Vad har ni på era barn?

keilir

Trådstartare
Om någon dag kommer äntligen vår beställda bärsele, men då måste jag fråga er erfarna bärare. Hur mycket ska man klä på bebisen egentligen.
Min tanke är att ha bebis (3,5 vecka) innanför jackan, men det känns ju som att man skulle vilja klä på något mer än bara vanliga kläder om jag ska gå ut i den här kylan som ligger på ca -15 varje dag just nu? Men sen om jag tänker efter lite så kanske det blir varmt från mig också? Ja, jag vet inte, känns jättesvårt att veta hur man ska göra.

Så ge mig tips ;)

Sv: Vad har ni på era barn?

Vi kör ull närmast kroppen inkl en väpnarluva över huvudet, ett fleeceställ (jackan är s.k windstopper men byxorna har inget windstopper) över det, ett par tossor i älgskinn med fårskinn inuti (konstigt det lät) en tjock mössa ovanpå väpnarluvan och sen i sjalen och bärjacka över det.

Klädd såhär brukar han hålla sig varm flera timmar när vi är i stallet eller på promenad med hundarna.

Det jag upplevde när jag bar var att de lätt blev kalla om ryggen och varma om magen så jag sydde en flecce huva som gick ner under fötterna där jag drog ihop den med en dragsko. I den höll han sig varm och go! :D Sen klädde jag på mer eller mindre beroende på väder, under alltså! :D

Vi har mössa, vantar och overall. Personligen tycker jag det förenklar med en varm overall, istället för att ha en massa olika plagg och filtar, som många har.

Rejäla sockor, en bra mössa och vantar och vanliga innekläder. När det är såhär kallt skulle jag ta en tjocktröja eller windstopper på bebis, och ha en rejäl jacka på mig själv.

Det jag upplevde när jag bar var att de lätt blev kalla om ryggen och varma om magen så jag sydde en flecce huva som gick ner under fötterna där jag drog ihop den med en dragsko. I den höll han sig varm och go! :D Sen klädde jag på mer eller mindre beroende på väder, under alltså! :D

Vilken smart grej :idea: Jag får en bild av ett bärskydd fast lite mer avlångt i modellen, vill du beskriva lite mer hur du gjorde?

En vanlig jacka blir ju ändå glipig, så jag hade definitivt sett till att i a f få på något rejält i rygg och nacke. Jag hade satsat på en bärjacka eller ett bärskydd. Vi hade inte det, och L hade riktig vinteroverall redan första vintern, men med facit i hand så är bärskydd mycketr smidigare. Mössa, vantar o tossor oxå förstås, o om det är riktigt kallt (15 grader eller så) en fleeceoverall under. Bärjacka är ganska dyrt, men bärskydd är inte så farligt. Jag önskar verkligen att vi hade köpt vårt tidigare! Får hoppas på syskon i framtiden att stoppa in under det!

Jag använde bärsjal och hade en täckkappa över, min dotter hade på sig vanliga kläder och en fleeceoverall på sig, mössa och varma sockar.
Var alltid varm och skön fast det var kallt och blåste rejält.

Hm jag och beskrivningar... :D Men har du sett väpnarmössor?
01172533.jpg

Jag gjorde ungefär så, men förlängde den delen som går ner över nacken och lite framåt och drog sedan i en dragsko i fotändan. Jag sydde i dubbel fleccetyg. :D Var det förståligt? :D Annars kan jag försöka leta på den och se om jag kan ta några kort om jag har den kvar. Mina huliganer är ju alldeles för stora numera! :D

Hade även en dubbel-fuskpolo, den var toppen när bebisen inte var pytte längre (det var som en vuxenfuskpolo som satt fast i en bebisfuskpolo med mössa till bebisen).

Har även haft bärjacka (Suse´s), men funkade bra med rejäl vanlig jacka också.

Lånar tråden lite:

Hur gör ni andra för att skydda barnets ansikte mot kylan? Sonen håller sig varm och go i vanliga innekläder + overall + polokrage + mössa, och så har jag på mig en fleecejacka som jag kan stänga helt runt honom + en varseljacka som jag kan stänga till i nederkant. Men att skydda hela ansiktet är svårt, tycker jag... Nu fick han låna sambons "buff" igår och den verkade fungera bra så jag har beställt en egen åt honom idag, men det vore intressant att höra hur ni andra gör också!

Buff?

Selma har vanliga innerkläder, underställ av fleece/ull, sockor och en fodrad overall med vantar, huva och fötter påsydda. Är drt riktigt kallt som nu har hon även sockor och mössa på sig. Hon har hittills inte varit kall någonstans, förutom om kinderna och näsan, när vi kommit in.

Jag var lika undrande som du när sambon önskade sig en sådan i födelsedagspresent :D. Det är som en tub som man kan ha på olika sätt - som pannband, halsduk, rånarluva etc. Den är tillverkad i material som transporterar bort fukten, så det känns inte som att den är så känslig om man har den nära näsa/mun (det blir ju fuktigt av utandningsluften annars och fryser ännu värre än vad det gör av uteluften enbart). Vi satte på den som en rånarluva ungefär, och eftersom den är i vuxenstorlek så blir det lite tyg som hänger för som skydd. Och så såg han ut som en liten beduin, väldigt gulligt :D. Jag har försökt hitta på olika varianter med en vanlig halsduk också, men då sträcker han sig bara för att se så det ger snarare sämre skydd :p

Ahaaaa, några sånna har jag stickat själv, haha, men jag kallar dem för fake halsduk. Smart idé! Ska leta fram garn och virka en sån till temlan ikväll, kommer att vara kalas att ha i vagen och selen. :)

Om någon dag kommer äntligen vår beställda bärsele, men då måste jag fråga er erfarna bärare. Hur mycket ska man klä på bebisen egentligen.
Min tanke är att ha bebis (3,5 vecka) innanför jackan, men det känns ju som att man skulle vilja klä på något mer än bara vanliga kläder om jag ska gå ut i den här kylan som ligger på ca -15 varje dag just nu? Men sen om jag tänker efter lite så kanske det blir varmt från mig också? Ja, jag vet inte, känns jättesvårt att veta hur man ska göra.

Så ge mig tips ;)

Idag hade vi 20- när vi gick till kyrkis.
M hade på sig en body i merinoull, velourbyxor, sockar i merinoull, tossor, yllemössa, fuskpolo och vantar.
Bar henne på ryggen i sjal, innanför en halvtjock bärjacka.
Hon var alldeles lagomt varm :).

Kläder i merinoull är typ det bästa man kan ha, man är alltid varm, men aldrig för varm :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 142
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar