Vad har ni för intressen?

Jag har kvar min ridhäst men efter honom kommer det inte att bli fler. Däremot har jag kvar mina avelsston och unghästarna. De är helinackorderade så de kostar mer än vad jag lägger tid på dom. Däremot så är jag delaktig i utbildningen av unghästarna (vill ha det på mitt vis) och med vid fölning och visningar och sånt.

Förutom hästarna har jag min kattuppfödning/utställningar som tar en del tid i anspråk. En vardagkväll hemma ägnar jag åt stickning eller att sy. Eller träffa vänner
 
Exakt så är det.
Jag har funderat en del på vad det beror på, men inte kommit på någon "bra" förklaring. Kanske det bara blir så...
Men som någon skrev så saknar jag mina hästar inte hästeriet i sig. Jag tror att jag sörjer dom än.

Jag tror att det i mitt fall handlar om att drivet höll igång allt annat. Liksom bränslet till hela maskineriet såsom att motivera mig till att planera mitt liv, vart jag skulle bo, vad jag skulle jobba med och hur. Allt anpassat efter hästeriet. Nu kan jag inte riktigt hantera "friheten" eftersom jag inte uppskattar den. Jag behöver struktur, hatar att bara flyta runt med känslan av att det spelar ingen roll för det finns inget mål och syfte.
 
Jag dyker. Dykningen är det enda jag upplevt som konkurrera med hästar. När jag en minut in på mitt första pooldyk hade trillat på rygg på bassängbotten och skrattade så jag kiknade visste jag att jag detta var vad jag ville göra resten av mitt liv.
Gjorde mitt 100de och 101 dyk idag.
Häftigt! Jag har också Dykt lite. Med betoning på lite och länge sen var det med. Dök på Cypern och Hawai. Helt fantastiska miljöer.
Nu vart jag lite sugen allt. ;)
 
Slutade med hästar ofrivilligt när jag flyttade utomlands för ett antal år sedan och inte kunde ta med hästen som planerat eftersom jag inte hittade något bra stall. Sen gick hästen bort i kolik medan jag bodde utomlands och efter det väl tillbaka i Sverige har jag inte haft ekonomin att börja om igen. Nu har jag istället hund, gamar en del och fotograferar. Kan sakna hästar mycket ibland men har inte möjlighet att börja om just nu verken praktiskt eller ekonomiskt.
 
Utöver hästbiten, som är aktiv men en aning eftersatt pga motivationssvacka, kör jag mc, fotograferar, spelar musik, flyger, pluggar litet lösa kurser, släktforskar litet grann, och fixar med mitt hus. Jag dök för länge sedan, men med handen på hjärtat räckte inte entusiasmen riktigt för att hålla igång.
 
Jag tror att det i mitt fall handlar om att drivet höll igång allt annat. Liksom bränslet till hela maskineriet såsom att motivera mig till att planera mitt liv, vart jag skulle bo, vad jag skulle jobba med och hur. Allt anpassat efter hästeriet. Nu kan jag inte riktigt hantera "friheten" eftersom jag inte uppskattar den. Jag behöver struktur, hatar att bara flyta runt med känslan av att det spelar ingen roll för det finns inget mål och syfte.
Åh så väl formulerat, tack! :heart
 
Jag cyklar downhill, och när jag inte har tillgång till lift eller orkar traska upp i liftspåret så blir det mtb i skogen. Tycker att det påminner lite om ridningen på sätt och vis, men det är bra mycket billigare :up:. Har alltid haft en önskan om att kunna rida oftare än de få gånger i veckan som erbjöds på ridskolan. Lustigt nog har jag nu fri tillgång till häst men satsar på min andra hobby istället.
 
Jag sover 😂

Jag ska börja med yoga nästa vecka.
Sedan tänkte jag mig en aktivitet till. Men jag har lite svårt att komma igång. Vi har höns (och just nu hästar men de är på väg att flytta) och gård så det finns alltid något att göra. Vill börja läsa böcker igen och det är nog snart aktuellt :)

Jag funderar lite på att gå ”all in morsa” typ. Eller snarare inte anstränga mig för att hitta egna saker eftersom barnet förhoppningsvis hittar något bra fritidsintresse och jag har inte mental energi nog att göra så mycket mer än att leva just nu. Jag hoppas att yogan ska hjälpa lite på traven, den är av varianten ”mjuk och meditativ” i en lokal på gångavstånd hemifrån.
 
Jag slutade med hästar för drygt 13 år sen och skaffade hund istället, efter ett väldigt intensivt tävlande i agility under de senaste 11 åren har jag tagit lite paus från det. Konstigt att inte tävla varje helg längre. Nu tränar jag nose work, tränar på gymmet (har aldrig varit så stark som jag är nu) ska börja på cross fit, spelar spel och är fortfarande aktiv i min agilityklubb genom att arrangera tävlingar.
 
Jag tog bort mina sista hästar för ca 1,5 år sedan. Då hade jag haft häst i 45 år och de sista 28 åren hemma på gården. Det blev en stor omställning och identitetskris, men min kropp sa ifrån på allvar så det finns inget alternativ.

Jag har ju samtidigt med hästarna alltid haft hundar (bruks och jakt) som jag jobbat med, jagar fågel, trädgårdsintresse och odlar, musik, fordon (tidigare mc, nu letar jag rolig sommarbil), läsa, målarböcker mm.

Jag trodde att det skulle vara lätt att övriga intressen skulle fylla ut hålet av att inte ha hästar, men det har inte varit så enkelt faktiskt. Tiden finns, men inte riktigt lusten och orken.
Jag saknar hästarna oerhört mycket, kanske det inte släpper riktigt eftersom jag ser de tomma hagarna varje dag, jag vet inte.
Ändå har jag börjat omvandla vinterhagen till en park + små odlingar, jag har även hägnat in den med fårstängsel så att den är en tillgänglig yta för hundarna. Men än känns den inte som "trädgård", jag hoppas att det kommer.

Göra om hagarna till ”trädgård” är planen här också. Lite fler fruktträd, bärbuskar osv. Men långsiktigt :)
 
Sålde hästen när jag fick barn.
Då fick jag mer tid till att gymma, som jag gör minst 5 dagar i veckan (nu är dottern stor, så mer tid). Annars gillar jag att gå på fotbollsmatcher eller spela tv spel :D och läsa!
Googlar och planerar även nästkommande greklandsresa, det är en hobby bara det!
 
Jag är väldigt hemmabunden så det är mest innesittande hobbyer som gäller - teckna, skriva, spela dator/TV-spel och pyssla med mods till dem. Jag påtar även i trädgården en del när det är säsong för det.
Jag har en önskan att skaffa hund så att jag har någon att ta skogspromenader med och träna lite för skojs skull (blir jag träningsbiten så får Hund 2 bli något mer krävande :idea:), men det går trögt att hitta rätt ras och uppfödare så vem vet när det blir av...

Jag saknar ofta hästeriet, men varken ridskola eller medryttare är alternativ som passar mig, och jag har kikat på travutbildning men tror inte att det kommer klicka med min funktionsnedsättning, så då fortsätter jag hellre med den hästlösa tillvaron.
 
red tidigare... efter X antal avramligar lade jag ridande bakom mig och nu är det fotografering + resor som gäller.....
Lägger ner lika mycket pengar på det som sambon på sin häst...
 
Häftigt! Jag har också Dykt lite. Med betoning på lite och länge sen var det med. Dök på Cypern och Hawai. Helt fantastiska miljöer.
Nu vart jag lite sugen allt. ;)
Vi har fina saker här med, vi såg ett helt gäng med dessa och andra nakensnäckor igår i Smögen...
 

Bifogade filer

  • received_2753970434642015.jpeg
    received_2753970434642015.jpeg
    129,6 KB · Visningar: 14
Jag slutade när min drömhäst behövde somna in.. Hade då haft hästar från tidiga tonåren och 15 år framåt så det blev en märklig omställning. Att ha så mycket tid!!
Flyttade till storstad, fick stor umgängeskrets och provade en rad olika hobbys. Det var kul ett tag, men bit för bit blev jag... olycklig? Kände mig tom, oinspirerad på något sätt.

Efter fem år skaffade jag medryttarhäst och då klickade det - jaså det var därför jag blev olycklig, jag ÄR ju fortfarande hästtjej. Jag behöver umgänget, doften, pysslet, träningsplaneringen. Allt! Väder och vind bekommer mig inte. Min sanna passion ligger hos hästarna.
Jag tycker också om att gå på konserter, träffa vänner, måla, göra yoga, hålla på med inredning och allt möjligt. Men har jag inte någon del av häst i mitt liv gör inte de andra sakerna mig helt och hållet lycklig.
 
Sålde hästen när jag fick barn.
Då fick jag mer tid till att gymma, som jag gör minst 5 dagar i veckan (nu är dottern stor, så mer tid). Annars gillar jag att gå på fotbollsmatcher eller spela tv spel :D och läsa!
Googlar och planerar även nästkommande greklandsresa, det är en hobby bara det!
Då får du ge mig tisp om Grekland. Vi ska åka ditt sommar och ja vet absolut ingenting.
Sonen är dessutom intresserad av antika Grekland så kan man få se något av det vore det toppen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp