hejkompisar
Trådstartare
hejsvejs jag är intresserad av att veta vad ni har för grejer i ert stall och till era hästar. skulle vara bra att veta vad man verkligen behöver och sånt som inte är lika viktigt. svara gärna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag hade häst
*Telefonlista överst på listan fanns telefonnummer till 2 nödslakt/trotjänaravlivning, resterande 3-4 veterinärer, 2 hovslagare, anhöriga (föräldrar/syskon om olycka skulle inträffa i stallet) personer som kunde hjälpa till med hästen vid min sjukdom/skada och givetvis telefonnummer till alla mina tränare.
*Sjukvårdslåda, det bör man som hästägare själv veta vad den ska innehålla
*Hinkar, man kan aldrig ha för mycket hinkar.... Vatten, foder, sårrengöring, persedelvård mm
*Ryktlåda/påse med relevant innehåll inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna
*Regntäcke och täcken av olika tjocklek, vid behov. Min dam var äldre, känslig för vind, fukt och kyla och skulle på veterinär och equiterapeut ha täcke vid minsta tveksamt väder. Givetvis även vintertäcke. Men att jag hade flera täcken till min häst, var för att hon var ordinerad det. Alla hästar behöver inte täcke efter väder utan klarar sig med sin päls och om de har fri tillgång till vettigt grovfoder. Inga märkestäcken (men kvalitet) för att imponera på stallkompisarna
*2-3 grimmor minst ett grimskaft för mycket, då grimskaft ofta fick "fötter" inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna
*Longerlinga longerdelta/kapson
*Sadel och träns, efter behov, inga märkesprodukter för att imponera på stallkompisar
*Benskydd/lindor efter behov om hästen behövde det inte några märkesgrejer för tusentalskronor för att imponera på stallkompisarna eller bara för att stallkompisens hästar hade det
*2-4 schabrak billigast möjliga, helt och rent inga märkesschabrak för 1000-talskronor för att imponera på omgivningen
Jag försökte hålla det "minimalistiskt", både för att saker tar plats, att man inte måste överkonsumera och för att jag anpassade behoven efter mig och min häst.
Det vet jag inte, men jag har varit skötare åt ett par såna ja. Som hade ett skåp med saker som jag fick använda och en sadelkammare, som var till för att visa för vänner både grannar, hästvänner, arbetskamrater och andra vänner på besök.Är det vanligt att hästägare köper grejer för tusentals kronor för att imponera på de andra?
Alldeles för mycket saker.hejsvejs jag är intresserad av att veta vad ni har för grejer i ert stall och till era hästar. skulle vara bra att veta vad man verkligen behöver och sånt som inte är lika viktigt. svara gärna
Det vet jag inte, men jag har varit skötare åt ett par såna ja. Som hade ett skåp med saker som jag fick använda och en sadelkammare, som var till för att visa för vänner både grannar, hästvänner, arbetskamrater och andra vänner på besök.
Det blev ett himla liv, när jag åkte på träning som jag själv betalade för, både bil, transport och träning och tog ett täcke ur sadelkammaren (då visste jag inte att den bara var för syns skull) som hade hästens namn broderat.
Hon blev ju tvungen att tvätta det täcket då och sen fick jag ha det i mitt utrustningsskåp och hon köpte ett nytt täcke till sadelkammaren och satte lås på den.
"inte några dyra märkessaker för att imponera på stallkompisarna" x flera
Alltså, jag förstår ju vad du menar men jag upplever ofta att de "dyrare märkessakerna" många gånger har bättre kvalitet än billiga saker. Fullt medveten om att ridsport är en prylsport och man formligen bombarderas av modellsnygga influensers på instagram med nya grejer var 10e sekund och det påverkar en vare sig man vill eller inte och i synnerhet även ungarna ute i stallarna, men med det sagt....
Jag har slutat köpa billigt och köper endast det du kallar märkessaker pga devisen Buy once, cry once. Ett Horseware-täcke håller mkt bättre mot väta och slitage än tex ett billigt från Hööks egna märke. Ett Sprengerbett är mer balanserat, mer välutformat än ett "vanligt" billigt bett. Ett märkesschabrak är ofta gjort i bättre, mer funktionellt material och håller många tvättar innan det tappar formen och blir sladdrigt jmf med ett billigt schabrak som är sladdrigt och ofta har en sämre andningsförmåga och material mot hästen direkt från butik. En märkessadel är ofta mer balanserad för både ryttare och häst, mer välarbetad med bättre material i stoppning och läder och mer hållbar bom. Osv osv osv
Sen behöver man ju inte gå bananas och köpa 20 schabrak, 15 täcken, 5 träns och 4 sadlar till en häst, men min poäng är iaf att bara för att nån köper märkessaker betyder det inte att man gör det för att impa på sina stallkompisar.
Som sagt, bara för att man köper dyrt och"märkesgrejer" innebär det inte per automatik att man gör det för att impa på andra eller att grejerna kommer samla damm? Jag använder allt jag köper. Men jag köper tillexempel hellre ETT Dyonträns än 7 Hööksträns.Fast lägger man ner dyra pengar på märkessaker så ska det ju användas också. Inte användas som dammsamlare för att imponera på de andra. Buy once cry once har jag aldrig hört. Är uppvuxen med "köp billigt köp dyrt".
jag köpte slit o slängträns på hööks o andra ställen som höll länge som attan, man får ju vårda sina saker. Men jag köpte även splitter nya märkesträns och en sadel på tradera och blocket för 10 % av värdet.... för att säljaren blev besviken på färgerna när de fick hem varorna och därför lade ut dem på bud från 50 kr... och så vidare... för att köpa nytt igen... Jag hade ofta väckarklockan på ringning på nätterna för att lägga skambud.Som sagt, bara för att man köper dyrt och"märkesgrejer" innebär det inte per automatik att man gör det för att impa på andra eller att grejerna kommer samla damm? Jag använder allt jag köper. Men jag köper tillexempel hellre ETT Dyonträns än 7 Hööksträns.
Det kan ju vara så att man använder de dyra sakerna men är rädd om dem och alltså inte vill låta någon annan använda. Eller att man har vissa saker till särskilda tillfällen.Fast lägger man ner dyra pengar på märkessaker så ska det ju användas också. Inte användas som dammsamlare för att imponera på de andra. Buy once cry once har jag aldrig hört. Är uppvuxen med "köp billigt köp dyrt".