Vad har jag rätt att göra?

patsy02

Trådstartare
För att göra en lång historia kort; barnens pappa och jag delade på oss för två år sen efter år där jag mer och mer blivit förälder år både barn och man.

I bakgrunden ligger en psykisk ohälsa hos honom, ett riskbeteende med alkohol och allvarlig strutsmetodik. Boendet för barnen skall enligt ursprungsplan vara halvtid hos honom och halvtid hos mig. Det sker otroligt sällan. Kanske att det har skötts på ett ungefär 10 ggr under dessa två år. Han har svårigheter i framförallt omsorgen kring barnen, hygien (tandborstning, rena kläder, dusch - de har nog aldrig duschat hos honom under denna tid), städa sitt hem, se till att de får mat (de svälter inte men han glömmer att de ska ha mat), mental närvaro - det blir otryggt. Förra våren blev han soc anmäld av barn- och ungdomshälsan i kommunen då de bedömde att han inte kunde uppfylla barnens bashov. Av det blev det inget eftersom han inte medverkade i utredningen. Barnen är idag 7 och 9 år.

Det äldsta barnet klarade inte detta och bröt ihop under förra året då hon fick vara ansvarig vuxen hos honom vilket har resulterat att hon numera sover hos mig, men är på kvällarna hos pappa när det är hans dagar. Lillasyster sover där.

Nu har han deklarerat att han kommer ha en inneboende i sin trea som ska ha barnens rum. Barnen ska få vara i hans sovrum. Personen i fråga har själv en psykisk ohälsa och får inte träffa sitt ena barn utan att en neutral person är med. Spontant känner jag att det här inte är en alls bra ide. Men till min fråga; har jag rätt att säga att barnen inte ska vara hos honom under tiden den andra personen bor där? Kan jag ta ett sådant beslut själv? Min oro är att det blir än mer otryggt hos honom och i värsta fall att barnen tar mer skada av det än vad som redan är gjort.

Vad tror ni? Jag ska ringa familjerätten i morgon...

undrar en trött Patsy...

Är överenskommelsen att barnen ska bo vecka/vecka en som ni gjort själva, ett avtal hos familjerätten eller en dom?

Har ni kommit överens om det själva är det inga problem med att du bryter den, du ska skydda barnen då den andra föräldern inte förmår att göra det. Är din bedömning att de far illa av att vara hos sin pappa under nuvarande omständigheter är det bra och rätt gjort av dig att ta dem på heltid. Eftersom barnen är så små att man inte ska lägga på dem själva att bedöma när de inte längre är trygga hos pappa. Det räcker alltså inte med att ge dem en mobil vilket det funnits föräldrar som tyckt.

Att inte kunna sköta grundläggande behov som mat och hygien är illa nog, att han nu tar ifrån dem deras egna rum visar ännu mer på hans bristande föräldraskap. Att han väljer en inneboende som skulle kunna påverka barnen negativt visar på dåligt omdöme och är ytterligare en brist i hans föräldraskap.

Den här tråden ska ligga på förälder, ser till att den blir flyttad dit.

Är överenskommelsen att barnen ska bo vecka/vecka en som ni gjort själva, ett avtal hos familjerätten eller en dom?

Har ni kommit överens om det själva är det inga problem med att du bryter den, du ska skydda barnen då den andra föräldern inte förmår att göra det. Är din bedömning att de far illa av att vara hos sin pappa under nuvarande omständigheter är det bra och rätt gjort av dig att ta dem på heltid. Eftersom barnen är så små att man inte ska lägga på dem själva att bedöma när de inte längre är trygga hos pappa. Det räcker alltså inte med att ge dem en mobil vilket det funnits föräldrar som tyckt.

Att inte kunna sköta grundläggande behov som mat och hygien är illa nog, att han nu tar ifrån dem deras egna rum visar ännu mer på hans bristande föräldraskap. Att han väljer en inneboende som skulle kunna påverka barnen negativt visar på dåligt omdöme och är ytterligare en brist i hans föräldraskap.

Den här tråden ska ligga på förälder, ser till att den blir flyttad dit.

Tack @Görel ! Det är en överenskommelse vi har, ingen dom. Magkänslan är ju att de ska vara hos mig men är så rädd att jag ska få det tillbaka om det skulle bli en tvist så småningom eftersom familjerätten i min hemkommun var väldigt tydliga med att jag inte hade rätt att hålla barnen hemma är det var som rörigast, skitigast och struligast förra våren. Eftersom jag också har en soc utredning som inte visat att han brister i omsorgen (eftersom de aldrig undersökte det) så har jag fått informationen att det är sådan som familjerätten använder. Tack igen!

Allvarligt talat låter det som att den familjerätten tänker helt fel.

Föräldrar ska skydda sina barn och tillgodose deras grundläggande behov. Socialtjänstens utredningar görs enligt en metod som kallas BBIC för att se föräldraförmågan på barns olika behovsområden. Här är en länk till boken för den som vill veta mer om det http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-11-2 Ju yngre ett barn är desto mer måste en förälder gå in och täcka upp. Om en förälder inte klarar att ta sitt ansvar får den andra föräldern gå in och kompensera. Precis som du tänker. Det är nr ingen förälder kan ge det som samhället måste gå in och ta hand om barn.

Att den utredning som gjorts inte visar att han brister beror ju endast på att han inte medverkat, det är inget argument, det kan ju vara precis hur som helst hemma hos honom. Nu har det dessutom gått över ett år och som du beskriver har han inte förbättrat situationen för barnen i hans hem. Tänk bara att det ska vara sådant som räknas som riktiga omsorgsbrister. Att inte ha en trygg plats att sova på, inte få tillräckligt med sömn, inte få ordentligt med mat, inte få relevanta kläder, rätt att vistas i en trygg miljö etc. Har varit med om de som gått igång på att andra föräldern inte gett frukt vilket inte räknas som omsorgsbrist.

Säg till honom att barnen bor hos dig tills det är tryggt för dem hemma hos honom. Var konkret med bristerna. Erbjud honom att träffa barnen dagtid på helger och någon vardagkväll. Om varken han eller den inneboende festar i hemmet på helgen kan du erbjuda honom att de kan sova över mellan lördag och söndag. Föräldrabalken säger att den som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern. Det betyder inte att den som barnen bor hos måste lägga sig platt för umgängesföräldern, utan att man ska erbjuda regelbundet umgänge under för barnen trygga former.

Senast ändrad:
Allvarligt talat låter det som att den familjerätten tänker helt fel.

Föräldrar ska skydda sina barn och tillgodose deras grundläggande behov. Socialtjänstens utredningar görs enligt en metod som kallas BBIC för att se föräldraförmågan på barns olika behovsområden. Här är en länk till boken för den som vill veta mer om det http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-11-2 Ju yngre ett barn är desto mer måste en förälder gå in och täcka upp. Om en förälder inte klarar att ta sitt ansvar får den andra föräldern gå in och kompensera. Precis som du tänker. Det är nr ingen förälder kan ge det som samhället måste gå in och ta hand om barn.

Att den utredning som gjorts inte visar att han brister beror ju endast på att han inte medverkat, det är inget argument, det kan ju vara precis hur som helst hemma hos honom. Nu har det dessutom gått över ett år och som du beskriver har han inte förbättrat situationen för barnen i hans hem. Tänk bara att det ska vara sådant som räknas som riktiga omsorgsbrister. Att inte ha en trygg plats att sova på, inte få tillräckligt med sömn, inte få ordentligt med mat, inte få relevanta kläder, rätt att vistas i en trygg miljö etc. Har varit med om de som gått igång på att andra föräldern inte gett frukt vilket inte räknas som omsorgsbrist.

Säg till honom att barnen bor hos dig tills det är tryggt för dem hemma hos honom. Var konkret med bristerna. Erbjud honom att träffa barnen dagtid på helger och någon vardagkväll. Om varken han eller den inneboende festar i hemmet på helgen kan du erbjuda honom att de kan sova över mellan lördag och söndag. Föräldrabalken säger att den som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern. Det betyder inte att den som barnen bor hos måste lägga sig platt för umgängesföräldern, utan att man ska erbjuda regelbundet umgänge under för barnen trygga former.

Borde ha läst länken efter utredningen gjordes förra våren, det hade varit bra för mig i samtal kring den när den var klar. Är bekant med BBIC, då jag jobbar i skolan och ofta med elever i utsatta hemförhållanden. Jag tycker att det är svårt med vad som är direkta omsorgsbrister som man kan ta på. Ja, det är skitigt hemma hos honom. Möglig disk står framme, det städas sällan osv. Men det är ju inte en sanitär olägenhet, jag har sett värre. Jag träffar det yngsta barnet varje morgon och ser till att hon får på sig rena kläder och borstar sina tänder (de åker skolbuss från mig). Jag ser till att läxor blir gjorda, gympakläder kommer med och frukt finns i skolväskan. Och jag ser till att de duschar (de är hos honom må-ti, mig on-to och sen varannan helg så det går aldrig för lång tid).

De svälter inte, men ofta glömmer han ge dem lunch eller så får de bara en macka. Det handlar nog en del om att han har ekonomiska bekymmer. Däremot är jag ganska säker på att hans emotionella frånvaro och känsla för att läsa in vad de känner och behöver påverkar dem. Framförallt den stora som har lidit av stor separationsångest från mig, varit orolig och haft problem med att äta. Hon klarar inte att han inte hör när hon ropar på kvällen och att han inte kan läsa in vad de känner. Men det här är ju mer subtilt. Och barnen älskar ju sin pappa och vill gärna vara med honom. Det finns ju eg inget ont i honom men hans svårigheter och i kombination med hans mående gör att han inte fungerar som en förälder.

Här känner jag att jag vill låna tråden lite.
Ett aktuellt fall i min kommun visar att det tyvärr kan ligga en förälder till last när hen vill skydda sitt barn från den andra förälderns olämpliga beteende. Någon av "tanterna på soc" har bestämt sig för att boendeföräldern ljuger om umgängesförälderns beteende och att det tydligen är lämpligt att splittra en syskonskara på tre och tvångsförflytta det yngsta barnet till den andra föräldern, som hen är rädd för och inte har träffat på ett par år och innan dess sporadiskt. Boendeföräldern anses vara så olämplig som förälder till det yngsta barnet att barnet ska avprogrammeras från hen, men samtidigt får de två äldsta syskonen vara kvar hos boendeföräldern. För dem är inte umgängesföräldern intresserad av.
Oavsett vilken förälder som är mest lämpad att ta hand om barnen så kan det väl aldrig vara för barnens bästa att splittra en välfungerande syskonskara, eller? Och hur kan man tycka att det är okej att en förälder kräver vårdnaden om ett av tre barn och allts struntar i de två äldsta?

Jag undviker att skriva ut de detaljer jag känner till, för jag har inte den kompletta bilden klar för mig (har läst en del på nätet, fått en del info av gemensam bekant och träffade även "bf" härom veckan, hen hade då inte fått träffa barnet på 1½ månad). Men oavsett hur jag vänder och vrider på det här fallet, utifrån det jag känner till, så får jag inte ihop det.
Och allt började då de äldsta barnen, efter föräldrarnas separation, berättade för "bf" om gränsöverskridande sexuella handlingar mot barnen och att de inte ville träffa "uf". Så "bf" tog kontakt med soc för rådgivning om hur hen skulle bete sig, vilket alltså ledde till att det yngsta barnet tvångsförflyttades till den förälder som de äldre syskonen vägrade träffa pga det nämnda.

HUR kan det få bli så här?
HUR kan man utsätta ett barn för ett försök, som i värsta fall - om syskonens uppgifter stämmer - kan sluta med sexuellt utnyttjande och misshandel? När det inte finns något alls som tyder på att barnet far illa hos boendeföräldern. Jag kan verkligen inte förstå!
Och hur kan man basera allt på en och samma utredning? Är det omöjligt att få till en second opinion och göra en helt ny utredning med ojäviga utredare?

Detta blev kanske en spin off och jag ber om ursäkt för trådkapet.

Den som vill läsa det som finns offentligt skrivet kan leta reda på organisationen "bry" på nätet.

Här känner jag att jag vill låna tråden lite.
Ett aktuellt fall i min kommun visar att det tyvärr kan ligga en förälder till last när hen vill skydda sitt barn från den andra förälderns olämpliga beteende. Någon av "tanterna på soc" har bestämt sig för att boendeföräldern ljuger om umgängesförälderns beteende och att det tydligen är lämpligt att splittra en syskonskara på tre och tvångsförflytta det yngsta barnet till den andra föräldern, som hen är rädd för och inte har träffat på ett par år och innan dess sporadiskt. Boendeföräldern anses vara så olämplig som förälder till det yngsta barnet att barnet ska avprogrammeras från hen, men samtidigt får de två äldsta syskonen vara kvar hos boendeföräldern. För dem är inte umgängesföräldern intresserad av.
Oavsett vilken förälder som är mest lämpad att ta hand om barnen så kan det väl aldrig vara för barnens bästa att splittra en välfungerande syskonskara, eller? Och hur kan man tycka att det är okej att en förälder kräver vårdnaden om ett av tre barn och allts struntar i de två äldsta?

Jag undviker att skriva ut de detaljer jag känner till, för jag har inte den kompletta bilden klar för mig (har läst en del på nätet, fått en del info av gemensam bekant och träffade även "bf" härom veckan, hen hade då inte fått träffa barnet på 1½ månad). Men oavsett hur jag vänder och vrider på det här fallet, utifrån det jag känner till, så får jag inte ihop det.
Och allt började då de äldsta barnen, efter föräldrarnas separation, berättade för "bf" om gränsöverskridande sexuella handlingar mot barnen och att de inte ville träffa "uf". Så "bf" tog kontakt med soc för rådgivning om hur hen skulle bete sig, vilket alltså ledde till att det yngsta barnet tvångsförflyttades till den förälder som de äldre syskonen vägrade träffa pga det nämnda.

HUR kan det få bli så här?
HUR kan man utsätta ett barn för ett försök, som i värsta fall - om syskonens uppgifter stämmer - kan sluta med sexuellt utnyttjande och misshandel? När det inte finns något alls som tyder på att barnet far illa hos boendeföräldern. Jag kan verkligen inte förstå!
Och hur kan man basera allt på en och samma utredning? Är det omöjligt att få till en second opinion och göra en helt ny utredning med ojäviga utredare?

Detta blev kanske en spin off och jag ber om ursäkt för trådkapet.

Den som vill läsa det som finns offentligt skrivet kan leta reda på organisationen "bry" på nätet.

Tårdkapa på @ameo :). Det är precis sådant jag är rädd för och har hört om. Pratade med familjerätten i min kommun och de tycker inte att jag kan säga att barnen inte får vara där om jag inte vet att de kommer fara illa (och hur ska man veta det?). Under samtalet förstod jag också att det eg rätt dåligt att jag "curlar" barnens pappa i form av läxläsning, rena kläder, stödfodring, dusch, tandborstning och omsorg i övrigt eftersom det gör att hans brister "försvinner". :P

Tårdkapa på @ameo :). Det är precis sådant jag är rädd för och har hört om. Pratade med familjerätten i min kommun och de tycker inte att jag kan säga att barnen inte får vara där om jag inte vet att de kommer fara illa (och hur ska man veta det?). Under samtalet förstod jag också att det eg rätt dåligt att jag "curlar" barnens pappa i form av läxläsning, rena kläder, stödfodring, dusch, tandborstning och omsorg i övrigt eftersom det gör att hans brister "försvinner". :P
Det stämmer nog tyvärr, att risken är att det ligger dig i fatet att du inte låter hans brister visa sig.
Men jag förstår så väl att du gör det, för barnens skull.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 433
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar