Vad heter medlet?

Presto

Trådstartare
Jag har fått totalt hjärnsläpp. Det finns ett blått medel som är bakteriedödande. Det misstänks kunna vara cancerframkallande. Jag har det på tungan med det kommer inte fram. Man använder det mot hovröta bl.a. tror jag.

Tacksam för svar!

Sv: Vad heter medlet?

Blått... hovröta...
Metylrosanelin, metylblått, gentianaviolett?
Användes till bebis vid blöjeksem förr. Är både effektivt mot svamp o bakterier, olika koncentration beroende på användning. Finns även i "blåspray" ofta i kombination m alkohol som även det är bakteriedödande.

Men det är typ ett namn på två ord. Det andra ordet tror jag börjar på T.. Det är en lite flaska...

Ehhh... :confused:
Köpt var då?
Här känner jag mig för tillfället lite "lost" :angel:

Undrar också var man kan köpa det, hovslagaren sa att jag skulle fixa det :p

Finns på Börjes i Tingsryd, man kan ju beställa via nätet därifrån också om man vill :D

En varningens ord! Det är det medel som är mest cancerframkallande av allt man kan köpa på laglig väg...Jag har helst slutat arbeta med det, det är nästan ren formalin!!!

Ahh!
Du som är Hovis (om jag inte har fattat detta helt fel), jag fick order av min hovis att använda det på fölet, men fick ingen vägledning om hur länge man skulle hålla på med det?

Har du någon aning om hur mycket/länge man ska använda det?

genetianaviolett är det! Som man har i rumpen åt småbarn mot svamp o blöjutslag. Bra mot sår och mugg o svampiga hovar. på småbarnsrumpor räcker det med en pensling mot svamp. På en hov, där det slits bort, kanske man ska pensla på mer, när det slitits bort, om inte det som ska "utrotas" försvunnit.

Senast ändrad av en moderator:

Precis som vdb skrev så är det snor-giftigt!
Är man det minsta rädd om miljön och sig själv ska man nog söka sig andra vägar.

Jag använder en gel som man lägger på strålen (och lindar om hoven med klisterlinda om man vill ha det ännu effektivare!).
Innehåller inget gift som Trush Buster (eller för all del kolloidalt silver, som en del använder mot strålrötan ... :o)

Helt ofarligt för häst, människa och natur (men inte för strålrötan och svampen! :devil:)

Använde man inte kopparsulfat förr? Ett blått pulver som inhandlades på Apoteket i en sån där liten brun glasburk. På Hedenhös dagar i o f sig - det finns kanske inte mer?:o

kopparsulfat kan man köpa en liten burk på apoteket och om man vill ha en säck så finns det på lokalföreningen,
då räcker det till ett helt stuteri i 100 år..

Thrustbuster är ju så j-a bra ! Synd om det är så skadligt,
jag brukar dutta i lite runt nitarna när hästen blivit skodd för att förhindra att det blir röta..Otroligt effektivt men man vill ju inte att hästen ska få kancer.
Undrar om dom hinner det, alltså om dom lever tillräckligt länge för att hinna ta skada ?

Kopparsulfat kan man köpa hos färghandeln med.

Thrush Buster ger nog inte hästen cancer, men det är rena miljödöden, och cancerframkallande för människor. I förlängningen borde även hästar kunna få cancer, men de tycks inte lika drabbade av cancer som många andra djurslag (människa, katt, hund etc).

Det är suveränt, men jag har också slutat använda det för flera år sen, jag använde det mest bara förebyggande och de enstaka fall det blev aningens röttendens, så kändes onödigt slå med storsläggan för det.

Min pålle får hålväggar hela tiden, vad finns det för bra medel förutom Trush Buster? En annan tjej i stallet använder det. Men nu vet jag inte eftersom det verkade väldigt farligt för miljön :crazy:

Har bytt hovis nu och den jag har nu är jättebra. Men hålväggarna bara fortsätter att komma :(

Jag ger henne bl.a. Biotin i maten. Och har nu ett miljövänligt medel på hovarna, men det är inte så bra. Men vad finns det för medel att ta på mer då?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 376
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
18 012
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka