Fullfoder utan havre

Sv: Fullfoder utan havre

Det är promenadridning. Absolut inte högpresterande, det är travhästar i tävlingskondition, vissa svårklasshästar och ridskolehästar som går flera timmar om dagen.

Jag tror dock att frågan är ställd utifrån energibehov och då tror jag att sådana rekommendationer blir helfel.

Mitt fullblod måste jag tex välja fullblod+högpresterande+unghäst för att hamna i närheten av rätt behov.

Moa, jag skulle gissa på att din häst har ett behov på 100-120Mj. Kolla om det låter rimligt.

Det är promenadridning. Absolut inte högpresterande, det är travhästar i tävlingskondition, vissa svårklasshästar och ridskolehästar som går flera timmar om dagen.

ja så är det i sak. men skulle jag använda räknemaskin och inte kan så mkt om foder själv och hade en häst som behövde upp i hull så hade jag räknat på arbete över, dvs i detta fallet hade jag räknat normalt arbete på hästen. och ffa angett den som svårfödd i programmet ovanpå det.

Då hade jag valt att gå på tillägget för svårfödd häst, inte att hästen skulle ses som högpresterande.

ja? det är därför folk reflekterat utifrån ditt svar till TS?

du har väl läst i sammanhanget att det handlar om extremt oinsatt TS och noll foderkunskap och dessutom en tunn häst?

så räknemaskin och ditt råd utöver det att köra på promenad häst nivå blir ju konstigt i sammanhanget som påpekat, därav kommentaren. du hade ju knappast själv i det sammanhanget knappat in att din häst utför noll arbete. det är en räkne maskin som sagt.

bortsett från sammanhanget har du ju rätt att benämning hårt arbete klassificeras som du redovisat i sig.

Senast ändrad:

Jag tycker det känns mer rättvist att försöka lära TS något, hellre än att ge instruktioner som ger helt fel vinkel. Hästen utför inget hårt arbete, eller ens medelhårt. Däremot är den tunn. Att då lägga den som svårfödd och därtill använda ögat och öka om det behövs, det är väl ett bra råd utifrån omständigheterna? Hur ska man annars lära sig något?

Det ska ju också tilläggas till TS att när du väl hittat mängden foder hästen håller sig fin på, är det en baggis att varje år räkna foderstat (när det nya grovfodret kommer in). Då vet du precis vad hästen behöver för att hålla hull.

Jag kan bara rekommendera dig lusern.

Varför?

1. Det är bra för hästar som behöver mer hull
2. Det är bra för hästar som behöver muskler
3. Det är bra om du inte får i din häst tillräckligt med hö/ hösilage eftersom du ger mkt mindre av lusern
4. Det är bra för heta hästar
5. Det är inte skadligt att laborera med till skillnad från andra foder

Jag har också löberöd så jag förstår att du litar på dem. Hade de haft utrymme till det så hade de garanterat sålt lusern också.

Jag förstår att du gärna vill lita på det din tränare och stallägare säger. Problemet är att den typen av kost som de verkar vana vid och som du redan ger inte fungerar på din häst för i så fall hade den haft tillräckligt med hull och muskler. Du behöver alltså testa ngt som de inte är vana vid.

Gå upp och läs det jag skrev om lusern en gång till. Stämmer inte det till punkt och pricka vad din häst behöver?

Vill du ha hjälp av ngn på plats så kanske jag kan hjälpa dig (beroende på vart du har hästen).

Lycka till

Vi har lusern också. Pratat om det med stallägaren också. Det var dock ett tag sedan så jag kommer inte riktigt ihåg varför vi inte skulle prova det.. De ville att vi skulle prova med lite sojaprotein så hon får änsålänge en halv dl sånt om dagen.
Frågade även om analys igår och dom hade gjort en och det visade på att hösilaget var bra. Något mer exakt sa dem inte.

Så vad är det jag ska ge då? Kalorier bara? Får ta ett snack till om lusern.

Men om det finns en analys så borde du ju kunna få den? Så får du själv en chans att räkna och se vad som saknas. "Bra" kan ju betyda ungefär vad som helst i detta fall.

Om ett hösilage är bra så är ju frågan för vem?

En tävlingshäst?
Ett fölsto?
En unghäst?
En äldre häst?
En hobbyhäst?

Det finns inget hö/ hösilage som är bra för alla utan olika faktorer påverkar vad en häst behöver.

Häst A ska ha mycket protein medan häst B absolut inte ska ha så mycket protein..

Att säga att ett hösilage är bra går alltså inte och står man på ett lite större stall så kan man inte få ett hösilage som är bra till alla. Därför är det superviktigt att du får se analysen (där står hur mycket smältbart protein mm som det innehåller) så att du kan skriva av det som står och sedan använda dig av den när du beräknar foderstaten till din häst.

Vilket vi kan hjälpa dig med :)

Kan inte stallägaren ge dig analysen på papper så måste du tyvärr göra en egen själv.

Det hösilaget som var jättebra till vårt fullblod var skitdåligt för shettisen. Vad anser de vara bra? Be att få värdena.

Att de hellre vill att du ska ge soja handlar om att det är billigare än lusern, bättre för stallägaren helt enkelt.

Vi har lusern också. Pratat om det med stallägaren också. Det var dock ett tag sedan så jag kommer inte riktigt ihåg varför vi inte skulle prova det.. De ville att vi skulle prova med lite sojaprotein så hon får änsålänge en halv dl sånt om dagen.
Frågade även om analys igår och dom hade gjort en och det visade på att hösilaget var bra. Något mer exakt sa dem inte.

Så vad är det jag ska ge då? Kalorier bara? Får ta ett snack till om lusern.

Nej du ska självklart be att få ut all information som står i analyssvaret, även mineralerna om det har tagits analys på det.

Är hästen ordentligt avmaskad?

Jag tar råd från de som är nära mig. Stallägaren har alltid gett sina soyaprotein och ger därför det som tips. När jag tar upp lusern med dem så har dom inte samma erfarenhet av det. Därför väljer jag det som folk runt om mig har erfarenhet utav. Det är väl inte så konstigt?

Det är klart att man frågar dem i första hand, men sen måste man läsa på och tänka själv också. ;) Du skrev tex att din stallägare ger sin b-ponny 2,5 kilo hösilage. Det är alldeles för lite (såvida inte ponnyn är pytteliten och supersmäcker).

En häst ska ha minst 1,5 kg torrsubstans per dag och per 100 kg. Hösilage består ju av torrsubstans och vatten. Säg att hösilaget innehåller 50% ts, och att ponnyn väger 200 kg. 200 kg ponny behöver då 3 kg ts. 1 kg av det hösilaget innehåller 0,5 kg ts. Alltså ska ponnyn ha minst 6 kg hösilage (0,5x6=3). Och jag tror att de flesta b-ponnysar väger mer än så, men å andra sidan kanske ni har torrare hösilage också.

De här 1,5 kg ts per 100 kg häst handlar enbart om att tillfredsställa tuggbehovet, så att hästen inte får magsår eller skaffar sig olater tex. Sedan får man räkna på näringsinnehållet också.

Vi betalar själva extra foder.. Men de kanske ändå tänker så. Ska prata med dem!

Han får iallafall 2,5 kg i boxen. Sen får de i hagen också. Men det är en rättså liten b-ponny. Kan inte säga exakt. Men sen utöver hö får han kraftfoder och andra tillskott. (En utav tävlingsponnyerna) han är väldigt fin i kroppen. Vann SM bland b-ponnys i år..
Men ja, de är rättså snåla med hösilaget ibland. Nu för tiden har det varit rättså torrt. Men vissa perioder kan det vara jätte fuktigt, nästan blött.
Så TS varierar väldigt mycket.

Ta bort betforen o ge lucern o 2-3 kg krafft groov 90.

Får den bara frukost o kvällshö?

Det bäst är om den i första hand äter grovfoder, men just betfor är inte vad den behöver.

Ska försöka få igenom så vi ger henne lusern.
Ja, fast kvällhöet delas upp i två så de får en gång vid 4-halv 5 sen en gång vid 11-12.

Lusern är grovfoder väl? Så jag kan kanske ge hälften av den betfor hon får idag. Och sen då en halv Liter lusern?

Väg först och du kan ge några kg men som med allt nytt foder så introducera lite och öka på efterhand:-)

Ska försöka få igenom så vi ger henne lusern.
Ja, fast kvällhöet delas upp i två så de får en gång vid 4-halv 5 sen en gång vid 11-12.

Lusern är grovfoder väl? Så jag kan kanske ge hälften av den betfor hon får idag. Och sen då en halv Liter lusern?

Men vaddå få igenom vad din häst äter ?
Det bestämmer ju du ? Och betalar för om du vill fodra och det inte ingår i din stallhyra?

Glöm betforen i sammanhanget . Det har ju folk försökt förklara , betfor är inget som bygger på din hästs hull eller behov i sammanhanget .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat