Vad har ni för bädd?

Sv: Vad har ni för bädd?

Svårt & säga hur mycket jag vattnar, men jag tar det i omgångar.
Vattnar-torkar-vattnar igen-torkar, ev får man lägga på mer torv
om "kakan" verkar tunn. Jag brukar ha den ca 10cm tjock.

Jag har kutterspån, men mina har speciella hörn där de uträttar sina behov. Funkar bra och är billigt..:D

Har tidigare haft både spån och torv till fuxtanten, men nu står hon på halm!

Spån tycker jag är jättesvårt att mocka och få att se snyggt och fräscht ut (om man inte tar ut allt och lägger in nytt varje dag).. Torvbädd är det som jag helt klart tycker är lättast att sköta och det ser fräscht ut och går att få ett jämnt och fast lager.

Halmen är ganska lättmockad den också eftersom hon står på bädd på det. Märks att hon gillar att stå och ha något att pyssla med hela tiden. :)

Blir det en hård "kaka" av det? Jag vattnade inte i början, men det blev ingen bra bädd då. Hästarna kraffsade bara runt allt.

Har användt torv i 6 år nu. Aldrig vattnat torven. Det blir en kaka av att hästarna trampar ner torven. Börjar med 2-3 st 400l balar i en tom box. Tar ut bajs varje dag, våta fläckar när de blir "klaffsiga" (=efter 3 dagar i ny torv). Fyller på med 1 bal varje vecka.

Med torv existerar inte den speciella, skarpa "hästlukten" som sätter sig i hår och kläder. Luften blir hälsosam för hästen då ammoniaken i urinen neutraliseras av torven.
Jag har provat blanda i spån men då bildas ammoniak direkt.

Hästarna får halm i hö-nät. Halm ovanpå torven blev väldigt rörigt och svårt att mocka. Plus att det blev den klassiska "hästlukten" direkt.

torv... fast inte bädd, det är äckligt :p

fast jag vattnar det understa och låter det sätta sig, sen lägger jag in "lös" torv över... sen håller jag det pedantiskt!!

halmtycker jag är bäst vi har de åt både korna och hästarna de verkar vara skönast för dem..

Jag har en blandning av spån och halm. (Spån underst och halm överst, fast det blandar ju upp sig till viss del åxå.) Spån tycker jag egentligen är bäst, men eftersom vi odlar spannmål så blir ju halmen gratis, och om man blandar upp med det så går det inte åt lika mycket spån. Det blir fluffig bädd åxå=) Tycker det är hyffsat lättmockat.

Hur är det med strålröta och bädd? Får hästarna det lättare om man har en bädd? Jag ska få spån gratis fast sånt här fint (som ser ut som smulor) :) Det är begränsat mycket men det borde räcka för att sätta en bädd av det. Går det blanda torv med sånt spån med eller? Blir det bättre bädd då?

Har förstått att torven är bra för hästarnas hovar. Men jag tycker spånen är mest lättskött. Jag är en av dem som inte trivs med torven, tycker den gör stallet mörkt och tråkigt dessutom tycker jag det är svårt att få det riktigt rent. Så för min del passar spånen bra så länge inte min häst verkar få för torra hovar.

KL
jag har just nu bara spån. min ena pålle kissar otroligt mycket och rör runt allt. funderar om torv kanske skulle vara bättre för honom.

förut hade jag spån och halm som ser fräscht ut och hästarna har sysselsättning. men då rörde skitgrisen runt ALLT istället.

Jag har spån till min häst.
Hade tidigare halm när han var yngre, men bytte sedan stall och där ville de att man endast använde spån. Och ja, sedan dess har jag använt spån till Armani, trots byte av stall.
Har nu i två år bädd (inte haft det tidigare), och är super-nöjd! Min häst kissar massor och springer runt allt och grisar ner hela boxen, vilket gör att det tar sån tid att mocka. Men bädd har fungerat kanon, trots att jag var tveksam till det tidigare till Armani. Trodde det skulle bli väldigt grisigt, men nej, när den väl har lagt sig lite, sedan ligger den där och där är i princip alltid hyfsat frächt efter en natts sömn.
Lättare att mocka också, även om han springer runt skitarna lite och matte är pedant :angel::smirk:, så jag har inget negativt alls att säga om spån-bädd.

Hur går man tillväga för att göra en permanent bädd? Det låter så praktiskt. Strör med spån nu och mockar bort bajset och byter allt spån ca 1 gång varannan vecka- var tredje vecka(brukar bli lite olika).

*kl har spån i bottnet och sedan halm ovan på det, brukar låta henne få gå på bädd med..Lättare att sköta..och så hller det värmen lite bättre med:P

har använt spån, halm och torv under olika tillfällen och torv är helt klart bäst enligt mig :bow:! mkt lätt att mocka och hålla fräscht. har bädd, men vattnar inte allt för mycket, det ska ju inte bli kladdigt. min hästs hovar mår finfint av det och hästen med bronkit i stallet kan stå på det utan problem :banana:

sån är min valack också, fick byta all halm varje dag och stank urin! har gått över till kutterspån och det funkar super. jag tar ut all urin hos han varje dag, tycker det är lättast eftersom han grisar så.

KL
Har ett ganska tunt lager spån (kanske 5cm på sina ställen lite mer) som blandar sig med jordgolvet (hade vi haft betonggolv i våra boxar, som btw är tillfälliga och ca 4x6m, hade vi haft myyyycket spån i) så det blir lite halvtråkigt i färgen.. :S Men lättmockat och luktar fräscht. :D
Sen har vi två hö-häckar i marknivå; en med hö och en med obegränsad tillgång på halm så att magen och munnen har något att syssla med :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 723
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010