Vad har ni för bett i terrängen?

Sv: Vad har ni för bett i terrängen?

Jag betslar ner;) Rioder på ett tvådelat bett med parerstänger elelr vad det heter i hopp-dress och på vanligt 3-delat i terängen. Tränaren vill inte sätta på för starka bett i terängen utan tycker det är bättre att dom är lite mer framåt, förutsagt att de är under kontroll.

Nu har det jobbats med dressyren i massor, tränat lite smått terräng här hemma nu och det fungerar faktiskt med vanligt hederligt tränsbett:)

Jag kör på samma bett i alla momenten, antingen tredelat eller rakt..

jag rider på pessoa med delta.. och i hopp och dressyren tre delat...

Tredelat i dressyren, gummipelham i hoppning och ett Myler kombinationsbett i terrängen.

Jag betslar ner;) Rioder på ett tvådelat bett med parerstänger elelr vad det heter i hopp-dress och på vanligt 3-delat i terängen. Tränaren vill inte sätta på för starka bett i terängen utan tycker det är bättre att dom är lite mer framåt, förutsagt att de är under kontroll.

Om du nu kan rida terrängen på ett 3-delat varför behöver du då skarpare bett i drssyren och hoppningen?

Tkr att de borde bli starkare i terrängen :angel:

KL

Ni som rider med två tyglar i terrängen vad har ni för tyglar?

Jag tänkte testa med det i stället för en och delta. Vanligtvis använder jag en vanlig gummitygel men det känns aningen klumpigt med två sådana i mina pyttehänder:D

Lillan går på vanligt tre-delat eller tränsbett...enkelt och bra, samma i alla moment faktiskt..:)

nu tävlar jag inte fälttävlan, men ska snart prova på o hoppa en terrängbana! :D :bump: så jag svarar :angel:

pållen går just nu men rakt tränsbett i dressyren, o det har funkat bra o hoppa med det på ridbanan.. men i terrängen blir han lite föör het på gröten ;) det skarpare bettet jag har just nu är ett pessoa men ska köpa in pelham o hissbett för o se hur han funkar på det.

måste fråga: får man fästa i skårorna lr ska det vara i den stora ringen? :confused:

På ponny måste du ha delta om du ska ha det i skårorna, alltså så deltat sitter i översta och understa skåran. Annars måste du har tyglen i stora ringen

Lady_D: Det bästa om man ska ha två tyglar är en gummitygel överst också en tunnare typ flätad lädertygel till "stången". Då får du bäst grepp där du ska hålla mest, det blir inte så tjockt och du vet vilken tygel som är vilken ;)

Unghästar båda två, stoet rids med fullcheek och vallacken med 2delat.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
16 070
Senast: ameo
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 348
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 756
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar