Vad har ni för bädd?

Sv: Vad har ni för bädd?

torv, dyrt men superbra att handskas med. Lätt mockat, dammar inte och det blir en superbra bädd av det.

Majoriteten i vårat stall har torvbäddar o alla är mkt nöjda med det. Själv tycker jag det är mörkt o tråkigt o det lägger sej ett mörkt damm över väggarna.

Jag har alltid tyckt att spån är bäst, numer har jag bädd med torv i botten, det blir en mycket bra botten av det och sen har jag spån på detta. Tar aldrig ut kisset, bara bajset.
Min häst fungerar mkt bra på den här bädden eftersom om hennes bädd är för lös så vispar hon bara runt allt i en salig röra. Nu har hon en stadigare botten och slipper vispa sej ned till betongen :)
Dessutom är jag noga med att kalka emellanåt vilket hjälper till att hålla lukten i schack.

Mockade ut hela bädden igår för att boxen ska rengöras ordentligt och inte ens min pojkvän tyckte det luktade det minsta illa med 1års packad urin.
Nu tar det 1-2 månader innan bäden satt sej nu när jag lägger in nytt, men det är det värt, jag vill gärna göra ordentligt rent en gång/år.

Vi har spån.
Ser bara fördelar med det. Fräscht, lättmockat och vi får det gratis! :D

vi har mest spån, men ibland torv. det blir då blandat spån och torv ibland och det tycker ja e jättebra!
ja tycker att bara spånet blir lite dålig bädd, men lätt att mocka och ser fräscht ut.
bara torv är jobbigt att mocka och ser tråkigt ut, men ger bättre bädd.
tillsammans blir de perfekt!

I stallet hos mamma har vi halmbädd med spån i botten. Tycker det funkar superbra. Blir tjocka härliga bäddar, speciellt för den tunga nordsvensken. Det är billigt och dom har alltid något att tugga på och pyssla med. Hyffsat lättmockat.
Vi har under sommaren provat med spån i boxarna (inte bädd) då dom stått inne vissa nätter och det gillar jag inte alls. Det är ljust och fräsht men jättejobbigt att mocka tar evigheter att hitta kiss och bajs och att få med allt kiss.

I stallet i sthlm har vi torvbädd. Det är väldigt lättmockat och blir en liten gödselstack. Men det blir väldigt mörkt inne i stallet plus att det är dyrt.

Min idealbädd skulle vara halm med torv i botten men det fungerar inte i ngt av stallen som det ser ut nu tyvär.

Hur gör du från början nu då när du har tömt boxen och ska lägga in nytt. Kan du beskriva det? Ska göra samma själv men behöver uppdatera mig så att det blir en bra bädd.:)

Vi har spån blandat med lite halm för att de ska kunna pilla lite i det. Spån är så lätt att arbeta med och det blir ljust och fräscht i stallet till skillnad från t. ex. torv som både är dyrt och gör att det blir väldigt mörkt och dunkelt i stallet. Inte gilla.

Någon som har erfarenhet av tidningspapper? Hur är det?

Jag vill oxå gärna veta hur du gör din torvbädd och hur mycket du lägger in från början !! :bow: Ska själv göra torvbäddar efter storrengöringen av stallet nu i höst. :D

/Pampas

Jag har spån me lite halm ovanpå så han har nåt å pilla me! Han trivs bätte med spån än med halm åsså e d lättare att mocka då han kissar längs me väggen alltid på samma ställe! =)

Först klakar jag, strör ut lite kalk mest där dom kissar. sen har jag på nån bal me spån, sen har jag på massvis me halm, så de e mjukt och skönt för dom:)

Har halm. Vanlig mockning, ingen bädd.
Har fått tag på vetehalm i år, 1 kr/kg med hemkörning, småbalar.:banana:

Vi har torvbädd med kalk under, och ovanpå det ett rejält lager halm. Första gången vi provar det och efter en månad är det bara positivt. Framförallt är det lättmockat.

Bytte från halm till spån för ett par dagar sen. Vi får urdammat spån alldeles gratis, så man känner ju sig lite bortskämd!:rofl:
Den enda anledningen till att jag bytte var att vi hade svårt att få tag på småbalar med halm ( Har ej plats för rundbalar. )
Spånet funkar bra men hon står ju ute dyngnet runt nu, förutom när jag ryktar innan jag rider eller om det blir oväder. Men min favorit kommer nog alltid vara halm, det är ju mjukt och skönt + att pållen har lite att pilla i!

Spån!!!:D Kutterspån är fint,ljust o luktar gott:) Hade torv för ngr år sen men gillade det inte speciellt mkt, så mörkt..men det var lättmockat..eller ja inte i stallet jag var inhyrd då, fick man ju nästan ha pannlampa för att se skiten (dålig belysning:crazy:). Men nu har jag eget;)

vi har spån, ser snyggt ut ocj är mkt lättmockat. På jobbet har vi torv, men de gillar ja inte! tungt och mörkt. men ibland tar de hem torvmix o de e mkt lättare.

Jag hadde halm från början,men med en gluppsk häst fanns inte ett strå kvar på morgonen. Så nu kör jag spån,ljust & luktar gott.
Har heller inte hel platta i boxarna utan grus bädd, ovan på detta torv som jag vattnar ner blir då en bra "kaka" som hästarna ej kraffsar upp så lätt & avslutar me spån på detta. Resultatet av detta inga dyngsura boxar.

Vi kör med spån.
Jag har torv i botten, o sen spån över.
Tycker både halm och spån är OK.
Men svårt o få tag i halm.
Så min får stå på spån.
Och det är lätt o billigt att få tag på. :)

vi har spån..det suger upp bra,är fräscht och ser fräscht ut..:)
negativa är att det dammar bra ibland.,.:(
men jätte enkelt att mocka

kl
ni som har torvbädd hur mycket vattnar och packar ni?
jag ska ha spån över torven har jag tänkt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 723
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka