Vad har ni gjort med era hundar idag?

Sv: Vad har ni gjort med era hundar idag?

Just ja, och så har vi tävlat rallylydnad imorse innan jag vaknade. Inuti en klädaffär. Med finaste kontakten och attityden han nånsin haft på tävling tror jag. Synd bara att vi aldrig har tränat rallylydnad, matte inte kan några skyltar och därför gör bort sig. Tur att det var en dröm ;)

:rofl::rofl:

*KL*

Snökaos i Sthlm = inte en j*vel ute och går = skogen helt tom och öde :bump:
Vi har därför gått en 2 timmar lång promenad idag. Det gick inte snabbt att ta sig fram, men det var verkligen jättefint överallt. 4km av promenaden fick Wahidah vara lös, så hon röjde runt lite, jag tränade inkallning och fotograferade, sedan busade vi lite osv. Nu sover hon, så snart ska jag ensamhetsträna lite.

KL

Kortdag på jobbet så jag slängde mig hem och iväg till klubben med hundarna och hann träna lite i dagsljus.

Båda fick träna inkallning med ställande (kelpien ett par lägganden också) och respektive klass ruta. Jappen fick köra lite vittring, och tyckte det var en bra idé att rulla sig på pinnarna :rofl: Kom iof alltid med rätt, men jag undrar hur det skulle bedömmas?

2 dm tung snö, så båda blev rätt trötta :)

Kl

Vaknade tidigt efter nattjobb idag med så vi hann med 1,5 timmes promenad i dagsljus. Mattis fick gå lös hela rundan och skötte sig perfekt. Tränade lite inkallning, ingångar och fotgående.

Turbo tycker det är kallt ;) Mattis stortrivs!
319663_10151131122757343_1407458764_n.jpg

Nu ligger båda och gnager på varsitt bogblad.

Ska träna lite bakdelskontroll med Mattis sedan.

KL

Ett runt timmen långt snöbus/fyspass blev det idag. Skulle åkt iväg och tränat lydnad i ridhus men fick ett sms om att vägen inte blivit plogad och att det var risk för att köra fast. Så jag vågade mig faktiskt inte ut!

Känns som att det kommer att bli övervägande promenader/fyspass den närmsta framtiden, iaf på veckodagarna... :p!

Konsitionsträning i snön. Ha runt 50cm här och hunden är 62 i mkh. Så han är trött nu. Men jag är tröttare :p

*kl*

Idag har vi gått en 45 minuters promenad på morgonen, sen tränade vi lite kryp, positionsträning och stadga inomhus. Kvällen avslutade vi med att ta en tur till stan för lite miljöträning. Vi har inte varit nere på stan sen nångång i somras om jag inte minns helt galet, så vi passade på nu mot kvällen när det är lite mindre folk än värsta ruschen. Efter promenaden i stan, tränade vi lite fotgående och fjärrskiften på det upptinade torget! Och hon var förjävla fin! Så härlig känsla att hitta den där bubblan, där vi är tillsammans! Detta trots (tack vare?) ett lååångt uppehåll från lydnadsträningen p.g.a rehab...

Idag har vi gått en 2 timmars runda ute i skogen med hela gänget. Påvägen hem hittade vi ett kohuvud:crazy:

Kl

5km oplogat löpspår. Hunden = skitkul!!!!! Matte (jag) = jag dör!!!
Tilläggas ska att det är en halvmeter snö här...

*kl*
Över 2 timmars promenad/bus med en annan hund. Har fått springa av sig. Efter min middag blir det nog lite lydnadsträning i köket.

KL

6,5 km promenad på lunch (i SOLSKEN :banana: ) i mellan 5-30 cm snö :D! Hundarna sprang lösa mestadels och tyckte det var toppen och jag var genomsvettig :p!

Känns skönt att ha motionerat dem ordentligt på lunch, för nu är det -14 och jag är INTE sugen på att gå ut :p! Har kört lite skallträning (inomhus, mannen fick hålla för öronen :D ) och funderar på att köra lite vittringsselektering efter middagen...

*KL*

Det här, vilket är en otrolig seger. Från sitta och skaka bara han fick på sig selen, vägra röra sig, få total panik i skakeln och HATA det som pesten, till det här (selen justerad efter bilderna togs):

148244_357735927655720_1191033269_n.jpg

534022_357736117655701_1397731471_n.jpg

486970_357735787655734_746537365_n.jpg

vad roligt att se! hur har du tränat? har försökt köra in min ljudrädda collie men hon får panik när det låter bakom henne. kan gå jämte om en annan hund drar dock.

kl

På förmiddagen var vi ute på en timmes promenad i nysnön där vovven fick vara lös hela tiden. Tränade inkallning och lite fotgående. Också en del godissök.

Nu har vi tränat på att ta apportbocken i munnen det gick riktigt bra för att vara första gången. Vi har också tränat lite mer på att stänga skåp och luckor och tända/släcka lampan :)

Långpromenad utan större krav på snöfyllda vägar, jag var ialla fall trött i benen när vi kom hem. Store grabben älskade att bara få knata på och sniffa på intressanta saker på vägen i förbifarten.

Valpen fick gå en liten bit, sen åka väska.. Första gången vi testade den idag, jag trodde hon skulle krångla och inte alls vilja åka i den, men hon satt så fint och såg helnöjd ut! :D

Mvh Domino_s

Idag har vi promenerat 1½ timme på åkrar i djuup snö (PUST), och nu på kvällen åkte husse (Jag var för trött i benen :angel: ) och hundarna spark 5 km :)

*kl*

Idag gick vi en långpromenad till några tomma hagar. Fullt med snö där, så Wahidah fick springa lite, sedan gå kopplad lite osv. På vissa ställen var det så djup snö att hon nästan drunknade och verkligen fick kämpa sig fram :D Premiärhoppat i snödrivor har vi gjort också. Nu när det börjar komma många snödrivor här så ska vi leka massor i snödrivorna!

Hon fick också en hemmagjord aktiveringsleksak. Tog en gammal pepparkakskartong, satte i bitar av en gammal äggkartong och lite annat i den, sedan i med en halv dl torrfoder och tejpade igen. Det höll henne sysselsatt iaf en liten stund.

Och justja, Wahidah skvallrade helt otroligt fint på en hare idag! Duktiga, duktiga tok-saluki! :love: (det gör hon lite då och då, men jag blir lika glad varje gång det händer)

Duktigt att skvallra på hare!

kl
Jag har varit ute i skogen i drygt 1½ timme idag. Jättevackert! Bra fysträning att gå i djup snö för lilleman (och mig). Sen träffade vi på två älgar också :)

Nu på kvällen blev det lite träning inomhus. Dels klickerträning i att lyfta ena baktassen (höger för tillfället). Lossnade riktigt fint på slutet och han satte den i min hand! Märks att bakdelskontrollen kan bli bättre på den fronten dock, det blir en hel del viftande med framtassar innan han får till det.
Sen tränade vi lite ingångar, där han skötte sig jättefint! Bortsett från om jag stod på lite förrädiskt avstånd längs med (eller nästan längs med) mattkanten. Då måste man nämligen sitta rakt längs med mattan, på mattan, och INTE på golvet.
Avslutade med kamplek med världens driv! Duktigt! (ja, vi tränar lek...)

För övrigt har jag pratat med valpuppfödare idag och fått en liten rapport om en intensiv tjej som bits :p

Kl

Idag (igår ;)) blev det en timmes promenad i skogen med stallägaren och hennes hund. Fullt ös naturligtvis. Sedan var vibett par timmar i stallet där det också var full rulle. Mattis var okopplad hela tiden och Turbo i koppelmi skogen, men lös på gården.

När vi kom hem tog vi oss en lur alla tre och sedannfick de varsitt rådjursben att äta på ledan jag städade. Vi avslutade dagen hos en kompis och nu är de hos hundvakten medan jag jobbar. Härlig dag :)

Mattis med stallkompisen. Turbo tog vid fototillfället en paus från ungdomarna i sin bur i bilen ;)
403512_10151133533832343_689682110_n.jpg

*kl*

Idag är jag lat.
Vi höll igång så mycket igår att jag bara vill sova idag. Wahidah vill inte sova. Sååå nu har vi gått en lite längre rastningsrunda och jag gjorde iordning några aktiveringsleksaker till henne. En gammal hushållspappersrulle, en tepåse-kartong och en pepparkakskartong. Proppade i bitar av gammal äggkartong i allihop och fördelade en halv deciliter torrfoder i dem. tepåsekartongen och och pepparkakskartongen tejpade jag ihop också.

Nu har hon något att roa sig med i några minuter och sedan kanske hon vill vila en stund till.

Idag har vi varit effektiva och varit och tränat lite lydnad på klubben - inkallning i resp klass samt ruta. Sami med fokus på att titta efter rutan när jag ställer upp, med belöning i. Grimm med fokus på att hitta positionen i rutan utan target eller annan hjälp. Gick katastrof igår men riktigt bra idag :laugh:

Sami fick göra lite fjärr också.

Sedan åkte vi och tränade sök. Eller, Grimm fick söka, Sami fick sitta i bilen och skälla...;)

Nu blir det en liten promenad om en stund sedan umgås med husse medan jag jobbar kväll..

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka