Vad har ni för sadlar?

Sv: Vad har ni för sadlar?

superbusan skrev:
Du kan väl ta hem Karin Åberg och prova dig igenom hennes lager.

Henne köpte jag min sadel ifrån och hon kan rekommenderas! Mina tränare och även hästens förra ägare tycker iaf att resultatet blivit väldigt bra! ;)

Mycket bättre kort än mitt, här ser man sadeln istället för en söt pannlugg. Och en hemsk nosgrimma :D

OA

Mina ridhästar har alla kort rygg och en har en riktigt kort rygg! Jag har följande sadlar till mina.
Edingburgh dressyr storlek 16,5 bomvidd 4,
Zaldi Llavaneras storlek 16,5 bomvidd 32 (är dock extremt vid)
och en Diddi Special bomlös som är ca 44 cm lång i anläggninsytan!
Alla dessa tre fungerar mycket bra på mina hästar, de är både vida i bommen och har mycket kort anläggningsyta.
Den längsta av dessa är Edingburghen som då har kilbossor, tror den kan vara ca 45 cm i anlägningsytan eller nåt sånt. Kan mäta lite mer noggrant om nån vill!

Men om du har stor rumpa, varför har du då bara en 17"? Det kan avra skadligt för hästens rygg om man har en för liten sadel...

Och att den lämnar ryggen tidigt, beror inte det abra på att bommen är lite mer svängd? Eller är det faktiskt bossornas form som gör det?
38cm kan den inte vara, utan den kanske bara ligger an såpass kort på din hästs rygg, men har du mätt den tänkta anläggningsytan? Hur lång är den underifrån?

Jag har en Kentaur Kári och den är super, även på min väldigt korta breda pålle! :)

Jag köpte också min sadel av henne, och jag fick prova mängder. Det var inte tal om att pracka på mig någon dyrare sadel heller, utan vi tog den som satt bäst, fast jag hade provat dubbelt så dyra sadlar. Det var fantastiskt bra att få prova sadlarna samtidigt, och kunna jämföra mot varann. Tar man hem en med paket så tar det ju evigheter att skicka fram och tillbaka.

Diabolical_Kitten skrev:
Men om du har stor rumpa, varför har du då bara en 17"? Det kan avra skadligt för hästens rygg om man har en för liten sadel...

Och att den lämnar ryggen tidigt, beror inte det abra på att bommen är lite mer svängd? Eller är det faktiskt bossornas form som gör det?
38cm kan den inte vara, utan den kanske bara ligger an såpass kort på din hästs rygg, men har du mätt den tänkta anläggningsytan? Hur lång är den underifrån?

Min rumpa har gott om plats i den sadeln så den är inte för liten för mig. Jag har väl ca 40 i byxstorlek ifall någon undrar.... :D

Bossorna är utformade så att de lämnar ryggen tidigt! När jag mätte ytan den ligger an på hästen när han var svettig och hade vinterpäls (det syns ju så bra då!) så var det 39 cm tror jag, dvs 1 cm för lång - men det anser jag ändå vara väldigt bra! Har faktiskt inte mätt undersidan på sadeln - ska ta och göra det vid tillfälle!

Jag hade en Windsor innan i 17" (var en 17½ men hade så djupt säte så den var som en liten 17") och den passade precis, men den var ju för böjd i bommen för min häst. (stoppade om den för att få den rakare, men den blev aldrig helt rak)
Men 45cm är ju väldigt långt för att vara en 16,5..
En Zaldi Royal 17,5" är både för böjd (Star och Classic är också för böjda) och hela 47-48cm lång. Behöver max 45cm.

Jo jag vet, och just därför har jag inte anlitst henne. Jag tänkte om hon hade en Stubben Avalon i rätt storlek på bom och sits begagnad till ett bra pris att jag skulle köpa en sån av henne då de är så sällsynta..

Men då ahr du inte stor rumpa ;)
Jag kan tänka mig att en sån är 42-43cm lång men inte bara 39 cm... Låter väldigt kort för att vara Stubben... Enligt Stubben själva är det inte deras kortaste modell heller och 17½ bör vara ca 45 cm. Tydligen ska Avalon vara den kortaste och Scandican ska vara längst av dressyrsadlarna.

Finns Safiren bara att köpa hos Ann-Marie eller? gör hon hembesök eller hur får hon reda på måtten?
jag rider ju numera enbart barbacka pga att båda mina sadlar är tillsalu/är såld, letar förtvivlat efter något bra men det lutar mer och mer åt ett flerårs projekt med att spara pengar till något alldeles extra som tex safiren, är det verkligen bra för hästen att rida så mycket barbacka som jag nu får göra? ( ursäkta trådlånet....)

ha det gott alla

madde med rund, överbyggd, något svankig samt kortryggad liten häst

Till stoet har jag en HdR, m bomvidd 32 el 33. Och till valacken, har jag en wintec sport tölt tror jag den heter... med utbytbara kopparjärn, är nog bomvidd 33 nu...

Båda är ganska breda över ryggen, inte direkt jätte korta ryggar heller...

//Ewa.

Senast ändrad av en moderator:

När jag hade islandshäst hade vi henri de rivel island, vilket vi trivdes mkt bra med. min kompis som har islandshäst har också de på sin häst. dom går även att få mkt breda om man vill de..

Har du verkligen mätt den tänkta anläggningsytan? Jag mätte "Min" 17½ PSL idag och den är 48 cm lång, sedan blir den längre om hästen är lite svankigare, ca 50 är den då.

Du har väl inte mätt anläggningsytan över kåpan väl? För att få det rätta måttet måste man ha ett måttban som man lägger under bossorna, oftsat blir det några cm längre då.

Vad använder ni för sitsstorlek och har era hästar långa eller korta ryggar?
Provade en HdR Fletcher häromdagen faktiskt och den var 16,5 bara men 47 (!) cm lång...

Nej, nej jag har mätt min sadel under bossorna där den ligger mot hästryggen, och den är 43 cm. Det är den Karin har bild på i annonsen. Alt har jag mindre tum än jag tror, men jag tror att den är 17. Den är väldigt rundskuren och kort i bossorna. Ligger super.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
758
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka