Vad har ni för bädd?

Sv: Vad har ni för bädd?

Jag har en torrspån bädd. Dvs bädd av spån där jag tar ut allt blött men spånet ändå är packat till en bädd.. Nackdelenär väl att det går rätt mycket spån innan bäddan har "satt" sig, å så är det lite besvärligt att mocka.....Emellanåt vänder jag runt på allt i bädden så att den fluffar till sig men det tar inte mer än en dag så har spånet satt sig igen.

Vi använder torv till våra hästar i stallet. Håller med om att det ser fruktansvärt tråkigt och mörkt ut. Men med lite spån över, blir det genast luftigare och ljusare. Ett bra alternativ tycker jag. Då torven blir en packad "grundbädd" och spånet blir en överbädd för att ljusa upp.

*Kl*

Kan inte någon vänlig själ som har permanentbädd förklara UTFÖRLIGT hur man gör??? Please!

Hur mycket spån/torv i den tomma boxen?
Vatten eller inte?
Hur ofta mockar man?
Vad plockas bort vid mockningen? Bara det ena eller både och?
Hur ofta fyller man på med spån/torv och hur mycket?

Har försökt ha en bädd av torv, men jag GER UPP snart! :mad: Har provat att börja med 2-4 balar torv. Hästarna står på detta och ska trampa det till en kaka? Eller?

Mina boxar ser ut som en leråker efter 3 dagar... och det blir bara kladdigare. Byter hela skiten var 5.te dag, men det blir dyyyyrt! Har provat med att bara ta bort skiten och att även ta bort kisset, ungefär samma resultat. När det väl är lite kletigt så lönar det sig knappast att lägga på mer, då är ju kladdet ändå kvar...
:eek:

Så hur gör man?? Help!

Jag använder spån till min häst men jag har inte bädd utan tar ut all kiss varje dag. Det som är bra är att det blir ljust och fräsht det som är dåligt är att kisset tar större plats, torven binder det mera. :) Sen är spån svåråre att hålla fin och fräsh. Vi kan ha torvmix oxå det verkar jätte bra, inte så mörkt som torv och inte så dammigt som spån, värt att testa tkr jag! :)

*Kl*

Kan inte någon vänlig själ som har permanentbädd förklara UTFÖRLIGT hur man gör??? Please!

Hur mycket spån/torv i den tomma boxen?
Vatten eller inte?
Hur ofta mockar man?
Vad plockas bort vid mockningen? Bara det ena eller både och?
Hur ofta fyller man på med spån/torv och hur mycket?

Har försökt ha en bädd av torv, men jag GER UPP snart! :mad: Har provat att börja med 2-4 balar torv. Hästarna står på detta och ska trampa det till en kaka? Eller?

Mina boxar ser ut som en leråker efter 3 dagar... och det blir bara kladdigare. Byter hela skiten var 5.te dag, men det blir dyyyyrt! Har provat med att bara ta bort skiten och att även ta bort kisset, ungefär samma resultat. När det väl är lite kletigt så lönar det sig knappast att lägga på mer, då är ju kladdet ändå kvar...
:eek:

Så hur gör man?? Help!

så här gjorde jag
jag la in tre balar till att börja med som jag vattnade lite på.. ca 3 vattenkannor... sen stampade jag.. gjorde så i tre dagar under en veckas gång.
ställde sedan in hästen.(22/9) har lag tin två nya balar efter det, den har satt sej jätte fin i hörnen men inte riktigt i mitten. så jag ska lägga in en bal i helgen och vattna och stampa ordentligt och hoppas att det hjälper.
det har aldirg varit kladdigt merän när jag vatnade och stampade.
jag tar up lirtarna varje dag och kisset när det börjar närma sej kladd.

Mvh Jea

*kl

Vi kör ett test hemma nu. för att jämföra pris/miljö/hantering m.m.

Uteboxarna har spån (som vanligt) ingen riktig bädd.
medan stallboxarna har torvbädd.
(Halm är uteslutet då vi har hosthäst)

Får säga att det är en helt annan miljö i stallet nu.
ingen ammoniak lukt och en skön bädd som ligger på plats. Dom gräver inte runt på samma sätt heller. Det tråkiga är väl färgen.

Som det ser ut nu så leder nog torv faktiskt+ att gödseln helt plötsligt blivit eftertraktad. Har container till spångödseln och torven läggs direkt som jordförbättrning

Men.....några av våra hästar äter torven (trots fri tillgång på hösilage). riktigt mumsar & njuter, så speciellt drygt blir det inte. Nån mer som har hästar som gillar torv???

I vårat stall har vi torvströ, eftersom min mosters man använder hästbajset som gödsel till sin trädgård, han tycker att det är bra eftersom det blir lättare för honom att använda det.
Det enda negativa jag kommit på med torv är nog att det kan damma ganska mycket.

Vi har spån. Jag gillar det bäst. Har erfarenhet av torv också, det är väldigt lättmockat med det blir så mörkt i stallet.
Har aldrig provat halm, tycker det luktar så av det.

Jag har spån.

Varför?
För att jag är jordens mest konservativa människa och hade torv ett tag , men tycker det ser så mörkt o trist ut.
Gillar den goa och fräscha spånlukten.:love::bow:

Halm gillar jag inte alls, det är svårmockat, tungt och så blir det surt i hela boxen då det inte suger upp kisset.
Urk.. :crazy:
Fluffigt o mjukt i all ära, men nej tack..

Hur går man tillväga för att göra en permanent bädd? Det låter så praktiskt. Strör med spån nu och mockar bort bajset och byter allt spån ca 1 gång varannan vecka- var tredje vecka(brukar bli lite olika).

Jag har helst permanent bädd. Bara førdelar så länge man inte har en häst som gräver upp den. Går åt mindre stø, blir tjockare, mjukare, varmare, lättmockat, ha¨sten står alltid torrt mm.

Jag gør så här:
Ett lager kalk direkt på golvet (mald kalksten, inte den typen kalk som är frätande)
1 bal torv eller spån som jag trampar ihop/packar
Strør tunt med kalk
1 bal torv eller spån som jag trampar ihop/packar
Strør tunt med kalk
2 - 3 balar spån (beror av boxstorleken).

Detta dag ett.

Efter en eller två dagar har hästen trampat ihop bädden en del så då lägger jag på en hel bal till.
Efter några dagar till/någon vecka blir det ytterligare en bal spån beroende på hur bädden ser ut.

Mockningen är ju sedan att ta ut all avføring daglig och eventuellt vått som ligger "ovanpå" själva bädden. Man får en kompakt bädd i botten av boxen och du märker när øverlaget med torrt "løst" fluffit spån børjar bli før tunnt så det är dags att fylla på.
En del hästar pinkar ju på samma ställe i boxen och inte alls på andra platser. Då kan det bli så att det bara blir hel bädd i det området där hästen pinkar. I bland kan bädden där fylla på sig att den børjar bli rejält høg. Då kan man øppna bädden och "hyvla ned" den och ta bort en del av den, strø på kalk omedelbart när du är klar och stäng med rent spån. Det som är viktigt är att man inte gräver hål i bädden før då bildas ammoniak.

Bädden får ligga hela stallsäsongen och mockas ut när hästen går ut på bete. Avsett flera timmar før detta jobb dock...

En av mina hästar drar runt skiten i boxen. När jag har haft tillgång till halm har jag lagt ett jättetunt halmlager øverst, stråna gør att skiten fastnar och inte grävs runt i spånet. Sedan har jag bara lyft ut all halm och bajs. Men jag menar verkligen tunnt, alltså inte før att bädda med halm utan bara før att fånga upp avføringen.

Så gjør jag :)

Tack :bow:

Förstår nu varför mina bäddförsök går åt pipan. Brukar inte lägga på mer, då jag tycker det känns bättre att ta ut det som börjar bli kletigt och lägga på nytt. Och dessutom sätter jag in hästarna direkt. Får se till att de får gå ute några varma nätter så att detta kan ordnas.

Har alltid tyckt bäst om spån och ev. torv..Enbart därför att jag tycker att det är lättast att mocka i och därför att min förra häst var som ett niagarafall på natten. Halmen suger inte upp det på samma sätt.

Nu med min nya dam får vi se..jag har tillgång till gratis spån och till gratis halm...Lyckos mig!:D

Jag har torv till min, supernöjd med det! :D

*KL*

2 står på spån, den tredje på halm (med spån i botten).

Jag föredrar spån. Dammfritt, fräscht och ljust. Lätt att mocka.

Halm är mysigt för dem att noppa i, och studier visar ju att de vilar/sover bäst på halm. Men det är fan att mocka..

Kör på enbart spån. Och det är för att det har alltid varit så.... Jag inte jag själv mockat i annat än spån. Så det går av gammal vana liksom. Oxå för att det är lätt att få tag i. Både i butik och privat. Finns så mågna ställen där man kan packa spån själv o betala 5-10 kr säcken.
Så köper man ju sånna jättesäckar och pressar ner så mycket spån så man knappt orkar bära in säckarna i transporten:angel:. Ingen har någonsin kollat vad jag använder för säckar då jag hämtar. Och inte heller sagt vad de vill att man ska använda. O fram tills dess så gör jag ju inget fel:angel::devil:.

Så spån kostar mej nästan inget alls.. Så spån blir det nog i framtiden oxå.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 723
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010