Vad har ni för ambitioner och mål ?

M

Mickis88

Tänkte höra lite med er vad just ni har för ambitioner och mål med eran ridning ? Är ni hobby ryttare eller tävlar ni, och på vilken nivå ?

Sv: Vad har ni för ambitioner och mål ?

Jag tränar och tävlar i hoppning på lokal nivå (upp till 1.10) i hoppning.
Mitt mål är att sluta bromsa min häst så mycket, ju bredare oxrarna blir destomera bromsar jag. Så jag tränar på att våga rida i ett högre grund tempo än idagsläget.
Mina ambitioner är att ha en pigg och glad häst som tränas och tävlas i det hon älskar, hoppning! Jag utvecklar mig hela tiden, har gått ifrån att knappt ha hoppat alls och varit rädd. Till att idag våga tävla på 1-1.10. Vågar rida på 1 meter och det trodde jag aldrig skulle hända.
Jag är glad över att ha min läromästare, tar hand om min sambos tant på 20år som i sina yngre dagar tävlat svår hoppning med honom.

Jag började "sätta igång" min herre för ca 2 månader sedan. När jag började hade vi bara ägnat oss åt glidiga och sega skogsturer pga lösa skor och behandling av snett kors.

Nu är herren på G och det ska bli tävlingshäst av honom är tanken. Vi är inte i närheten av vårt mål än men en liten bit på vägen. Ska tränas för instruktör kontinueligt och ställas mer krav överhuvudtaget på honom. Till nästa sommar hoppas jag att han ska vara i något sånär tävlingsform iaf. Det går sakta framåt men det får ta den tid det tar. Jag har ändå inte någon som vill tävla honom åt mig än.

Herren älskar att hoppa men det gör dock inte jag. Hoppar småhinder med honom men inget mer. Har inte intresset av att tävla. Så tävlandet överlåts till lämplig ryttare. Dumt att inte utnyttja hästens kunskap och han måste få göra det han tycker bäst om :D

Har ingen egen häst pga en liten paus, men jag följer gärna denna tråd..

Jag tävlar inte, men rider i skogen o tränar lite. Mitt mål med min ridning är att både jag o hästen ska ha kul o utvecklas. Intressant tråd, ska bli kul o se vad andra gör med sina hästar.

För tillfälle är jag hästlös!
Men söker en häst som jag kan träna, rida för tränare ibland och kanske tävla lite om de blir en sån häst. Håller på att titta på varmblod.
Tävlingarna blir småa lokala, mest för min egen och hästens skull.

Första målet är att hitta en häst och lära känna den.:grin:

Jag driver eget stall och min f.d tävlingshäst (usch så hemskt att skriva så... :cry: ) ska bli avelsmärr. Tävlade henne ännu denna säsong på högst 1,25 och lätt fälttävlan med vinster och placeringar.
Till våren letar jag ny tävlingskompis som kan hjälpa mig att utvecklas och förhoppningsvist klättra i klasserna. Har även ett par unghästar på kommande (1 & 2 år) som ska bli tävlingshästar. Målet är unghästchampionat med båda. Hoppföräldrar. :)
För övrigt är det väl bara att njuta av dessa underbara individer och må gott!

Jag har olika mål för mina hästar. Mitt personliga mål är att bli en så bra ryttare som möjligt när det gäller kontakten med hästen, förfina hjälperna och använda så lite utrustning som möjligt. Att börja tävla lite smått är ett delmål (ger ju betyg på samspelet med hästen).

De stora målet med...
Kveikja är att få henne avelsbedömd med godkänt resultat. Kunna tävla i klubbtävlingar i fyrgång och Tölt. Det närmaste målet till en början är att tölta stabilt i bra balans och form.
Andi är att han skall bli en normalt dressyriden häst och klara tölta åtminstonne ett par meter. Det närmaste målet nu är att få fram fyrtakt i skritten och göra fattningar för höger galopp.
Snöggur är att få en lättväxlad häst som kan visa upp sina fina gångarter på tävlingsbanan utan att rusa full fart. Närmaste målet är att få bättre kläm på samlingen i tölt o förfina hjälperna.

Jag rider distansritt (debuterade i augusti). På hemmaplan hoppar vi & rider dressyr också.

Mål med Honey först och främst att sätta igång henne igen (när den nya sadeln kommer..). Jobba på samlingen, galoppfattningar. På sikt lära in galoppfattningar direkt från skritt, kunna rida med så små hjälper som möjligt. Hoppningen är något som alltid ligger i bakhuvudet, då vi båda tycker att det är roligt. Starta och bli godkända i minst en CR 40-50km nästa säsong.

Mitt mål är att hoppa lite lokala hopptävlingar (90cm) med min ponny dock bland stor häst då jag pga ålder inte kan tävla bland ponnier. Men just nu är att nå målet att kunna få henne liksidig då hon har en låsning i höger bog, har iallafall kommit så långt att vi har tävlat lite klubbtävlingar i hoppning på min klubb (tungelstaridklubb) på 70cm och testat pay&jump 50cm på Runstens gård :)

Jag har en treåring och det långsiktiga målet med henne är att hon ska bli en trevlig allroundhäst att tävla lätta klasser både hopp och dressyr med. Jag är småbarnsförälder så ambitionerna ligger inte precis i att klättra i klasserna, utan mer tävla lite när man känner för det.

Det kortsiktiga målet är att hon efter vintervilan ska sättas igång och tränas regelbundet i både hopp och dressyr under våren och förhoppningsvis kunna gå någon LC i både hopp och dressyr innan året 09 är slut.

Ev tar jag hjälp av en yngre och lite modigare ryttare i hoppningen, men vi får se vad som händer. Sen har jag även en 08 som jag inte bestämt ännu om jag ska behålla eller sälja. Tycker jättemycket om henne, men något säger mig att jag inte kommer ha tid att rida två hästar i framtiden :p

Ett mer allmänt mål kan sägas vara att jag ska njuta av mina hästar, inte känna att jag ska tävla bara för att hästen måste utvecklas utan för att jag vill och känner för det. Men jag älskar att sätta upp mål och träna inför så just nu kan jag knappt bärga mig till nästa sommar.

Jag har ingen egen häst, och har aldrig haft en heller. Men jag vill verkligen bli duktigare och lära mig mera. Har haft ett antal olika "medryttar-hästar" och lärt mig mycket genom det.. nu i somras har jag tävlat upp till LA:6 i dressyr med en supertrevlig häst. Pga flytt så var jag tvungen att sluta, men har nu hittat en annan häst att rida:) Hoppas att vi får lite ordning på denna så att det kan bli lite dressyrtävlingar även nästa år för mig.

Men det är ju lite svårt att komma upp i klasserna då man inte har en egen häst. Tyvärr så passar det inte med mitt liv - läser på universitet.. så en egen blir det inte förrän om några år. Men i framtiden kanske jag kan tävla svårare klasser.. att tävla är ju så himla kul!!

Mina nuvarande ambitioner är att bli ännu duktigare, ha riktigt roligt och lära känna lite hästfolk i min nya stad:banana:

Jag har inte någon egen häst tyvärr, får nöja mig med att rida andras just nu.

Mitt mål med min ridning är att bli bäst i världen :angel: (siktar man mot stjärnorna kanske man når trädtopparna ;))

Tänkte höra lite med er vad just ni har för ambitioner och mål med eran ridning ? Är ni hobby ryttare eller tävlar ni, och på vilken nivå ?

Hobbyryttare som tävlar skulle jag vilja kalla mig. Eller rättare sagt som ska börja tävla igen sedan uppehåll från ponnytiden (5 år sedan) då jag bara ridit unghästar sedan dess. Jag är ingen tävlingsmänniska för fem öre utan tävlar enbart för att få komma ut med min häst på kul grejer. Däremot är jag grymt petig med min träning, jag har en unghäst som vi )äger honom med min mor)haft sedan han var 2.5 år, nu är han 4.5. Inte en dag att jag gått ut till honom utan en plan i huvudet och inte en enda dag har jag missat i hans planering för att "jag inte orkat" o dyl. Vi har hela tiden haft en plan för lång tid framöver för honom ävne om den såklart ändras under tiden beroende på hur han utvecklas.

"Målet" är att starta hoppning 90-100 klasser stadigt, 90-fälttävlan stadigt och dressyr samtliga klaser utan kandar. Jag är hopprädd/höjdrädd, därav hopp/fltklasserna (för 100-fälttävlan krävs kval i banhoppning 110 vilket känns HELT otänkbart i nuläget). Men hästen hoppar som en gud och har hittills känts väldigt stabil så förhoppningsvis så botar han endel av min hopprädsla. Men något hoppekipage ska vi inte bli, vi hoppar vad som krävs för att rida högre klasser i flt.

Nästa år (han blir 5, är övervuxen connemara) ska vi börja tävla lite dressyr och hoppa lite clearrounder. Får se om vi hinner med ngra hoppklasser. Tanken var fårn början att kvala och starta en 90 flt innan säsongen är slut men det får nog blir framskjutet. Han är stor och sen och behöver stärkas mycket för att hans kropp ska hålla för hans kapacitet.

Jag är en hobbyryttare av lättklass-modell som har förmånen att ha en väldigt bra häst. Han är trevlig och okomplicerad, rör sig bra och är välutbildad av "proffs". Han kan det mesta, passage, tramp osv.

Mitt mål är att bli en bättre ryttare. Att utvecklas hela tiden. Jag ska rida en liten blåbärsdressyr till jul och sen till våren rida nån lättare klass lokalt och kanske regionalt.
Jag tror aldrig att jag kommer att bli någon "superryttare" men jag hoppas på att förbättra mig själv så långt det går! :)

Här är jag och hästen :

24610512.jpg

Är en hobbyryttare som tävlar lite då och då, är en allroundryttare så jag håller på med lite allt möjligt.
Främst så vill jag utvecklas o ha roligt med hästen. Tränar dressyr, hoppning och fälttävlan. Detta år har det mest blivit Clear Round-klasser för jag har velat testa på och inte ha för höga ambitioner. Målen för 2009 är att fortsätta träna för tränare och förhoppningsvis kunna starta en lokal 90-klass i hoppning. sen får vi se vart det bär!

Hobbyryttartant ut i fingerspetsarna :)
Har tidigare haft ridtravare som jag utbildat så långt min kunskap räckt till och sedan lämnat över till de som kan bättre och kan vidareutveckla hästen. I somras köpte jag dock ett halvblod som redan är välutbildad och nu är ambitionen att rida mer för min egen skull och inte för hästens skull, han kan ju redan så :)

Kanske, kanske vågar jag mig på ngn liten dressyrtävling framöver :d

Jag och min d-ponny går mot vårt sista år tillsammans:(. Jag köpte henne sommaren -06 och då var hon tanig som ett rådjur och sprättig som få (det är arab i henne), hon hoppade med skräckblandad förtjusning, kastade sig mot hindren och tvärnitade eller tog ett högt språng från stillastående. Trots det så fortsatte vi träna både hoppning och dressyr och allt eftersom hon byggt allt mer muskler och vi fick förtroende för varandra kom också vårt samarbete på hoppbanan. Nu har vi tävlat LA 2 ggr och nollat båda grunderna och är förväntansfulla på en 3 för att kvala MSV :laugh:

Man skulle ju kunna sätta upp hur höga mål som helst, men jag tror faktiskt inte att jag kommer bli bäst i världen :angel: så jag skriver väl upp lite mer realistiska och hyfsat kortsiktiga mål.
Jag vill förbättra min sits och lära mig mer om takt och form. Jag vill kunna hjälpa min häst bättre med balansen och att bättre hålla takten.
Målen för hur min häst ska vara är just nu att förbättre hans trav så att han kan trava avslappnat i olika tempo och i kortare form. Sen skulle jag vilja få bort grispassen helt och hållet, vilket jag tror kommer gå bra i takt med att han får bättre balans så han klarar av att gå i trav och tölt. Sen vill jag bättre på tölten, han har gjort enorma framsteg bara sen sommaren, med lite hjälp kan det nog gå riktigt bra.
Och helst av allt vill jag få ner han i vikt. Han är tjock! Tyvärr så hör gångartsproblemen till viss del ihop med övervikten så jag tror att med rätt träning kommer det nog falla på plats så småningom.

Har någon några bra tips så är det välkommet!

jag har en ung pre kille. malet det har aret ar att rida in honom och ta ut honom is skogen och forhoppningsvis gradera honom och vinna lite unghast klasser pa utstallningarna...

Nasta ar ska vi borja tranar "pa riktigt" och forhoppnings vis komma ut och gora varan tavlingsdebut, pa nan liten klubb tavling i dressyr..

mitt ultimata mal ar att kunna hoppa honom runt en bana pa nan meter, och att han ska kunna tavla typ medelsvar dressyr:angel: forhoppningsvis kan vi annu langre, men jag vill ha en hallbar hast som jag kan utveckla mig som ryttare tillsammans med...

sen har jag en ettarig Welsh sect A, han ska bli kor hast och inriden om jag kan hitta en tuff liten jockey, honom hoppas jag att han kan bli en bra liten forsta ponny som kan hoppa och koras , saker och arbetsglad....

thats it...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 191
Senast: Sesca
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår