Jag har en Dvärgschnauzer som jag spårar lite med. Tanken var lydnad med honom men det har tyvärr inte hunden något intresse alls av. Han är mycket svårmotiverad och lite för glad i soffan. Han är en fantastisk och högt älskad liten familjemedlem men tyvärr har han och jag lite olika intressen
Sen har jag och min sambo två brukschäfrar. De tävlar min sambo med i IPO samt att vi har en småskalig uppfödning runt dessa samt några till som vi har ute på foder. Till våren planerar jag om allt går som det ska för ännu en schäfer (egen uppfödning) Den ska jag ha till spår, lydnad och kanske utbilda till ID-hund. Är även sugen på att testa på rapportering.
Att jag väljer schäfer av brukslinjer som min nästa hund är för att jag vill ha en förig hund med mycket arbetslust och motor och som är lämpad för de flesta bruksgrenar då jag säkert vill vara och peta i lite olika områden. Det blir också en del friluftsliv året runt här så jag kräver en tålig och robust hund.
Vad gjorde att du fastnade för Tollare? Nu kanske du redan har en del erfarenhet av rasen eller hund men jag brukar höja ett varningens finger för Tollare. Det är en ras som många underskattar. De kräver mycket mer än många tror och är en jakthund i grunden. Det finns också problem med rädslor i rasen så man bör vara mycket noga i val av uppfödare. En bra Tollare i rätt händer är en fröjd att se och de får allt att se enkelt och roligt ut. Men det är inte så enkelt att komma dit.