Vad har ni för sadlar?

Sv: Vad har ni för sadlar?

o glömde en sak på först inlägget.....jo wintec sadeln är 42cm lång (hela sadeln då har jag inte mätt bara anläggningsytan så det blir mindre). sigma dressyrsadeln är nog ca 43-44cm lång.

Om hästen har en väldigt rak rygg, då bör du även vara vaksam på vinkeln på ortspetsarna. Ett tips jag kan ge är, det finns nyutkommen på marknaden en irändsk sadel som är framtagen för arbetshäst. Sen beror det på lite var du bor, för den sadelmakare jag använder mig av har dessa sadlar men jag vet inte var det mer kan tänkas finnas. Men det går säkert att ringa och fråga, sadeln är kort, bred och passar till hästar som är mera rakryggade. :p

Diabolical_Kitten skrev:
Har du nån bild på den sadeln?

Har kollat lite, jag har bara en väldigt dålig bild där den sitter på min pålles rygg, då var både pålle och sadeln alldeles nya. Skäms när jag ser den hemska nosgrimman:( . Kan försöka ta en bättre bild om jag kommer ihåg.I varje fall hamnar man väldigt skönt i sadeln. Det finns två lägen att fästa stiglädren i, och i det bakre hamnar åtminstone mina ben helt rätt av sig själva. Sadeln har en Ultra-flexbom (tror jag den heter) och följer med i hästens rörelse.Ann-Marie Östby har designat och syr sadlarna. De är tjusigt och unikt broderade. Ett hantverk!

OA

HrekkurSadel2.jpg

Har den tyvärr inte här hemma så jag får mätta imorn och återkomma med svaret då.

SKa lägga ner måttbandet i fickan direkt så jag kommer ihåg det.

Min Vala har väldigt kort rygg så lång är den inte....men som sagt terkommer imorn.

När jag provade sigman red jag med ett vitt lakan under sadeln - just för att kolla hur den låg an.

Den passar min svankiga häst, kanske pga att bommen inte är styv.

(Hon är dock ingen hängmatta, såna hästar vet jag inte om den passar - men lite svank har hon)

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Ingen här som har en Stubben förresten?
Jag har en Stübben halvdjup dressyrsadel.
Stigläderfästena sitter på "rätt ställe" och sadeln funkar bra.

Hästen jag rider lektion på nu har en Stübben. Modellen heter Island II.
Hon är en ganska liten och samtidigt väldigt proportionelig islandshäst och har därmed kort rygg. Ryggen är "svagt böjd" tror jag. Denna sadel ligger vad jag kan se bra på henne och verkar inte för lång. Kanske vore det en modell värd att titta på?

Jag bor typ hundra ljusår från henne... Bor typ 15 mil söder om Gbg...
Har pratat med henne om hennes sadlar men hon har inga begagnade inne som kan passa. Fanns väl någon som möjligtvis kan passa, men då hon måste skicka sadeln blev det för mkt krångel.

Har du en bild på¨den sadeln? Vill ha en dressyrsadel nämligen... Ca pris? Gärna hemsida till hon som säljer den?

Här är min Safir, en av de första prototyperna.

Den har inte varit hemma på ett tag :angel: så jag hade glömt hur skönt det var att rida i den :love:

Bommen är superfjädrande och mjuk (följer alla typer av ryggar och rörelser inkl böjningar i sidled) och sedan är det lite gelpad-känsla mot rumpan.
safir.jpg

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Ingen här som har en Stubben förresten?

Jo jag har en Stubben Tristan CS Island. Den är kortare i anläggningsyta än Sigma Dressyr och Ulan iaf (båda de är ca 48 cm). Jag tror att storleken är 32 i bomvidd och 17 tum sits. Den passar iaf min häst utmärkt och är bra i sitsen tycker jag. Fördelen med den sadeln är att den går upp från hästryggen tidigt och därmed ger bra plats för ryttarens rumpa, men ligger an mot hästen på väldigt kort yta (kombinationen behövs då hästen har kort rygg och jag har tämligen stor rumpa). :D Min hästs rygg är bred, kort (min häst har ca 38 cm anläggningsyta...) och inte helt rak (fast inte direkt jättesvankig heller).

Jag gillar inte riktigt "islandshästsadlar" då de är för platta och inte heller "dressyrsadlar" då de är för djupa utan jag vill ha nånting mittemellan som ändå passar bra för hästen. Det viktigaste för mig är hur sadeln passar hästen och för både mig och pålle är vår sadel väldigt bra! ;)

Många i stallet har också Childeric-sadlar och är nöjda med dessa. Men som jag har uppfattat det har Childeric inget bra alternativ till de RIKTIGT korta ryggarna . Dessutom tycker jag de sadlarna känns "svampiga" att rida i på något vis. :smirk: Fast de passar vissst OK på väldigt många unghästar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka