Vad har ni i vagnen i hettan?

Sv: Vad har ni i vagnen i hettan?

*kl*

Läser och suger åt mig inför kommande sommarbebis och har en fråga. Får/lammfäll låter ju som om det borde vara ohyggligt varmt att ligga på i sommarvärme men det är det alltså inte? Hur kommer det sig? Men den värmer på vintern eller?

Den är som luft i ullen så den isolerar både mot kylan och värmen. Men det ska vara äkta fårskinn tycker jag annars är det ngt fel på egenskaperna och den värmer förvissom men blir inte sval som ett äkta fårskinn.

*kl*

Läser och suger åt mig inför kommande sommarbebis och har en fråga. Får/lammfäll låter ju som om det borde vara ohyggligt varmt att ligga på i sommarvärme men det är det alltså inte? Hur kommer det sig? Men den värmer på vintern eller?

Jag hade en linne-handduk till lillan föra sommaren, det är svalt och skönt att ligga på, och lätt att byta ut när den blir fuktig.

Jag tycker också att det låter varmt med fårfäll, när man väl börjar svettas så kan ju inte luften cirkulera.

Dottern (8 v) får oftast sin sömn i just mjukliften; inne eller ute. Vi har en ihopvikt fleecefilt i botten för att få lite mjukare, sen en kudde under huvudet. De här varma dagarna har hon haft bara bodyn på sig. Sen ställer jag vagnen i skuggan med insektsnät över. Suffletten är halvt uppfälld. Går vi promenad är det uppfälld sufflett och vagnsparasoll mot solen.

Locket på låter varmt! Igår visade babyvakten 27-29 grader trots att vagnen stod i skuggan under ett träd....

Jo locket på blev alldeles för varmt som sagt.

Satte insektsnät och en tunn bomullsfilt över för att skydda från solen. Det funkade bra hon kändes inte för varm.

Jag köpte en liten vit "sjukhusfilt" att lägga över vagnen. Sätter fast den med hårnålar i sufletten så den inte flyger iväg :D
Men så fort vi är i skuggan så lägger jag upp den så hon får så mycket luft som möjligt.

Jag hade en linne-handduk till lillan föra sommaren, det är svalt och skönt att ligga på, och lätt att byta ut när den blir fuktig.

Jag tycker också att det låter varmt med fårfäll, när man väl börjar svettas så kan ju inte luften cirkulera.

Hur menar du att luften inte cirkulerar när man använder får- lammfäll, det är ju precis det som händer. Fällen håller sig "sval" sommartid och värmer vintertid.

Allmänt:

Vi hade lammfäll i vagnen, fårfällar är ju APSTORA :D. Vi har flera stycken får- lammfällar ( bra med svägerska som fårfarmare ).

När det typ är 24 grader & över så ligger Leon i typ bara body med korta armar. Har ett parasoll över & visst det är rätt bökigt att hålla på å vinkla. Men jag har inte hittat någon bättre lösning..

Köpte nå typ av solskydd , men då var man tvungen & dra ner den nästan över hela vagnen & det kom ändå in sol i liggdelen. Så lite bökande med parasoll får jag stå ut med ;)

Förstår inte hur folk kan lägga filtar över & inte ha något lufthål... måste ju bli skitdåligt med luft, speciellt när det är vindstilla!

Jag har en kortärmad body på Emil. Sen har han en stickad filt som jag lägger över benen om det inte är för varmt. Har ett parasoll som jag vinklar om när vi går.

Ett tips är att kolla vad det är för insektsnät som följer med vagnen, finns insektsnät som har UV-skydd +50.

När Isak låg i liggvagn hade han body ev tunna byxor/strumpbyxor och ev en tunn filt /lakan över + myggnät över vagnen.

Eller plastad frotte och handdukar i vagnen och sedan naken :)
+ myggnät då.

Vi har en "gallerfilt" vi kan lägga på som jag tycker fungerar rätt bra när man gärna hade lagt på något men allt är för varmt. Sedan har vi ngn sorts specialfilt mellan suflett och bottenkant för att skydda mot solen. Vi har ju haft 30 grader varmt sista dagarna så då är det skuggläge som gäller. Vidar har haft tunn t-shirt, solhatt och korta shorts sista dagarna och han är välsmord med solskydd för tiderna då han kryper omkring på gräsmattan.
Funderar på att köpa ett uv-set nu då jag inte hittar igen det som tjejerna hade som små.
Vidar var förresten för första gången ute på sanddynorna i havet och plaskade idag, mkt uppskattat!

Jag har ingen body på dottern, utan en t-shirt som är lite luftigare. Annars flyter hon bort. Har en tunn filt över benen och en parasoll.
En dag var det så varmt och illa, så hon fick sova inne istället med fläkten på.

Ja, varför dessa tjocka filtar. Min sambo har kommit på den idén också, förstår inte varför!!!?? :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är vi redan i slutet av januari, och det var några veckor sedan Clara Lidström skrev dessa orden, men eftersom jag själv behövde dem...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar