Sv: Vad har jag för alternativ?
Inte känsligt med källor, missuppfattade din ton som lite mästrande :smirk: .
Jag antar att erfarenhet inte duger som källa? Jag ska försöka förklara hur det ligger till:
Det finns en omfattande nätverk av IR-hästägare som sträcker sig runt hela världen. Vi utbyter erfarenheter och tips som inte finns i fräna publicerade rapporter. Vårt gemensamma mål är att skapa en säker och naturlig överlevnadsmiljö för våra sjuka hästar. Rekommendationerna är till för folk i krissituationer som vill rädda sina djur. Vi har alla lärt oss av bittra, kostsamma erfarenheter att de flesta veterinärer och forskare har alltför ofta för dåliga kunskaper i utfodring och deras råd som bygger på fräna, publicerade rapporter utsätter våra djur för onödiga risker.
Veterinärer i många länder rekommenderar halm till fång-hästar utan att överhuvudtaget analysera insulinvärden eftersom det inte finns bekräftade källor att insulin och fång kan vara kopplade eller som i ditt fall inte är medvetna att halm kan innehålla socker. I Sverige måste man tvinga fram ett Insulin test på återfalls fånghästar. För en IR–häst kan 18% NSC i kombination med hö som ligger på 20-25 och melasserad betfor (ca 25% socker) vara katastrofalt.
Har du hör det förut: Halm, fjolårshö och betfor för att hålla magen igång... jisses Amalia.
Därför litar jag på en enda sak: blodanalys. Jag ger min häst halm, jag vet att årets halm inte märkbart påverkar insulin/glukos värden. Blodanalys utfört före och efter foderstatsförändringen är bevis för det. Är halm allmänt ofarlig? NEJ, inte utan mätning.
Källan för mitt påstående att NSC-värden i halm kan ställa till problem kan t.ex. vara : kelly, vicky, cinna och spitfire. Folk som har gett halm till sina hästar och mätt stigande blodsocker/insulin värden. Vi är inga forskare men påståenden bygger ofta på praktisk erfarenhet uppbackat av mätningar.
Trots allt detta så hade jag fel i stärkelse-halm frågan
. I min värld likställs socker och stärkelse.
Iccic: NSC (Non-Structural Carbohydrates) är hopslagning av socker, stärkelse, oligosackarider och pektin. Grundregel för IR hästar är att börja med att hålla sig under 10% sträcket och öka försiktigt tills man uppnår en balanserad foderstat och en normal insulinnivå. Pektinet (finns i betpulpa, citrusfrukter och baljväxter) är att betrakta som en ”god” källa till energi och måttligt använd verkar det inte ge några störningar i insulinet (Källa: jag + slu labbet…).