre veckor. Lycka till att få tag i något på tre veckor.. Får väl bo i bilen då..

Vilken region i landet handlar det om? Har du slängt ut frågan på typ Instagram, Facebook eller liknande?

Jag lägger en röst för cheesecake istället för klassisk tårta, gott i värmen och med oändliga variationer.

Har jag inte ork att göra en vanlig tårta gör jag cheesecake (inte fryst utan gräddad). Favoriten är med saffranssmak men jag har en med bittermandel och amaretto som också är gudomlig :d

Jag gillar inte den klassiska digestive-bottnen så jag gör en 1-2-3 smulpajsdeg (100g smör, 2 msk socker och 3 dl havregryn+mjöl och en nypa salt) istället och förgräddar den.

Den blir väldigt god (den brukar ta slut fort iaf) :p

Jag tycker just att den är somrig och fräsch plus att jag gillar att jobba med ett riktigt tårtanslag, det blir så mycket luftigare än sockerkaka. Den här typen av tårta har ju ändå mastig grädde så då vill jag att resten är lite mindre stabbigt.
Tror jag kör på den, det är smaker som alla gillar också.
Hon fyller sista maj så en mer somrig tårta känns ju rätt passande då :up:

@hallonsaft Cheesecake är också supergott!
Var dock önskan på just tårta till födelsedagen, men kanske en cheesecake till mors dag vore något.

För övrigt kan jag meddela att Loka i en sockerkaka blir väldigt lyckat.
Var tvungen att testa om det gick och fick en väldigt saftig och god kaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
658
IT & mobiler Det startade med att jag fick gmail (som jag aldrig använder) om en bokning på ett hotell i ett grannland. Mailade tilbaka och sa att...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Mia_R
·
Svar
2 001
· Visningar
98 933
Senast: pepp