Vad har ni för sadlar till era små B-ponnyer?

Glimris

Trådstartare
Jag har en liten verksamhet med B-ponnyer mellan 110 och 122 cm. Har stora problem att hitta "riktiga sadlar". Vill ej ha "ponnyputor" vilka inte ger ryttaren det minsta stöd. Provat hur många som helst men de är liksom inte "öppna". Ligger liksom ovanpå och glider åt sidan även om bomvidden passar. Har en pampas som ligger bra på en av dem, men den är för rak och för lång för de övriga.

Sv: Vad har ni för sadlar till era små B-ponnyer?

Bates, Morris&Nolan, County och Shiloette vet jag har riktigt fina ponnysadlar i 15"-16".
I princip alla dyra märken har ponnysadlar i små storlekar men de kostar ju.

Har en Lippo Roberto JR till vår lille. Den ligger supertrevligt på honom och passar den lilla ryttaren ypperligt. Den vi har beställde vi med vidare bom med hjälp av en firma.
Sen har han även en M&N dressyrsadel som ligger bra.
Hade det också lite jobbigt innan vi hittade något som kändes bra.

kanske inte hjälper dig så mycket, men till min lilla B/ stora A ponny så hade jag en western sadel. satt super stabilt i sadeln utan att vara fast i den, hade en allround märkeslös till ponnyn också som låg skit och som var otroligt obekväm. western sadeln har varit guld värd när barn har ridit min ponny också fungerar kanske inte så bra till dressyr eller hoppning men är utmärkt för att lära sig grunderna så som stopp och svänga i ^_^

Det är väl lika svårt att hitta passande westernsadel?? Något förslag på märke?

Skulle jättegärna prova nån av de sadlarna, men ingen har såna märkessadlar på lager. Varken sadelutprovarna eller butiken i stan. De vågar inte ta hem om de inte blir sålda. Och jag vågar inte heller beställa om den inte är lagom....På nätet har jag inte hittat någon begagnad heller.

Har jobbat på ridskola och där var det helt klart Stübben Rex som låg bäst på de små ponnyerna! De ger dessutom ryttaren en stabil sits.
Men är ponnyerna för feta och runda vet jag inte om den funkar, vi hade ponnyputor på de runda shettisarna...

Skulle jättegärna prova nån av de sadlarna, men ingen har såna märkessadlar på lager. Varken sadelutprovarna eller butiken i stan. De vågar inte ta hem om de inte blir sålda. Och jag vågar inte heller beställa om den inte är lagom....På nätet har jag inte hittat någon begagnad heller.

Kolla ebay i England och Tyskland, där brukar man kunna hitta bättre begagnade för en tusenlapp eller två.
Visst man får köpa på chans men det är ju inte jättemycket pengar att låsa upp.
Å passar den inte din ponny är det många andra som letar ponnysadlar så det borde inte vara så svårt att sälja vidare.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka