Vad har jag för alternativ?

Sv: Vad har jag för alternativ?

Jag behöver absolut inte betfor - inte rent betfor i varje fall. Vad jag däremot behöver för att min häst ska må bra är att hon är barfota, för av någon outgrundlig anledning så blir hon bara sämre av skor. Haft flera omgångar med hälta där veterinär i samråd med hovslagare spikat på diverse olika skor som fått henne att gå från lätt till svår hälta. Hon har blivit ohalt av att gå barfota, men är nu ömfotad. That's it. Hon ska inte ha skor. Sen om den här "barfota-verkaren" har rätt eller inte, det får jag väl se. Jag sväljer inte allt med hull och hår. Jag är biolog med 6 år på universitetet av idel kritiskt tänkande och lusläsning av vetenskapliga rapporter, så jag lär nog se till att få bra faktaunderlag innan jag köper vad någon säger, var så säker. Men iom att det "traditionella" inte fungerar så är jag beredd att satsa på något nytt om det verkar fungera. Verkar det inte fungera så får jag fundera då på vad som ska göras. Jag vägrar iaf ha en halt häst med sönderspikade fötter.

Vad gäller hennes foderstat så räknar jag på det, oavsett betfor eller inte. Betfor är ju inte grundstenen för att hästen ska må bra, vet många som mår alldeles prima utan. Min har gått utan förut, så det kan hon nog göra igen. Och jag tänker inte låta henne degradera, om du är rädd för det. Vad tror du att jag ställer frågan för?

Jag vill BARA veta mina alternativ - inte vad folk tycker om barfota eller inte/betfor eller inte. Jag misshandlar inte min häst, varken genom dålig foderstat eller dålig hovvård/omvårdnad. Så lämna den frågan tack.

Skulle bara vilja påpeka att det inte bara är "barfotafolk" som påstår detta...

Och jag har aldrig hört att man ska ta bort sockret helt, bla för att det är omöjligt.

Men jag tror egentligen inte heller att trådskaparen ska stirra sig blint på detta, mycket eftersom hästen inte kommer att äta speciellt mycket kraftfoder. Sen beror det hela på hur mycket hästen göra av med, står den ute dygnet runt så gör den av med mer osv (alltså mindre risk för överskott)...

För att hålla hullet så skulle jag ge olja, det gjorde susen för min häst, dessutom fick hon så fin päls av det!=)

dee79 skrev:
Jag behöver absolut inte betfor - inte rent betfor i varje fall. Vad jag däremot behöver för att min häst ska må bra är att hon är barfota, för av någon outgrundlig anledning så blir hon bara sämre av skor. Haft flera omgångar med hälta där veterinär i samråd med hovslagare spikat på diverse olika skor som fått henne att gå från lätt till svår hälta. Hon har blivit ohalt av att gå barfota, men är nu ömfotad. That's it. Hon ska inte ha skor. Sen om den här "barfota-verkaren" har rätt eller inte, det får jag väl se. Jag sväljer inte allt med hull och hår. Jag är biolog med 6 år på universitetet av idel kritiskt tänkande och lusläsning av vetenskapliga rapporter, så jag lär nog se till att få bra faktaunderlag innan jag köper vad någon säger, var så säker. Men iom att det "traditionella" inte fungerar så är jag beredd att satsa på något nytt om det verkar fungera. Verkar det inte fungera så får jag fundera då på vad som ska göras. Jag vägrar iaf ha en halt häst med sönderspikade fötter.

Vad gäller hennes foderstat så räknar jag på det, oavsett betfor eller inte. Betfor är ju inte grundstenen för att hästen ska må bra, vet många som mår alldeles prima utan. Min har gått utan förut, så det kan hon nog göra igen. Och jag tänker inte låta henne degradera, om du är rädd för det. Vad tror du att jag ställer frågan för?

Jag vill BARA veta mina alternativ - inte vad folk tycker om barfota eller inte/betfor eller inte. Jag misshandlar inte min häst, varken genom dålig foderstat eller dålig hovvård/omvårdnad. Så lämna den frågan tack.

Jag har inte sagt att du misshandlar din häst...

Och jag har inget emot att hästar går barfota. Min egen gick barfota tills hon var 6 år sedan gick det inte längre för hovarna slets snett och för mycket för det var mycket skritt på asfalt för att komma till ridvägar.
Så det var ingen kritik mot dethär med barfota gång.

Det jag reagerade på var denna "desperation" att det inte skulle vara nå socker i hästens foderstat.
Jag menar...
Det finns ju socker i "allt"...
Och det är normalt för hästen att få i sig det genom tex grovfodret mm.

Den här personen som sa detta till dig...
Be den sammanställa en foderstat och efter kontrollerar du den enligt konstens alla regler...
Då ser du ju om den här personen har tillräcklig kunskap att uttala sig i foderfrågan eller inte...

Barfota eller inte...
Det viktigaste är iaf att hästen mår bra och inte behöver få brister mm bara för att någon sagt att man ska göra på ett visst sätt.
Jag vet jättemånga alternativare, tränare mm som rekomenderar foderstater och att ditt och datt ska tas bort eller läggas till.
När man sedan börjar kontrollera sakerna så stämmer det inte alls. Dom har alltså ingen riktig kunskap om hur man sammanställer en foderstat utan bara rekomenderar för att det funkat på en häst eller av andra anledningar.
Det tråkigaste i det hela är att så många lyssnar helt på dessa personer som "rekomenderar" och slutar tänka själva eller så förstår dom inte bättre. I slutet är det ju hästen som blir "lidande".

Senast ändrad av en moderator:

Tro mig, jag kommer korsförhöra stackarn så det räcker till och blir över. Grejen är att min hovslagare rekommenderar skor mot ömfothet, så alla andra som jag träffat. Därför har jag inte mkt annat val än att ta kontakt med någon som anser att barfotaömhet går att fixa. Grejen är att han vägrar att komma ut överhuvudtaget om jag inte fixar det med betforn. Så nu till sommaren är det ju lugnt, hon klarar sig absolut på vårt bete och tills betet är slut lär jag ha klämt ur honom hur jag bör lägga upp fodringen i framtiden. Det han föreslår kommer jag att kolla upp och räkna och vända och vrida på så att det stämmer, självklart. Jag bara känner att min häst är värd att få må bra - dvs slippa skor. Så vi får se. Han kanske har jättebra ideer om foder, men ja ville lägga frågan här - för att höra vad ni alla har för ideer om alternativa Foder. Jag hoppas ju på att få tag på ett riktigt bra grovfoder, för då hon inte jobbas stenhårt och tävlas så räcker det långt. Vill bara ha alla vägar öppna - ifall jag inte hittar det och för framtiden när hon ska gå dräktig och dia föl igen - för då kan det bli knepigt på enbart grovfoder, oavsett kvaliten.

Jag har oxå fåt råd, både angående foder, träning, utbildning, vardagshantering m.m av folk med goda referenser och lång erfarenhet. Främst under mina första 5 år som hästägare (då iaf jag frågade runt för att vara säker på att det blev bra för min häst). Men många gånger tyckte jag att det lät konstig och skrämmande nog så har dessa kunniga haft fel om väldigt mkt. Så jag har börjat lita mer på mina instinkter och därefter har det gått bättre, särskilt om man läser på, kollar upp och tänker kritiskt.

Så kommer det att bli även denna gången. Min magkänsla + samlad kunskap baserad på riktiga fakta. Då borde det kunna sluta bra ändå.

Senast ändrad:

För energi, dvs det som räknas i MJ o håller upp hullet på hästen, har man egentligen fett socker stärkelse o fiber att välja på, socker o stärkelse tas till största delen upp samma väg som enkla sockerarter i tunntarmen. Överskott på stärkelse o i viss mån socker kommer ner till tarmen där det kan ge störningar som kan leda till tex fång kolik o hudproblem. Däremot skall det mycket till för att jag skall tro på att ett måttligt överskott skulle ge tex bärrandsröta. Om man däremot lyckas åstadkomma en ordentlig magstörning kan det säkert leda till en sämre hornkvalite under den perioden.
PL

Eftersom jag inte har diskuterat närmare med dem vad sockret skulle påverka så vet jag inte vad det syftar på, men bärrandsröta har ingen av mina hästar nånsin haft, trots socker. Ingen hovröta alls för den delen, så det är nog inte vad som syftas på. Angående energi så vet jag vad det är. Vet oxå skillnad på socker och stärkelse, är docl inte helt 100% säker på hur mekanismerna i hästens tarm fungerar. Däremot kan jag processerna hos oss - i vårat mag-tarmsystem. Även om kolhydrater tas upp i form av socker så påverkar ju olika kolhydrater kroppen olika. Socker i ren sockerform är ju inte speciellt hälsosamt för oss heller, då man bla frigör en massa stresshormoner (kortisol (n?), insulin m.m). Socker som socker går ju ut i blodet och när blodsockerhalten är för hög så startar ju hela insulinprocessen och vid strre mängder bildas ju fett. Däremot långsamma kolhydrater kan ju lagras som stärkelse i levern och utsöndras stegvis när blodsockret blir lågt. Nu vet jag ju att det här är näringsfysiologi hos MÄNNISKOR och inte häst, men olika typer av kolhydrater borde rimligtvis kunna behandlas olika... Sen säger jag fortfarande inte att det är så, det är ju det som återstår att ta reda på.

Jag tänker inte tjurskalligt klamra mig fast vid det traditionella, bara för att man "alltid ha gjort så". Tror oxå på att det är olika från individ till individ, precis som att fång inte drabbar alla. Så - har du något svar på min ursprungsfråga - om alternativ till foder eller ska vi bara släppa den här diskussionen här? Jag har inget emot dina åskter, jag respekterar att du tror på det du gör. SÅ snälla respektera att jag försöker göra det som är bäst för min häst. Jag tror inte att alla hästar/många hästar med skor mår dåligt, men vill slippa höra att det är dåligt att ha min barfota etc. OK?

Jag har förtvarande inte sagt att det är dåligt att ha hästar barfota o kommer aldrig att göra det.
Det är ganska naturligt att man får en del kringresonemang på en sån här fråga. Anledningen till att jag frågade varför var att det faktiskt finns ett tillstånd där man måste få bort så mkt socker(och stärkelse) som möjligt ur foderstaten tex genom att laka ur socker ur höet.
På häst fins det vad jag vet inget som säger att stärkelse skulle vara bättre än socker men det kan bero på hur man kombinerar grovfoder o kraftfoder. Om man fodrar en häst vettigt så att den har tillgång till grovfoder större delen av dygnet minskar det risken för blodsockersvängningar av ett sockerrikt foder. Däremot kan hästar som får ett överskott av lättlösliga kolhydrater få insulinresistens, här är mekanismera inte klarlagda men stärkelse verkar lika farligt som socker.
Mekanismerna i hästens tarm är i stort sett samma som i människans dvs socker o stärkelse bryts ner till enkla sockerarter som tas upp i blodet. Skillnaden är att en del lättlösliga kolhyrater jäses till mjölksyra i magsäcken o en del till andra syror i grovtarmen.
Både på häst o mäniska är det glukos som tas upp i levern o omvandlas till glykogen.
PL

Helt rätt!
Insulinet spikar oavsett om glukos intas i form av ren socker eller i form av stärkelse. Att behöva rensa sockret från ALL foder är ett DYGNET runt jobb. Jag har provat! Jag vill inte ens tänka hur det skulle ha gått om jag var tvungen att fortsätt med det.

Att bara hitta lämpligt grovfoder som har ett relativt hög proteinhalt och ett godkänd sockerhalt är svårt!
Mina tips är fortfarande betfibrer, till viss del fett i form av vegetabilisk olja, koncentrerade protein foder (om man kan bortse från den lilla andel melass så ligger de bra i GI). Lucern, korn och havre skulle jag vara försiktig med. Bra halm kan vara en källa till fibrer men man bör ta hänsyn att den kan innehålla en hel del stärkelse.

Är inte det viktigaste att hästen mår bra?
Om den sedan går barfota eller inte spelar väl en mindre roll....

Om man skulle ha 2 hästar en som går barfota och en som har skor...
Om båda får en dålig foderstat som inte är uträknade efter hästarnas behov och med hänsyn till ev överkännsligheter mm så kommer ju ingen av dessa hästar att må bra.Eller?
Har du däremot en bra balanserad foderstat där hästarnas behov blir täckta så är ju chansen större att dom får tillräckligt bra hovar för att klara ett barfota liv.
:bow: :bow: :bow:

Som tillägg vill jag säga att just betfor är ett av de äldsta och mest beprövade tillskottsfodren på marknaden som gör mycket gott för hästarna.

Angående barfotahästar så förstår jag inte problemet, en häst med bra fötter och en välbalanserad foderstat klarar sig alldeles utmärkt med att gå barfota med en vanlig hovslagares ömma omvårdnad. Hästar med taskiga fötter som ska gå barfota behöver ofta en lång tillvänjningsperiod. Ibland kan även hov och hältproblem försvinna som i ett trollslag om man byter hovslagare.....

Så kommer det att bli även denna gången. Min magkänsla + samlad kunskap baserad på riktiga fakta. Då borde det kunna sluta bra ändå.
Då skall du väl inte protestera när du får kunskap o fakta.
PL

Senast ändrad:

Min har gått barfota i över 2 år, är inte det lång tillvänjningsperiod? Dessutom har jag både räknat själv och tagit hjälp av foderrådgivare för att få en välbalanserad foderstat efter alla konstens regler. Jag har inga sprickor, inga rötor inga sne fötter, de flyter inte ut och hon felbelastar inte. Men när det är fruset och hårt (ingen snö) eller torrt och hårt så blir hon ömfotad. Trots foderstaten. Flera hovslagare, egna, på kliniker m.m och hittills har det inte lyckats. Kan inte åka landet runt med henne för att hitta nån som funkar. Kanske detta funkar?

Jag protesterar inte mot det ni säger, jag ifrågasätter. Vad jag protesterar mot är att trots att ni är en hel drös med folk med (enligt er) stora kunskaper så är det ingen (med ett par undantag :bow: ) som har lyckats svara på min fråga. Jag har fått flera föreläsningar om att räkna på foderstat och om hur hästens matsmältning och näringsupptag fungerar, samt att ingen är villig att ge upp betfor - men inte en enda av er "kunniga" har lyckats klämma ur sig vad det idag faktiskt finns för alternativ om man vill utesluta sockerrester av betfor och melass. <-----läs det där. Inte det socker som finns i hö och hösilage eller stärkelse i korn utan betfor/melassocker.

strunta nu i anledningen, för det hör inte till frågan. Den kommer jag att ta ställning till utanför det här forumet.

VAD FINNS DET FÖR ALTERNATIV??

Jag tror att du/ni är läskunniga eftersom ni tagit till er all annan kunskap, så läs och greppa att jag vill inte ha svar på nått annat än jag frågat. OK????

Vad du behöver ge beror ju på värdena i höet. Om proteinet räcker o hästen han äta tillräckligt så ge bara hö. Annars tillsätt korn o olja om det är energi som behövs o soja om det behövs protein(lusern är snällare om du kan bortse från den lilla mängd socker som används som bindemedel). När det gäller ev färdigfoder utan tillsatt socker får du nog gå ut o läsa innehållsförteckningarna.
Vad jag ifrågasätter är utbildning o kunskap hos den som säger att man ska ta bort varje liten gnutta tillsatt socker men strunta i sockret i höet samt forstsätta med spannmål.
Det här är ett diskussionsforum o inte en frågespalt. Men även om det vore en frågespalt o jag svarat så hade du fått det andra på köpet ändå.
PL

Senast ändrad:

Finns ju en hel hög med fodermedel som inte innehåller just melass (sockerinnehållet i övrigt i dem har jag inga siffror på), men t ex olja (garanterat sockerfritt), majs, linfrö, vetekli, korn, havre, soja. Finns säkert några färdigfoder med som inte har melass som bindemedel kanske ff a müslivarianter, har ingen större koll på dem.

Men jag tycker att du egentligen ska ta den diskussionen med den som gett dig rådet, och gärna återkomma hit efteråt med vad han/hon hade för förslag så kan du ju få lite feedback på det.

peter_lundin skrev:
De flesta icke pelleterade färdigfoder innehåller nog lite melass för att inte damma.
PL

Misstänker också att det är så. Frågan är väl hur soprent det behöver vara från melass då? :smirk:

Du som inte har så långt kan inte du kolla på biblioteket om det finns ngt gjort på häst om insulinrespons på socker resp stärkelse.
PL

Apropå boktråden – I Pagan: Advances in nutrition del 3 som kom från trycket förra veckan finns en art om glukemiskt och insulinemiskt index av stärkelse av Vervoert/Coenen. Har inte läst den än. Dessutom en art av Pollitt o Huntington om nutrition and the equine foot. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag var och pratade med min veterinär idag om min häst som har väldigt svårt att hålla hullet. Hon behöver bygga muskler och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 367
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
4 153
Senast: anjescka
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka