Fullfoder utan havre

Sv: Fullfoder utan havre

Eller hur...det var därför jag pratade om lusern som ju innehåller protein, är ett grovfoder...och givetvis inte innehåller havre?

Ja jag håller på att samla ihop till analys.. Tog dock första biten idag. Så nu ska jag hålla koll på när det kommer in en ny bal. Eller kan man ta från flera ställen på samma bal? Eller det ska vara olika?

Jag har inte fått tips på något foder som enbart ger energi?.. Gå upp i vikt och sen för att bygga muskler.

Här står lite om equi-jewel
http://www.saracen.se/equi-jewel3.php

jo. du har fått tips på ett tillskottsfoder som öht inte tillför ngt än primärt energi, precis som det, om än bristfälligt står.... det finns öht ingen innehållsförteckning som redovisar ngt man kan tillföra en grundfoderstat. ffa inte protein..... det står inte ens om det är smältbart protein öht. Det är säkerligen smältbart protein som avses dock med tanke på värdet i sig. isåfall ligger det lite över lusern i smrp men energin är hög, och du ville ju inte ha mer energi i sig primärt, även om du inte vet värdena på grovfodret eller hur?

Men: du har sålts ett tillskottsfoder som mest kostar pengar utan några grunder bakom . tyvärr. i sammanhanget, men även generellt. Alla som säljer fullfoder och kallar det för de effekter som denna, utför falsk marknadsföring och tyvärr är det väldigt vanligt i branschen även om det finns strikta regler i sig ang. falsk marknadsföring.

du hade lika gärna i detta läge, kunnat köpa lusern.

Senast ändrad:

Du börjar i liksom fel ända ;) först grovfoderanalys , sen kompletterar du den med de som den saknar för att få de resultat du vill ha.

Nu fodrar du helt i blindo o kastar pengarna i sjön.

Betfor o olja är i princip ren energi o färdig fodret om de inte har en innehållsförteckning vet du inte als vad de innehåller. Du vet ju inte om de är bra eller dåligt alls för hästen.

För de där pengarna hade du nästan fått en analys

Ge lusern o grovfoder tills du får analysen .Det är i alla fall aldrig fel för hästen o pengarna inte bortkastade.

Veterinären sa inte att det jag köpte var fullfoder. Utan hon sa att jag skulle kolla efter det i någon butik. Därför jag frågade om det här eftersom jag aldrig hade hört talas om fullfoder innan.

Linfröolja har jag fått tips om innan för att hjälpa till att få upp hullet. Equi-jewel har hon fått tidigare och hon blev väldigt fin i hullet av det. Så nej jag går inte i blindo och gissar vad jag ska ge.

Jag väntar på analys på hösilaget ja, efter det kan jag räkna ut en riktig foderstat. Men hon kommer ändå vara svår att hålla hullet på eftersom hon alltid har varit det. Så jag köpte det jag vet hon svarar bra på. Linfröolja för att jag har blivit tipsad om det och att vet sa att det var bra :)

Ja jag håller på att samla ihop till analys.. Tog dock första biten idag. Så nu ska jag hålla koll på när det kommer in en ny bal. Eller kan man ta från flera ställen på samma bal? Eller det ska vara olika?

Jag har inte fått tips på något foder som enbart ger energi?.. Gå upp i vikt och sen för att bygga muskler.

det där fodret ger mycket mer energi än vad de flesta andra foder ger. Och, som någon redan påpekat, de har inte ens angett smältbart råprotein.
OM din häst behöver bygga muskler så beror det på att den behöver MER PROTEIN. När den är tunn behöver den mer energi. Ger du bara energi så blir det inga muskler även om hästen lägger på sig lite hull. Ger du protein - tillräckligt för att täcka både underskott och underhållsbehov - så kan hästen bygga muskler också. Man måste täcka alla behov!
Om din häst är tunn i både hull och muskler av 18 kg grovfoder/dag så skulle jag gissa att det är SKRÄP-värden i grovfodret ifråga. Mitt fullblodsto är rund som en tunna på ungefär motsvarande mängd...

Försök släppa råden du fått av veterinären, för det är inga bra råd!!

Och som svar på din fråga - prov bör tas från flera olika balar.

Så nej jag går inte i blindo och gissar vad jag ska ge.

Jag väntar på analys på hösilaget ja, efter det kan jag räkna ut en riktig foderstat. Men hon kommer ändå vara svår att hålla hullet på eftersom hon alltid har varit det. Så jag köpte det jag vet hon svarar bra på. Linfröolja för att jag har blivit tipsad om det och att vet sa att det var bra :)
JO, du gissar i blindo, eftersom du inte vet vad hösilaget innehåller!
Det är OMÖJLIGT att få till en bra foderstat till en häst som är tunn om man inte vet vad grovfodret innehåller.
Att hästen blev rund på det fodret förra gången beror kanske på att det JUST DÅ kompletterade det hösilage ni hade då på ett bra sätt. Nytt år, nytt hösilage, nya näringsvärden = nya förutsättningar.

Det bästa råd jag skulle kunna ge dig, utan att veta vad ditt grovfoder innehåller, är att ge hästen fri tillgång till lusern i någon form.

Det är konstigt med vårt hösilage. Min får absolut mest grovfoder av alla hästar i stallet. Och det är även min som är smalast.

Vilka råd ska jag strunta i? De med fullfodret? Det andra har hon ju fått tidigare och gått upp av det.

Om du går in på någon sida där man online kan bygga foderstater, kommer du att märka att du famlar i blindo. Du vet helt enkelt inte vad du ska komplettera med. Vad saknas i foderstaten?

Foderstaten till hästen bygger på grovfoder. OM hästen inte får i sig det den behöver genom grovfodret, behöver man komplettera. Med det som saknas när man räknar på foderstaten. Just nu verkar du ge väldigt mycket energi. Som liksom människor ger mer energisk häst, och också fett på kroppen (om det inte förbrukas). Muskler byggs av protein, och det krävs en bra balans i foderstaten för att fodret ska fungera optimalt för hästen, så det bygger muskler och har energi att arbeta.

Men för att kunna räkna fram en balanserad foderstat måste man veta vad man bygger på. D v s vad grovfodret innehåller. Ett hö kan kräva att man kompletterar med mycket protein, ett annat inget protein men energi. Ger man då fel kraftfoder blir det ju ännu mer fel.

Om du söker efter foderstatsprogram på nätet, ser du själv när du räknar - har du inga värden på grovfodret blir allt en gissning. Som lika gärna kan bli fel som rätt. Och blir det fel blir det ju hästen som får lida.

Att hästen gått upp tidigare av något foder säger ju inget, om du inte ger exakt samma grovfoder som tidigare.

Det var hos förra ägaren hon åt det. Så länge jag haft henne har hon fått betfor/hösilage.
Vad jag vet har det aldrig gjorts analys på vårt hösilage. Stallägaren sa att det var bra när jag flyttade dit hästen. Men jag har aldrig fått någon analys och det syns ju att det iallafall inte är bra för min häst.

Hos hennes förra ägare hade hon fri tillgång till hö, plus då tillskottsfoder.
Och det finns inte möjlighet till att låta henne ha fri tillgång på hösilage nu. Men får väl hoppas jag får iväg analysen snart. Tror vi har två balar i veckan ungefär, så det går fort!

Veterinären sa inte att det jag köpte var fullfoder. Utan hon sa att jag skulle kolla efter det i någon butik. Därför jag frågade om det här eftersom jag aldrig hade hört talas om fullfoder innan.

Linfröolja har jag fått tips om innan för att hjälpa till att få upp hullet. Equi-jewel har hon fått tidigare och hon blev väldigt fin i hullet av det. Så nej jag går inte i blindo och gissar vad jag ska ge.

jag tror inte du riktigt förstår vad jag och andra skriver?

att du lyckats få framgång tidigare med div. fodringar och foder är lyckträff i sammanhanget. tycker folk försökt förklara det jättetydligt för dig.
utan analys på grovfodret så får du fortsätta chansa eller tilltro ngt tillskott som du trott på tidigare eftersom det hjälpte just då.
Men det är inte det jag eller de andra skriver? eller försöker hjälpa dig att förstå.

Och det finns inte möjlighet till att låta henne ha fri tillgång på hösilage nu. Men får väl hoppas jag får iväg analysen snart. Tror vi har två balar i veckan ungefär, så det går fort!
Men det var inte hösilage hon skulle ha fri tillgång till utan LUSERN (pellets eller hack)

Jag har inte lyckats med det.. Hon har fått betfor sen hon kom till mig. Hon har precis börjat få korn. Det är inte jag som fodrar och inte jag som har bestämt vad hon ska äta eftersom jag inte kan något om foder vilket ni säkert märkt här :p

Väntar på analysen och ser vad den säger!

Lånar en knapp...

Går det inte åt onödigt mycket energi att bryta ner kornet så det inte gör så mycket nytta på en redan tunn häst?

Till TS, står hästen på lösdrift eller box? Om den står på box så skulle jag se till att ge den fri tillgång på hö och lusern hela natten och försöka få i den så mycket som möjligt hö ute. Går den tillsammans med andra hästar i hagen som inte får äta mer hö?

Det var equi-jewel jag fick också.
Denna veterinär säljer även foder, så dom vet!

Jag håller på att samla ihop till analys :)

Det är ju verkligen ingen garanti, snarare ringer det varningsklockor.
Om din veterinär inte rekommenderat dig att ta analys på ditt grovfoder och utifrån det sätta ihop en lämplig foderstat så är denne inte värd att lyssna på i foderfrågor över huvudtaget.

Fullfoder existerar inte (bortsett från hö), allt man köper i färgglada säckar är kompletteringsfoder och inget annat.

Det är konstigt med vårt hösilage. Min får absolut mest grovfoder av alla hästar i stallet. Och det är även min som är smalast.

Vilka råd ska jag strunta i? De med fullfodret? Det andra har hon ju fått tidigare och gått upp av det.

Då är dom andra hästarna mer lättfödda uppenbarligen, eller så får de en massa kraftfoder.

Olja ger enbart energi, innehåller inga aminosyror..... Sen kan du hälla på socker också så slipper du protein.

Hull och muskler är inte helt separata saker. Om hästen inte får tillräckligt med protein (aminosyror) så kommer den att bryta ner muskelmassa för att kunna reparera andra livsnödvändiga delar av kroppen och då står du med en ännu mer urmusklad häst. Du måste ge energi och protein (proteinet är endel av det totala energiinnehållet).

Har du inga kunskaper alls om människomat och vad det man stoppar i sig har för funktion i kroppen?

Ca-värden: Kolhydrater 4 kcal/g, protein 4 kcal/g, fett 9 kcal/g, alkohol 7 kcal/g

Senast ändrad:

Equi-Jewel fick jag förklarat för mig som ett energitillskott. Innehåller det smältbart råprotein i någon rimlig mängd? Olja tillför endast fett.

Om du inte vet vad ditt grovfoder innehåller är en god början (om du inte ser om hästen är tunn eller muskelfattig eller både och) att tillskottsfodra med något som ger både energi och protein i rimlig balans. Tex lusern och linfröolja.

... det finns öht ingen innehållsförteckning som redovisar ngt man kan tillföra en grundfoderstat. ffa inte protein..... det står inte ens om det är smältbart protein öht. Det är säkerligen smältbart protein som avses dock med tanke på värdet i sig.

Nej, det är inte SmRp trots att man t.o.m. skriver SmRp under värdet 130 g/kg.

http://ker.com/products/feeds/EquiJewel/

“Typical Analysis:
1kg
Digestible energy 18-19MJ
Crude protein(min) 13%
Crude fat 18-20%
Crude fibre (max) 13%
Calcium (min) 2.25%
Phosphorus (min) 1.5%
Vitamin E 1000IU
Selenium 1 mg”

“Crud protein” är råprotein och något värde på SmRp finns inte. Smältbarhetskoefficienten för ris (proteinet i denna produkt kommer från riskli) är ca. 0,62 vilket skulle ge SmRp = 80 g/kg. Detta foder kommer naturligtvis inte att hjälpa en häst med proteinunderskott i foderstaten.

Att företaget bakom denna hemsida ger felaktig information och på detta sätt vilseleder kunder är ett brott mot EUs märkningsdirektiv för fodervaror. Jag har redan anmält flera företag till Jordbruksverket och har inte tid att anmäla fler. Om jag skulle anmäla alla foderföretag/försäljare som ger felaktig och vilseledande information till Jordbruksverket så skulle jag inte ha tid med annat. Så illa är det i foderbranschen. Kan ingen annan anmäla detta företag till Jordbruksverket?

Hon står i Box. Får 6 kg hösilage i hönät, ibland äter hon inte upp det ens. Om man bara lägger löst så är där hösilage i hela boxen dagen efter. Så mer än 6 kg äter hon inte, fri tillgång är alltså inget alternativ. Ute får de kanske 8 kg på morgonen. Hon står tillsammans med en annan häst. Får vars en hög med 8 kg sen delar dom väl lite på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat