Vad har ni för sadlar?

Sv: Vad har ni för sadlar?

Jo, har en Globus nu, men min häst har både växt ur den och ändrat sig i ryggen (ryggen ahr höjts så manken existerar knappt längre...) så Globusen tippar lite fram och är för smal... Annars hade jag köpte en ny Globus istället... De är ju faktiskt väldigt bra.

Jag har lånat en kompis Passier PSL för att hoppa i och den är ganska lång. Nu har jag inte mätt den exakt, men den är väl uppskattningsvis 46cm i 17,5. Och för min häst det för långt...

Ja, under 50 måste den vara.. :) De HdR jag ahr provat och mätt har Anthenor varit väldigt lång, 18" har varit 49 och Fletcher har varit 47 i 17".... Om man då jämför med Albion k2 där 18" är 44-45 och en 17" Style är 42 cm.

Har Loftur till våra (www.rideonair.nu). Enligt deras utsago "17,5" ligger ca 45 cm mot hästen - 18" ligger ca 47 cm mot hästens rygg". Sadlarna har koppjärn som går att byta (men det är lite krångligt!).

Fungerar bra även på vår kortryggade rackare.

Jag har en Knights bomlös med equelizer pad och en Hector (kort/vid) bladsadel.
Hectorn passar inte på hästar med "svank" ej heller extremt korta ryggar
catarina

Jag har en Isafold Safir. Svindyr men värd sitt pris. Den är måttsydd så den passar perfekt. Helt underbart skön att rida i.

OlleAtlas

Vet inte hur lång den är - och har den inte hemma just nu så jag kan inte mäta.

Men jag sökte här på Buke och hittade ett inlägg där nån mätt en 17,5 tums till 46 cm. Min sadel är 16,5 och kan alltså vara kortare även på undersidan.

Har en Diddi Special som jag avgudar! Så himla nöjd är jag med den, har äntligen hittat ut ur sadeldjungeln, vilket inte varit lätt då den varit minst sagt stoooor, igenvuxen och fullt av förrädiska träsk, har vandrat där i cirka 10 år!!! Nu kan jag dock ÄNTLIGEN koncentrera mig på ridningen och utvecklingen av mina hästar. :smirk:

Diabolical_Kitten skrev:
Jag söker en sadel som är kortare än sitsen. Men den passade svankrygg eller?
Jag har en HdR 34 tum 17,5 för en svankrygg med kort rygg. Modellen är Trekener, är det samma som island? Den är verkligen skön för oss båda.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag söker en sadel som är kortare än sitsen. Men den passade svankrygg eller?

Ja, den är böjd snarare än rak.

Räkna dock inte med att det är nån sadel som du kan tillbringa resten av ditt liv i. Men är det viktigaste just nu att den är kort så kan den vara värd att prova.

Men den bomlösa formar ju sig efter ryggen och tyngden fördelas ju på en stor yta.

En bomsadel formar sig också efter ryggen..
Alla sadlar, western, bomlös och engelsk sadel måste alla sluta innan det sista revbenet slutar, och på de flesta hästar som har normallång rygg betyder det ca 48cm enligt min erfarenhet. Kommer inte ihåg vilket märke det avr, men på ett visst märke var en mindre sits 52 (!) cm lång och en större sits som motsvarade 18" hela 58 (!!!!)cm lång. Vilken häst kan ha det?!

På en westernsadel mäter man fram tills där sitsen slutar, men den är uppbyggd annorlunda än en bomlös. På de bomlösa jag ahr sett slutar sadeln vid sitsen eller kort efter? Hur kan sadlar då blir så långa?

En bomsadel kan inte forma sig efter ryggen så som en bomlös gör då den har en träbom eller annat. Det finns ju kortare bomlösa oxå... Finns ju för korta ryggar.. Men jag tycker de är korta som de är och de funkar ypperligt till mina två islänningar med kort svankig och kort rak rygg. Plus till resten som inte vill ha fastklämda bogblad.

Freeformen har en ponnysadel... Samt barefooten är ju inte lång heller...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka