Vad har ni för hund ras?

amandacarlsson

Trådstartare
Hej hörrni! Nu är de så att jag så smått börjat leta hund, och jag har alltid varit inne på en tollare men sen sa en att hon tyckte kelpie skulle passa mig bra och då fick jag lite beslutångest när jag läste hur trevliga dom verkar vara. men det jag vill ha är alltså en aktiv och social hund som tycker om att följa med på saker då den kmr få vara med mig både på jobbet och i stallet. Sen vill jag gärna träna agility, rally lydnad osv. Så jag undrar, vad har ni för ras? varför och vad gör ni med dom ? :)

Jag har en borzoi-hane vid namn Filimon, född 24 maj 2014. Valde borzoi eftersom det är stora men lättsamma hundar som dessutom är väldigt friska om man jämför med andra raser av samma storlek. De kräver inte så mycket mental aktivering utan det är den fysiska aktiveringen som är prioriterad vilket passar mig bra. Självklart behöver de mental stimulans som alla andra, men har inte samma krav på det som många andra hundar.

Jag har honom som sällskap och promenadkompis. Bor ensam och har få personer jag umgås med privat så det är skönt att ha sällskap annars blir det fort ensamt.

12188143_945369545543403_666987526480532719_o.jpg

Hej hörrni! Nu är de så att jag så smått börjat leta hund, och jag har alltid varit inne på en tollare men sen sa en att hon tyckte kelpie skulle passa mig bra och då fick jag lite beslutångest när jag läste hur trevliga dom verkar vara. men det jag vill ha är alltså en aktiv och social hund som tycker om att följa med på saker då den kmr få vara med mig både på jobbet och i stallet. Sen vill jag gärna träna agility, rally lydnad osv. Så jag undrar, vad har ni för ras? varför och vad gör ni med dom ? :)

Jag har två egna hundar, dessa hundar har inte läst om rasen så de är inte rastypiska alls när det gäller motion och mental stimulering. Schäfern är en lat och bekväm hund, kräver vädligt lite för att vara nöjd. Hon är inte så pigg på lydnad, men gillar agility och stallet. Vi har gjort mycket olika saker med henne, men inte mycket som fått henne att vilja träna faktiskt. Som sagt - en udda schäfer. Normala schäfrar är ju raka motsatsen.
Den andra hunden är en tibetansk spaniel. Hon kräver en hel del och älskar när det händer saker hela tiden. Cykla 8km, promenad på minst samma sträcka och sedan ett pass agility/rallylydnad och stallet typ så är hon nöjd för dagen. Händer det inte så mycket på ett par dagar så är hon väldigt uttråkad och försöker få alla att leka med henne. Hon är så som de flesta schäfrar brukar vara - pigg och väldigt alert och inte som de flesta tibbarna jag träffat då de har varit väldigt lugna och varit nöjda med ett par promenader varje dag. Hon älskar alla och är en sån där vovve som kan hänga med under armen. Tanken var att vi skulle tävla, men hon är fjantig med underlag och lyssnar bara när det passar sådär på tibbevis.

Familjen jag bor hos har en kelpie. Han är utttråkad till max så han hittar på att det spökar för att kunna skälla lite mer.. Men innan han blev sällskapsvovve så levde han i väldigt aktivit hem med flera andra hundar så han passar kanske inte riktigt som sällskap då han är väldigt aktiv med oerhört mycket energi.

Jag har en Dvärgschnauzer som jag spårar lite med. Tanken var lydnad med honom men det har tyvärr inte hunden något intresse alls av. Han är mycket svårmotiverad och lite för glad i soffan. Han är en fantastisk och högt älskad liten familjemedlem men tyvärr har han och jag lite olika intressen :cool:
Sen har jag och min sambo två brukschäfrar. De tävlar min sambo med i IPO samt att vi har en småskalig uppfödning runt dessa samt några till som vi har ute på foder. Till våren planerar jag om allt går som det ska för ännu en schäfer (egen uppfödning) Den ska jag ha till spår, lydnad och kanske utbilda till ID-hund. Är även sugen på att testa på rapportering.
Att jag väljer schäfer av brukslinjer som min nästa hund är för att jag vill ha en förig hund med mycket arbetslust och motor och som är lämpad för de flesta bruksgrenar då jag säkert vill vara och peta i lite olika områden. Det blir också en del friluftsliv året runt här så jag kräver en tålig och robust hund.

Vad gjorde att du fastnade för Tollare? Nu kanske du redan har en del erfarenhet av rasen eller hund men jag brukar höja ett varningens finger för Tollare. Det är en ras som många underskattar. De kräver mycket mer än många tror och är en jakthund i grunden. Det finns också problem med rädslor i rasen så man bör vara mycket noga i val av uppfödare. En bra Tollare i rätt händer är en fröjd att se och de får allt att se enkelt och roligt ut. Men det är inte så enkelt att komma dit.

Jag har två australian kelpies. Vi tränar och tävlar i lydnad, bruksspår och agility.

En bra kelpie är en fantastiskt hund men det är även en bra tollare. Tror dock att det senare kan vara lite knepigare att hitta.

Jag har en ung kelpietik som jag kör HtM, rally, nose work, spår som aktivering och så har vi nosat på lydnaden men den tycker varken hon eller jag är rolig.

En Russkiy Toy, han är bara 6 månader så just nu försöker vi mest få lite vett, men förhoppningen är väl att han ska ställas ut, och att vi ska träna lite allt möjligt för skojs skull.

Så har jag en blandras på 3 år, Papillon, Chinese Crested, Toy Pudel, tanken med han var lydnad och agility, agility tror jag han skulle älska att köra lite mera seriöst men problemet är att han blir stressad och stänger av i nya miljöer och gärna kör sitt eget race i full fart hellre än att lyssna på mattes instruktioner, lydnad är skittrist i hans värld ;)

Jag har en Dvärgschnauzer som jag spårar lite med. Tanken var lydnad med honom men det har tyvärr inte hunden något intresse alls av. Han är mycket svårmotiverad och lite för glad i soffan. Han är en fantastisk och högt älskad liten familjemedlem men tyvärr har han och jag lite olika intressen :cool:
Sen har jag och min sambo två brukschäfrar. De tävlar min sambo med i IPO samt att vi har en småskalig uppfödning runt dessa samt några till som vi har ute på foder. Till våren planerar jag om allt går som det ska för ännu en schäfer (egen uppfödning) Den ska jag ha till spår, lydnad och kanske utbilda till ID-hund. Är även sugen på att testa på rapportering.
Att jag väljer schäfer av brukslinjer som min nästa hund är för att jag vill ha en förig hund med mycket arbetslust och motor och som är lämpad för de flesta bruksgrenar då jag säkert vill vara och peta i lite olika områden. Det blir också en del friluftsliv året runt här så jag kräver en tålig och robust hund.

Vad gjorde att du fastnade för Tollare? Nu kanske du redan har en del erfarenhet av rasen eller hund men jag brukar höja ett varningens finger för Tollare. Det är en ras som många underskattar. De kräver mycket mer än många tror och är en jakthund i grunden. Det finns också problem med rädslor i rasen så man bör vara mycket noga i val av uppfödare. En bra Tollare i rätt händer är en fröjd att se och de får allt att se enkelt och roligt ut. Men det är inte så enkelt att komma dit.

Vad är IPO för något ? :confused:

att jag fastnade för tollare var egentligen att dom ser otroligt samspelta ut med sin matte ( de jag sett) , och deras vilja till arbete och lära sig nya saker. Men hon jag pratade med detta om som föreslog kelpie istället sa just det att tollare är otrooooligt skarpa i huvudet och ''misslyckas'' man med en tollare så har man en hund som ej mår bra. och detta är ju trots allt min första egna hund.( Har dock alltid haft hund i familjen osv..)

Jag har två australian kelpies. Vi tränar och tävlar i lydnad, bruksspår och agility.

En bra kelpie är en fantastiskt hund men det är även en bra tollare. Tror dock att det senare kan vara lite knepigare att hitta.

åh vad roligt. har under kvällen läst mer och mer om kelpie och de verkar ju endast vara positiva erfarenheter folk har.

1556211_10152680364917150_5223915228677511364_o.jpg

Ännu en kelpieägare här :). Har två hanar som tävlas i lydnad och spår, ena tävlar även agility, båda tränar sök. Har provat lite vallning också och ska gå en kurs i specialsök/nosework i vinter. En härlig ras som funkar till det mesta!

Nu är ju min hund bara 13 veckor gammal men svarar ändå :)
Hon är en Hovawart som vi tänkt träna spår, sök och lydnad med men främst ska hon vara en aktiv familjehund som vill med på promenader, löpturer och ridturer :) Det är en ny ras för oss men alla jag pratat med säger att en hoffe är perfekt till det vi vill göra så vi hoppas på det!
Än så länge är hon gladeligen med på allt! I stallet, skogen, hälsar på hos folk och spårar :)

Mamma har en Kelpiehane som hon tränar mycket spår, sök och lydnad med och han älskar allt hon hittar på :D Vår lilla tös och han leker mycket ihop och är båda glada och positiva skitar.

1556211_10152680364917150_5223915228677511364_o.jpg

Ännu en kelpieägare här :). Har två hanar som tävlas i lydnad och spår, ena tävlar även agility, båda tränar sök. Har provat lite vallning också och ska gå en kurs i specialsök/nosework i vinter. En härlig ras som funkar till det mesta!

men vad kul! tycker du dom är lika krävande mentalt psykiskt och fysiskt ? :)

Jag har två Curly Coated Retriever-tikar.

Den äldre var som ung en ganska krävande hund gällande aktivitet, stimulans och träning. Väldigt bra mentalt.

Den yngre kräver MYCKET motion för att vara nöjd och lugn inne, älskar också närhet och sällskap, allra helst av matte. Hon är också väldigt bra men något vekare än den äldre.

Båda har krävt mycket engagemang för att bli de kanonhundar jag ser dem som.

Kommer inte att byta ras, har hittat min 'perfect match' i Curlyn.

åh vad roligt. har under kvällen läst mer och mer om kelpie och de verkar ju endast vara positiva erfarenheter folk har.

Jag tycker att kelpien är en bra första brukshund. De är rätt enkla att få bra ordning på och lyckas på tävling med, jämfört med de flesta andra bruksraserna. Däremot är det ju fortfarande rätt mycket hund i den lilla kroppen, och de behöver ju få arbeta lite. Är man helt grön på det här med hund så hade jag nog rekommenderat en tik, hanarna kan vara lite brötiga ibland. Men har man tänkt att gå mycket kurser/träna med annat kunnigt folk eller har haft hund tidigare så spelar det ingen roll.

Har en Finsk lapphund som jag redan när jag skaffade henne hade planer på att träna minst agility med. Men skulle det bli så att jag insåg att träna hund inte alls var min grej så var det ändå en ras som lika gärna är nöjd med rejäla promenader och att bara få vara med.

Nu föll det sig så att det här med hundsport är något jag verkligen kom att älska så Ziva och jag sysslar med typ allt :p Agility, rally, lydnad eller bruks är bara matte med så är Ziva med. Men det har varit en allt annat än lätt resa under 7år att bli så bra som vi är och att plocka fram den otroliga viljan att arbeta som finns i mitt lilla fluff <3

Vad är IPO för något ? :confused:

att jag fastnade för tollare var egentligen att dom ser otroligt samspelta ut med sin matte ( de jag sett) , och deras vilja till arbete och lära sig nya saker. Men hon jag pratade med detta om som föreslog kelpie istället sa just det att tollare är otrooooligt skarpa i huvudet och ''misslyckas'' man med en tollare så har man en hund som ej mår bra. och detta är ju trots allt min första egna hund.( Har dock alltid haft hund i familjen osv..)

Du fick ett klokt råd som jag också skulle skriva under på. Har tyvärr sett detta vid flera tillfällen. Du nämnde att du ville ha hunden med till stallet. Bra att tänka på då om hunden ska vara lös är att det inte är en hund med för mycket jakt i. Den kan bli svår att ha kontroll över på landet där vilt finns runt knuten.

IPO innehåller tre discipliner enkelt förklarat. Det är spår, lydnad och skydd.

Kelpie var ett bra rasalternativ. Finns många käcka raser för det du nämner att du vill göra :)

Jag har förlorat två hundar på knappt tre månader så nu har jag "bara" en jaktlabbe, en tik på snart fem år.
Tanken när jag skaffade Nikka var att vi skulle köra brukssök och agility men hon har knappt besökt en appellplan...
Hon var drygt två år när hon kom och grundtränad i jakt, det var så kul så det blev i princip bara jakt/apporteringsträning och några tävlingar.
Hon har också varit med min kompis på andjakt ett par gånger vilket hon givetvis älskade men blev lite väl het och gick ur hand så det får jag ta tag i om hon skall kunna följa med igen.

Sista tiden har jag dock fått upp intresset för andra grenar igen så vi får väl se vad det blir. Just nu är det rallylydnad och nosework som lockar mest samt kanske spår/viltspår.
Jag vill gärna göra lite lugna saker med henne eftersom hon lätt går upp i varv och då tappar fokus så vi jobbar mycket på lugn och koncentration.
Apporteringen släpper vi inte - det är i mina ögon mer eller mindre obligatoriskt när man har en (jaktavlad) retriever. Dessutom är det ju så kul - och fantastiskt att se hunden göra det den har i generna.

Förutom mer målinriktad träning, även om jag inte siktar på tävling/prov, så gillar jag att köra diverse tramsövningar och trick. Det blir så avslappnat och kravlöst när det inte är något "riktigt" man tränar på.

Du fick ett klokt råd som jag också skulle skriva under på. Har tyvärr sett detta vid flera tillfällen. Du nämnde att du ville ha hunden med till stallet. Bra att tänka på då om hunden ska vara lös är att det inte är en hund med för mycket jakt i. Den kan bli svår att ha kontroll över på landet där vilt finns runt knuten.

IPO innehåller tre discipliner enkelt förklarat. Det är spår, lydnad och skydd.

Kelpie var ett bra rasalternativ. Finns många käcka raser för det du nämner att du vill göra :)

Ja, så kanske är bättre att vänta med tollare några år, för det är något som gör att jag fallit lite för dom :)

Ah vad spännande det lät.
Vad tycker du mer skulle kunna va ett alternativ då ? :) min syster har welsh springer spaniel och dom tycker jag är trevliga men skulle önska lite mer krut i än vad dom har :)

Kelpie, Pudel i olika storlekar, Pumi, Shetland sheepdog, Bearded collie (INTE Border Collie) mfl
ja det finns många glada, snabba och föriga hundar i mellanstorlek utan större jakt i :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar