Vad har ni för sadlar?

Sv: Vad har ni för sadlar?

Men har du bara mätt hur den ligger an mot din häst, eller var den egentligen ska ligga an? (hela vägen var bossorna sedan rundas av).

Vilken årsmodell har du? Den jag hjar mätt är bara 2-3 år gammal. Möjligt att din är äldre eller nyare och kortare och kanske att den bara är en 16"/16½".

hej,
Vi har en Globus the turner.
Mycket skön att rida i och passar våran häst perfekt!
Försökte mäta med tumstock en gång till en annan tråd, då fick jag fram det här...

Hela sadeln var ungeför 45cm lång (17sadel)
Anläggningsytan var ca 37-40cm.

längden på sadeln mätte jag ungeför i höjd med stiglädershållarna, alltså längden, heter det bossorna, ja där stoppningen är.

Min sadel är ett år. Mätte från framkanten på bossan till där anläggningen liksom slutar på undersidan. Jag tyckte det lät något lite själv, men det kan inte gärna vara fel på tumstocken heller.

Senast ändrad:

Men man ska inte mäta den över kåpan, utan man ska mäta bossorna på undersidan. Jag har en Globus Clic 18" och den är 45 cm lång (hela sadeln är 48-49 cm lång men det ligger inte an mot hästen). 37 cm kan din sadel inte vara, du får tänka att bara för att sadeln ligger an 37 cm mot din hästs rygg betyder itne att den tänka anläggningsytan är så kort. På en Turner 17,5" mätte jag anläggningsytan till 43cm. Sedan kan det skilja nån centimeter mellan de olika exemplaren beroende på hur stoppningen ser ut.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka