Vad har ni för bett i terrängen?

Sv: Vad har ni för bett i terrängen?

Jag är impad över att ni klarar av att rida med 2 tyglar i terrängen.
Nej usch, det vågar inte jag. Skulle nog ställa till mer skada än nytta, kan se katastrofen framför mig när jag tappar alla tyglar, försöker korta dem, de blir ojämna och snurrade och jag vet inte vad. Vi missar alla hinder och jag kan inte styra.. :D

Jag rider på ett Nova-bett, alltså rakt gummibett. Det rider jag även dressyren och banhoppningen på.

Skulle jag rida på något annat, så är det ett tredelat tränsbett alternativt ett rakt tränsbett.

Så man får rida dressyren på nova bett? Har funderat som en tok på om det är ok eller inte. Min tycker ju mkt bättre om nova bettet än det tredelade metallbettet jag rider på i dressyren o hoppningen.

I terrängen rider jag på Nova bett med pessoa skänklar. Min pålle har extremt känslig mun men är väldigt stark o hett. Tacka gudarna för nova :bump:

Nej usch, det vågar inte jag. Skulle nog ställa till mer skada än nytta, kan se katastrofen framför mig när jag tappar alla tyglar, försöker korta dem, de blir ojämna och snurrade och jag vet inte vad. Vi missar alla hinder och jag kan inte styra.. :D

Jag har rätt många år av vanan att rida med Kandar så det är inte så mycket svårare än med ett par tyglar egentligen.

Rider mitt odjur på två-delat Pelham i terrängen, med deltatygel. Hoppar på Hackamore och rider dressyr på vanligt tränsbett :p

Senast ändrad:

Jag har ett tvådelat syntet pelham i terrängen , Pelham eller hack i hoppningen och ett vanligt 3-delat i dressyren.

Vanligt tränsbett rakt igenom i alla moment

Nu rider jag på tredelat, men min flicka blir stark i terrängen, har någon ett bra tips på ett ganska snällt, men skarpare än tredelat bett?;)

Nu rider jag på tredelat, men min flicka blir stark i terrängen, har någon ett bra tips på ett ganska snällt, men skarpare än tredelat bett?;)

Jag kan faktiskt rekommendera pelham..
Provade det på min häst som är lydig och ganska känslig men som jag vill ha nått liite skarpare på i terrängen. Funkar jättebra, upplever det inte som ett jätteskarpt bett.
Bästa är väl om man kan rida med två tyglar och påverka hur mkt hävstång man vill ha, men för mig är det överkurs. Jag kör med delta!

Dt beror ju helt på hur din häst. Men den ska ju vara lydig och lyssna vilket du visar i dressyren. Men som du säger, blir många hästar mer framåt på terrängen. Olika bett passar olika hästar, men ett engelskt jaktbett med lite kortare skänklar funka bra på många hästar.
Själv har jag i vår haft två delat jaktbett i terrängen, men gummiklätt rakt pelhambett på banhoppningen, för att kunna samla ihop och backa av hästen lite lättare, som har svårt att taxera mot rättuppstående hinder. Också vid snäva svängar har det varit bra att ha, då man får en snabbare reaktion med mindre hjälper, vilket jag inte har känts behövs i terrängen.

Om man har ett skarpt bett ska man bara tänka på om man blir hängande i hästens mun. T.ex vid nerhopp eller upphopp. Har sett ryttare som drar inte nos mot bogen och hästarna har svårt att hitta balansen.

Senast ändrad av en moderator:

Rider just nu på vanligt tre delat bett,men ponnyn tycker det är lite för roligt så jag ska prova att rida på gummi pellham:crazy:

ni som rider på pellham vad har ni för bett ....en eller två tyglar

Senast ändrad av en moderator:

På 8åringen:
Hadde hissbett ett tag, men nu är vi inne på ett 2 delat gummi Pelham med 2 tyglar och i hoppning har jag ett Cornish Snaffle (och bett skivor då)...

På 4-åringen har jag ett helt vanligt 3-delat applemouth eggbett, fast man kan väl säja som såhär: vi har "väldigt" kul i terrängen! Ojojoj! :banana: Fast hon har lugnat ner sig lite nu...

på 6åringen rider jag på ett appelmout rakt pessoa fast med en tygel, och den sitter i den stora ringen, (de andra har min farbror svetsat bort, så sammanlagt finns det bara 4 ringar!)

Men alla hästar har ett appelmouth 3-delat eggbett i dressyren! :love:

Och jag lyssnar altid på hästen, trivs den inte byter jag bett! :idea:

ni som rider på pellham vad har ni för bett ....en eller två tyglar

TVÅ! Förståss! :angel: Fast jag har tejpat längt uppe vid spännerna så att båda tyglarna sitter ihop! :idea: Och sen gör mn ju som vanligt... knyter fast ena tygeln i manen....

Haha, jaa du.. Det blir en vana...
Red med kandar på kompis mammas häst ( som för övrigt har tävlats i Svår dressyr) för ett tag sedan, så fick lite bra tips...

För ett tag sedan fick jag den briljanta idéen att tejpa ihop mina tyglar vid spänerna (de vid manken asså) så tappar jag en tygel tappar jag båda :o

Jag kan faktiskt rekommendera pelham..
Provade det på min häst som är lydig och ganska känslig men som jag vill ha nått liite skarpare på i terrängen. Funkar jättebra, upplever det inte som ett jätteskarpt bett.
Bästa är väl om man kan rida med två tyglar och påverka hur mkt hävstång man vill ha, men för mig är det överkurs. Jag kör med delta!

TAck så mkt! Ska prova med det :)

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
16 070
Senast: ameo
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 348
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 756
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar