Vad har jag för alternativ?

Sv: Vad har jag för alternativ?

fio. skrev:
Eggersman har ett muslifoder som heter Naturmusli däri finns inte ett uns socker/stärkelse enligt återförsäljaren.
Skrämmande okunnighet hos återförsäljaren. Naturmuslin innehäller ca 80 % spannmål, lite lusern och snudd på försumbara mängder av några örter. HH

Var hitta?
I min guldpärm, så klart :) !
Straw (2002-2004): NSC låg i i intervallet 5 - 18% ("over there", landet med de tandlösa tröskor...).

OCH jag vill rätta en sak, jag tänkte fel... det är NSC värden. Hur det fördelas mellan socker och stärkelse kan jag faktiskt inte utläsa i guldpärmen... det kan vara sockret som spökar!
All data finns på nätet. PL jag har modem...du kan väl visa dina bredband färdigheter och söka lite själv... :angel:

Visste inte att du var kontrollinstans...eller att jag var redovisningspliktig inför dig.
All data och mer hittar man lättast på Dairy One hemsida. Det är förvisso inte min källa i det här fallet men det borde duga gott åt dig, N och SD är redovisade vilket tyder på en tillräcklig statistisk kunskap för att anges som källa till mina AVANCERADE :smirk: påståenden...
Räcker det eller ska jag läsa högt åt dig? :angel:
/N

dee79 skrev:
Min har gått barfota i över 2 år, är inte det lång tillvänjningsperiod? Dessutom har jag både räknat själv och tagit hjälp av foderrådgivare för att få en välbalanserad foderstat efter alla konstens regler. Jag har inga sprickor, inga rötor inga sne fötter, de flyter inte ut och hon felbelastar inte. Men när det är fruset och hårt (ingen snö) eller torrt och hårt så blir hon ömfotad. Trots foderstaten. Flera hovslagare, egna, på kliniker m.m och hittills har det inte lyckats. Kan inte åka landet runt med henne för att hitta nån som funkar. Kanske detta funkar?

Men vägrar människan verka din häst om den får i sig socker eller vad? I så fall verkar han eller hon inte speciellt seriös... Vad har han eller hon för konkreta anledningar till att hästen inte får äta socker? Strider ju emot forskning och samlade erfarenheter.

Bland det farligaste som finns är nog när okunniga människor tar till sig ALLT i en viss lära med hull och hår utan att i frågasätta varför. Hästarna lever hos oss och på våra villkor, kan inte säga Nej!, och ska därför inte behöva utsättas för grundlösa experiment.

Alltså: Om din häst funkar och mår bra barfota så jättebra! Fortsätt med det! Det finns massor av hästar som mår bra så. Ändra däremot inte en fungerande foderstat radikalt bara för att någon hovvårdare har sagt det, och ha noga koll på vem du anlitar, erfarenhet, hästkunskap etc. Tyvärr är inte alla seriösa, och okunniga hästägare kan vara bra offer att lura på mindre vedertagna metoder för att tjäna pengar.

Lycka till!

Vad jag egentligen letade efter var ngn varning att inte använda halm till IR hästar.
Stärkelsen var ju inte så högt men de högsta sockervärdena högre än jag hade trott
PL

Hjärnsläppet släppte... =)

Men jag "hittar" varken socker eller stärkelse i halm i fodertabellen...

Inte känsligt med källor, missuppfattade din ton som lite mästrande :smirk: .

Jag antar att erfarenhet inte duger som källa? Jag ska försöka förklara hur det ligger till:

Det finns en omfattande nätverk av IR-hästägare som sträcker sig runt hela världen. Vi utbyter erfarenheter och tips som inte finns i fräna publicerade rapporter. Vårt gemensamma mål är att skapa en säker och naturlig överlevnadsmiljö för våra sjuka hästar. Rekommendationerna är till för folk i krissituationer som vill rädda sina djur. Vi har alla lärt oss av bittra, kostsamma erfarenheter att de flesta veterinärer och forskare har alltför ofta för dåliga kunskaper i utfodring och deras råd som bygger på fräna, publicerade rapporter utsätter våra djur för onödiga risker.

Veterinärer i många länder rekommenderar halm till fång-hästar utan att överhuvudtaget analysera insulinvärden eftersom det inte finns bekräftade källor att insulin och fång kan vara kopplade eller som i ditt fall inte är medvetna att halm kan innehålla socker. I Sverige måste man tvinga fram ett Insulin test på återfalls fånghästar. För en IR–häst kan 18% NSC i kombination med hö som ligger på 20-25 och melasserad betfor (ca 25% socker) vara katastrofalt.
Har du hör det förut: Halm, fjolårshö och betfor för att hålla magen igång... jisses Amalia. :crazy:

Därför litar jag på en enda sak: blodanalys. Jag ger min häst halm, jag vet att årets halm inte märkbart påverkar insulin/glukos värden. Blodanalys utfört före och efter foderstatsförändringen är bevis för det. Är halm allmänt ofarlig? NEJ, inte utan mätning.

Källan för mitt påstående att NSC-värden i halm kan ställa till problem kan t.ex. vara : kelly, vicky, cinna och spitfire. Folk som har gett halm till sina hästar och mätt stigande blodsocker/insulin värden. Vi är inga forskare men påståenden bygger ofta på praktisk erfarenhet uppbackat av mätningar.

Trots allt detta så hade jag fel i stärkelse-halm frågan :angel: . I min värld likställs socker och stärkelse.

Iccic: NSC (Non-Structural Carbohydrates) är hopslagning av socker, stärkelse, oligosackarider och pektin. Grundregel för IR hästar är att börja med att hålla sig under 10% sträcket och öka försiktigt tills man uppnår en balanserad foderstat och en normal insulinnivå. Pektinet (finns i betpulpa, citrusfrukter och baljväxter) är att betrakta som en ”god” källa till energi och måttligt använd verkar det inte ge några störningar i insulinet (Källa: jag + slu labbet…).

Jag håller helt med om att det kollas lite insulin o blodsocker på ffa feta fångponnyer.
Även i min värld är socker o stärkelse ofta jämförbara spec om det gäller IR. Att titta på NSC är lite tveksamt eftersom varken oligosackarider eller pektin direkt påverkar blodsockret.
Betfiber ligger normalt klart högre socker+stärkelse än halm.
Vad beträffar de högsta socker/stärkelsevärdena i halm så kan jag tänka mig att det kan finnas klimatskillnader om det skulle vara så att det beror på hur mkt gröna strån som kommer med halmen.
PL

Hur går det för dig? Har du blivit något klokare????
Jag tänkte på dig när jag läste om alla ston som fallit offer för hyperlipemi (eller hur det nu stavas) till dessa ston rekommenderar man ju att ge sött för att få igång aptiten och in någon artikel läste jag att det var bra att ge ponnyston betfor o dyl under dräktigheten samt när de fölat. Skulle vara intressant att veta hur barfota nissen ställer sig till det. Mitt tips är iallafall ett bra ensilage och behövs det fyllas på med energi så prova med torkade morötter (som man sväller ) och häll på olja. Det finns väl inte så mkt skr i morötter eller :confused:
Vet däremot inte vart man får tag på torkade rivna morötter, det var populärt för några år sedan. Någon som vet vart i Sthlm trakten :confused:

Morötter innehåller ganska mycket socker tyvärr. Annars är ju just torkade morötter bra, lätthanterliga och klarar lagring till skillnad från vanliga morötter.
Jag köpte en påse från en återförsäljare av Spillers (tror jag det var?) har sett ett par andra foderföretag som har dem också, men ingen aning om var det finns i Sthlmstrakten tyvärr.

Jadu, har en hel bibba med papper och dyl som jag ska försöka ta mig igenom när jag får lite tid över. Det som är bra är ju att hon går på bete för tillfället och minst 3 månader framöver - så jag har tid på mig att ta mig igenom allt jag måste ta mig igenom. Har iaf fått reda på att det finns en hel del foder utan melass tillsats, även lucern-pellets (vilket gläder mig - har ju alltid fodrat med lucern). Så nog finns det utvägar om jag skulle vilja. Sen kommer jag inte att sluta med mina morötter när vi tränar, men det tror jag inte att någon skulle anse som nödvändigt... Får återkomma framöver när jag blivit klokare :smirk:

Jag upprepar: Jag köper inte allt med hull och hår, varken nya idéer eller det man gör "för att man alltid har gjort så". Dvs, nytt eller traditionellt - allt går att ifrågasätta, det som var sanning igår är inte sanning idag, forskning går framåt, nya forskningsrön dementeras, gamla återupptas - det är en ständig dynamik vad gäller forskning. Så allt det där vet jag, har ju inte ändrat på något än, mer än att hon går på bete och klarar sig utmärkt för tillfället.

Och vad gäller hennes fötter - som det är just nu så funkar hon ju inte 100 varken barfota eller med skor. Hon ömmar barfota, men blir totalt oridbar med skor - så jag har ju inte precis ett vinnande koncept ännu...

du kan ju prova med vetekli.. det har hjälpt när mina hästar varit lite tunna. Billigt också=)

Obs jag vill poängtera att socker är inget man normalt sett behöver vara rädd för i rimliga mängder utom när det gäller vissa sjukdomstillstånd som IR o EPSM.
PL

Kan ju tillägga i sammanhanget att morot innehåller ungefär lika mycket socker per kg ts som melass. Betfor ungefär som tidigt försommarbete. Nu är det iofs rätt stora skillander på ts-halten i dessa fodermedel men ändå...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag var och pratade med min veterinär idag om min häst som har väldigt svårt att hålla hullet. Hon behöver bygga muskler och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 367
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 153
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka