Vad har ni för försäkringsbolag?

När vi testade hästarna för fästingburna sjukdomar nu i höstas så var veterinären mkt noga med att påpeka att Agria INTE tar det. Tyvärr va det den Agria-försäkrade hästen som hade erlicchias :crazy:

//E

Ok. Läste igenom villkoren igen (på Internet) och det ända jag hittade som jag kunde härleda till fästingburna sjukdomar var provtagning och undersökning för bestämning av antikroppar/antikropptitrar. Det stod inget om att de inte skulle ersätta behandling. Ska maila dem och höra, för detta har jag missat totalt. Hästen togs det bara prover på och det var ju några år sedan.

Tervtik,13 år och JRT 8 år.(Avlivade en Am cocker i somras som blev 9 år)
Bägge två är hälsan själv,förut numera ålderstecken.Den lilla är den som visar mest vad gäller dålig syn osv.
Bägge två är oförsäkrade och jag har haft under alla dessa år sammanlagda vet.kostnader på ca 5000:- kr inkl hd-röntgen.
Jag har bra inkomst och lägger undan i sparande istället,så om det skulle hända nått så finns det pengar att tillgå.Jag har tjänat många kronor på det genom åren.

Har idag fått svar på mitt mail till Agria ang ersättning för fästingburna sjukdomar såsom Erlichias och Borrelia. De ersätter behandling och vård av dessa sjukdomar om det är konstaterat att det är någon av dessa sjukdomar de lider av. De ersätter inte provtagning för bestämning av antikroppar/antikroppstitrar. Det är för att man inte med säkerhet kan avgöra om det är ex borrelia djuret lider av eller det är något annat som är fel. Detta gäller också häst, så om det är konstaterat att din häst lider av erlichias, så ska du ha ersättning för behandlingen. Ett undantag är ju vid reservation mot dessa sjukdomar eller om hästen led av det innan försäkringen tecknades.

Jag tror inte Agria ersätter för Blodprovsanalysen av Borrelia-Erlichias längre. Så sa de på Strömsholm när jag var där sist. Nu skulle inte vi ta det provet men det kom upp när jag ifrågasatte varför inte försäkringen täckte hovslagarens arbete när jag var tvungen att åka dit var 6 vecka i 7 månader för att få henne ringskodd och gipsad efter en hovbensfraktur. Det blev en dyr historia......! :cry:

Nej, det stämmer. Det var det jag menade med provtagning för bestämning av antikroppar/antikroppstitrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024