Vad i hela friden gör vi? Del XX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad innebär det? Jag är enbart nyfiken :D

Väldigt enkel kort förklaring, finns säkert något jag missat som någon annan kan komplettera.

LSS: Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade (3 kategorier och 10 olika insatser omfattar den) boendestöd faller under den och kan beviljas om man har psykisk funktionsnedsättning som är inom ramarna.
LSS kan man få insatser av endast innan man fyller 65 år, SOL gäller hela livet.

Man kan tycka många gånger att hemtjänst och boendestöd är lika men ofta behövs det mera kunskaper inom psykiatri att arbeta som boendestödjare och inte ovanligt att det anställs så väl socionomer som beteendevetare till boendestöd medans hemtjänt anställningar ofta vill ha undersköterskor.

@hallonsaft så jag som har en neurologisk sjukdom som ger kognitiva problem ska alltså ha hemtjänst eller har jag rätt till boendestöd?

Tack för förklaringen!

Inte boendestöd om du ej har psykisk funktionsnedsättning som är under LSS (Googla om du behöver detaljer)

MEN!!

Personlig assistans kanske, du är väl under 65 år? (gratis för dig) går under LSS med 1 av dem 10 insatserna...
Du kan pm:a om du vill.

Inte boendestöd om du ej har psykisk funktionsnedsättning som är under LSS (Googla om du behöver detaljer)

MEN!!

Personlig assistans kanske, du är väl under 65 år? (gratis för dig) går under LSS med 1 av dem 10 insatserna...
Du kan pm:a om du vill.

Jag är inte så dålig att jag har rätt att få personlig assistent.

Jag har inte heller något behov av att få fysisk hjälp hemma genom tex Hemhjälp jag skulle behöva hjälp med att komma ut och handla, laga mat, hänga tvätt, betala räkningarna och planera veckan som kommer. Har missat otaliga läkarbesök för både mig och sonen pga att jag glömmer bort allt.

@ainasoja dags att ta ett möte så fort det går med biståndsbedömare om du inte får inköp, matlagning osv att fungera men låter som hemtjänt blir din lösning, ju fortare ju bättre snart är det semestertider...
^^OBS!! ta detta med en stooor nypa salt, biståndsbedömaren är den som har koll, inte jag!

@ainasoja dags att ta ett möte så fort det går med biståndsbedömare om du inte får inköp, matlagning osv att fungera men låter som hemtjänt blir din lösning, ju fortare ju bättre snart är det semestertider...
^^OBS!! ta detta med en stooor nypa salt, biståndsbedömaren är den som har koll, inte jag!

Vart fasen hittar jag en sådan :confused:

Kan nog kanske ta kontakt med kuratorn och fråga henne, bara jag kommer på vad hon heter :D

Jag har drabbats av nån form av pensionärssyndrom och hänger i fönstret och spanar på två gubbar som bråkar på gräsmattan.
Vi har mycket ungar här i området och de börjar komma ut nu när vädret är fint. De leker väldigt våldsamt (alltså riktigt fula mot varandra) och du ser aldrig en enda vuxen i närheten, och nu var det en gubbe på cykel som stannade och pratade med dem, och då dök det upp en pappa(?) som inte gillade detta så nu har de nog diskuterat iallafall i en halvtimme. Det gestikuleras mycket....

eller innan någon ens pratar med en om vad man har rätt till
Mitt svar på detta :devil::banghead::turd: ( sorry)

Kontakta kuratorn även de har som uppgift att hjälpa hur/vad man kan få hjälp med, minns du inte namnet kanske du kan fråga någon som kan se i din journal?

Det måste ju lösas, usch jag blir så förbannad när folk hamnar i kläm på detta vis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 703
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världsettan sitter säkert på tronen, men i övrigt bjuder när den nya världsrankningen i fälttävlan på en hel del förändringar. Frida...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Mat När ni köper melon, köper ni då en hel eller en delad? Jag väljer alltid delad om jag köper vattenmelon eftersom att jag vill se och...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 864
Senast: Sonic76
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar