Vad heter medlet?

Sv: Vad heter medlet?

En varningens ord! Det är det medel som är mest cancerframkallande av allt man kan köpa på laglig väg...Jag har helst slutat arbeta med det, det är nästan ren formalin!!!

Ja usch ja! Jag använder alltid handskar och försöker att inte överanvända det.

Det finns ju fler medel man kan använda så jag brukar skifta och bara ta Trush Buster då och då.

Hålväggar uppkommer ju av bakterier, kanske har ni mkt sånna i jorden i hagen. Försök byta hage så kanske det blir bättre

Hon fick hålväggarna i förra stallet (innan jag ägde henne) p.g.a. att dom inte tog hand om hovarna ordentligt. Jag tog hem henne 1dec alltså en månad sen.
Men hon får väldigt lätt hålväggar... :( fast nu är det inte så mycket av dom kvar, men jag tänkte i förbyggande syfte...

Köp kopparsulfat o rör ut i vatten.
Jag vet tyvärr inte hur man blandar exakt men kanske 2-3matskedar i en glass-bytta. Sen doppar du hela hoven i det, en gg i veckan.
Det tränger in överallt och förhoppningsvis slutar hålväggen att sprida sig ännu mer.
Effektivt !

Det man inte ska glömma ang kopparsulfat är att det är en kemikalie, och inte direkt miljövänligt det heller. Dock är det effektivt.

Bara doppa fossingen i kopparsulfat ger dock ingen effekt, man måste göra RENT ordentligt först, sen behandla =)

Mjölkko-bönder använder iallafall kopparsulfat så.
Man ställer ett fotbad i gången och så får alla kossor traska
igenom det en gång i veckan.
När det är för smutsigt så hälls det ut i avloppet.
Detta är så vitt jag vet helt lagligt så om man ska tänka på miljön så tror jag inte det spelar så stor roll om några enstaka hästägare duttar med nån liter..
Är det miljöfarligt alls ? Tänk på alla saltstenar som berikas med extra mkt koppar.

Ang behandlingen så menade jag förstås att man ska rengöra först
men det är väl ganska självklart..

Detta är så vitt jag vet helt lagligt så om man ska tänka på miljön så tror jag inte det spelar så stor roll om några enstaka hästägare duttar med nån liter..
Är det miljöfarligt alls ? Tänk på alla saltstenar som berikas med extra mkt koppar.

Ang behandlingen så menade jag förstås att man ska rengöra först
men det är väl ganska självklart..

Det är inte säkert det är självklart för alla tyvärr, därav förtydligandet. Och när det används desinficerande på kor t ex som du ger ex på så rengörs ju inte klövarna innan. Där används det ju dock förebyggande och inte behandlande.

Kopparsulfat ingår i foder etc med, men i sin rena form, den vi köper i färghandeln etc, är det giftigt. Hälla det i avloppet är ren idioti:

2. FARLIGA EGENSKAPER
FARLIGT VID FÖRTÄRING. IRRITERAR ÖGONEN OCH HUDEN. MYCKET GIFTIGT FÖR VATTENLEVANDE ORGANISMER, KAN ORSAKA SKADLIGA LÅNGTIDSEFFEKTER I VATTENMILJÖN

Trustbuster är outstandig, kopparsulfat är nästan lika
bra... Men nähä då får man väl förbjuda det.
Vad ska man då använda ?
Jag är ingen miljögris men det flesta medel är ju giftiga om det används på fel sätt.
Tex silver som används av sk alternativmedicin, det är ju en tungmetall..
Och läser man på virkon så är det inte direkt harmlöst heller..

Har du läst etiketten på jodopax ? Ush

Vad ska man då använda ?
Jag är ingen miljögris men det flesta medel är ju giftiga om det används på fel sätt.
Tex silver som används av sk alternativmedicin, det är ju en tungmetall..
Och läser man på virkon så är det inte direkt harmlöst heller..

Har du läst etiketten på jodopax ? Ush

Nej, det är ont om effektiva saker som är oskadliga. Däremot kan man ju göra det skadliga mindre skadligt genom att t ex inte slå ut kopparsulfat 'hursomhelst', utan lämna in det där det ska lämnas.

Målarfärg t ex är ju inte heller miljövänligt, men om man inte häller ut färgrester och ev förtunningsmedel i avloppet, utan lämnar in det på miljöstationen så blir ju miljöpåverkan mindre.

Switch är rena döden för vattenlevande organismer, och ett bekämpningsmedel klass 3. De flesta insektsmedel är inte nyttiga i miljön osv osv. Men man behöver ju inte sluta använda allt som inte är miljövänligt, men när det går använda ett miljövänligt alternativ, och bara använda de mer miljöovänliga medlen när det behövs, och 'ta hand om' restavfall etc korrekt =)

Amen precis, vart vill du komma egentligen ?
Det här var väl ingen miljödebatt ?
Frågan var ju hur man blir av med hålväggar.
Jag har inte sett några svar än som är helt miljövänliga.

Om man ska sammanfatta det så: använd helst inte thrustbuster och ska man använda nåt effektivt medel så gör det med måtta när det behövs och häll överblivna rester i en dunk å lämna till en återvinningsstation !!

Jag har inte sett några svar än som är helt miljövänliga.

Om man ska sammanfatta det så: använd helst inte thrustbuster och ska man använda nåt effektivt medel så gör det med måtta när det behövs och häll överblivna rester i en dunk å lämna till en återvinningsstation !!

Jag svarade på det du skrev, om att

Är det miljöfarligt alls ? Tänk på alla saltstenar som berikas med extra mkt koppar

Dvs jag emotsa att kopparsulfat är miljövänligt, och att det inte ska hhällas ut i avloppet som du föreslog.

Vad ska man då använda ?

Men kolla här! Den gelen är jätte-bra! Svampiga och rötiga strålar blir fasta och fina på ett par behandlingar. Kanske inte lika effektivt som gifter, men garanterat ofarligt för dig och miljön. Och funkar som sagt.
Jag lämnade in min nästan fulla flaska Trush Buster på soptippen när jag märkte att detta medel hjälpte! Vill inte hålla på med sådant giftigt bland hästar och katter och folk!

Nej. Fråga var var medlet hette: Och det har vederbörande fått svar på, och med varningar från flera håll.

"Vad heter medlet?
Jag har fått totalt hjärnsläpp. Det finns ett blått medel som är bakteriedödande. Det misstänks kunna vara cancerframkallande. Jag har det på tungan med det kommer inte fram. Man använder det mot hovröta bl.a. tror jag.

Tacksam för svar!"

kopparsulfat är också giftigt :smirk: :eek: vet inte HUR giftigt men det är inte bra.. (sträänga restriktioner från kemiläraren i åttan om att vi iiinte fick smaka/peta när vi framställde detta salt).

(ej läst hela tråden!)

kopparsulfat är också giftigt :smirk: :eek: vet inte HUR giftigt men det är inte bra.. (sträänga restriktioner från kemiläraren i åttan om att vi iiinte fick smaka/peta när vi framställde detta salt).

Ja, precis som jag skrev? Bekämpningsmedel, farligt för vattenlevande organismer etc.

Edit - i den koncentration som kristallerna är.

Ok, tack för ett GIVANDE svar.

Teatree oil, det låter inte så dumt.. ska prova det.

Måste ju ha liknande egenskaper som trätjära fast tunnare..
Bakteriedödande och motverkar röta :) Perfekt !

Men när det nu avråddes från flera håll att använda detta medel,
så kan det väl vara lämpligt att försöka komma med alternativ ?

Även om svaret på första frågan givits.

Det bästa sättet att slippa onödigt giftiga medel är ju att hitta andra som effektivt ersätter dessa..

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
662
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 376
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
18 012
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka