Fullfoder utan havre

Sv: Fullfoder utan havre

Haha nej.. Ni får se mig som en treåring när det gäller foder!

Ska kika runt lite och få iväg analysen så fort som möjligt. Kan jag ta typ tre prover från olika delar av en bal? Vet inte när dom byter bal och så vill jag ha iväg det så fort som möjligt. Dom tar hösilaget från samma ställe alltid. Så det kan ju inte vara så stor skillnad på balarna.

Väldigt förenklat nu...soja är ett tillskott som kan vara skadligt i för stora mängder, vet du inte vad du pysslar med så undvik detta. Lusern är grovfoder precis som hö men i annan form och är betydlig snällare och tämligen riskfritt att ge hästen. Om du väljer lusern i form av pellets ska denna blötas så att den luckras upp innan du ger den.

Okej, men stallägaren brukar ge sojaprotein till sina höstar när dem har behövt extra protein. Det är även dom som fodrar så det är inga problem!

Okej, men stallägaren brukar ge sojaprotein till sina höstar när dem har behövt extra protein. Det är även dom som fodrar så det är inga problem!

Jag förstår inte varför du skriver här och frågar när du inte bryr dig om svaren. De flesta som svarat i den här tråden kan jag garantera dig har väldigt bra på fötterna när det kommer till foderfrågor.

Om stallägaren har så bra koll, hur kommer det sig att denne inte har någon analys på sitt grovfoder?
Det spelar ingen roll om man haft häst i 50 år, man kan inte se på ett hö vad det innehåller av energi, protein och mineraler utan det måste till en analys. När det kommer till foder så skulle ALDRIG lyssna på någon som inte anser att analys är PRIO 1 när man ska sätta ihop en foderstat. Men det är din häst och ditt beslut.

Om du är intresserad så börja med att läs länken jag skickade till SLU. Är det för mkt begärt så tycker jag faktiskt synd om din häst.

Jag läser visst.
Läser ni vad jag skriver? Jag håller på att samla ihop till en analys och ska skicka den så fort som möjligt. Till dess så lägger vi till lite protein och energi. Ersätter inte något av det hon äter nu utan lägger bara på lite extra. För det vet även jag att hon behöver. Sen får jag vänta på analysen och sen räkna ut exakt hur mycket extra hon behöver av allt.

Jag tar råd från de som är nära mig. Stallägaren har alltid gett sina soyaprotein och ger därför det som tips. När jag tar upp lusern med dem så har dom inte samma erfarenhet av det. Därför väljer jag det som folk runt om mig har erfarenhet utav. Det är väl inte så konstigt?

Sen från första början frågade jag om vad fullfoder var. Det fick jag svar på ganska fort att det inte fanns något som hette. Men när vet sa fullfoder menade hon müsli. Men som sagt, jag får se vad analysen säger!

Det åter jättefort.
Olja sätter fart på magen också, kan bli ordentlig diarre.
Men jag skulle nog ge max en halv deciliter om dan överlag. Olja är ju energi också. Min ena blir skogstokig av linföolja.

Ajdå! Har redan problem med en dålig mage hos den hästen.. Känns som att jag får sätta upp oljan på hyllan ett tag då!

Du kan lugnt börja ge linfröolja men ge då en matsked två gånger/dag och öka sedan med en matsked morgon och kväll var tredje dag tills du är uppe i önskad mängd. Två-tre dl till en stor häst som behöver lägga på sig tycker jag känns okej. Skulle du däremot ge några dl direkt så blir det inte bra utan precis som med allt annat foder så behöver hästen få vänja sig i lugn och ro.

Skillnaden på soja och lucern är att lucern är ett grovfoder alltså precis som hö, ensilage och betfiber och av det kan man ge utan fara. Soja är ett koncentrat. Det är alltså koncentrerad protein och det ska man bara ge om man verkligen vet att hästen behöver proteintillskott för ger man det ändå så kan hästen bli sjuk. Jag vet att många ger soja som de ger betfor men det kan faktiskt vara livsfarligt för hästen att laborera med det.

Stressa inte med att skicka in analysen utan ta prover iallafall ifrån fyra-fem balar så att du får ett bra analysunderlag. Annars är risken att du inte får ett representativt analyssvar och då fodrar du ändå i blindo eftersom det skiljer sig endel på ett stort fält beroende på hur mycket sol, skugga, värme och vatten strået har fått men även på hur jordmånen är. Du kan ta några prover ifrån samma bal, det är bara bra att ta ifrån början, mitten och längst in men du kan inte göra det istället för att ta ifrån flera olika balar.

Om du vill ha hjälp att räkna på foderstaten när du har fått analyssvaret så säg till så hjälper jag dig gärna.

Jag läser visst.
Läser ni vad jag skriver? Jag håller på att samla ihop till en analys och ska skicka den så fort som möjligt. Till dess så lägger vi till lite protein och energi. Ersätter inte något av det hon äter nu utan lägger bara på lite extra. För det vet även jag att hon behöver. Sen får jag vänta på analysen och sen räkna ut exakt hur mycket extra hon behöver av allt.

Jag tar råd från de som är nära mig. Stallägaren har alltid gett sina soyaprotein och ger därför det som tips. När jag tar upp lusern med dem så har dom inte samma erfarenhet av det. Därför väljer jag det som folk runt om mig har erfarenhet utav. Det är väl inte så konstigt?

Sen från första början frågade jag om vad fullfoder var. Det fick jag svar på ganska fort att det inte fanns något som hette. Men när vet sa fullfoder menade hon müsli. Men som sagt, jag får se vad analysen säger!

Jo i min värld så är det konstigt. Jag väljer att lyssna på dem som verkar ha mest kunskap i ämnet och kan jämföra för- och nackdelar med olika alternativ.
Om man bara hade provat sånt som folk i ens närhet har erfarenhet av så hade vi levt på medeltiden än.

Ajdå! Har redan problem med en dålig mage hos den hästen.. Känns som att jag får sätta upp oljan på hyllan ett tag då!

Hästar är gjorda för att äta grovfoder, det är det deras magar mår bäst av. Lusern är en baljväxt och räknas till grovfoder, precis som gräspellets tex. Om du dessutom har en het häst (hästar som är i underhull kan bli heta/stressade för att de inte får tillräckligt med näring) så är det all anledning att försöka täcka proteinbehovet med så mkt grovfoder som möjligt. Olja i måttlig mängd är bra för att tillföra kalorier men öka mängden långsamt (jag föredrar att prata om kalorier istället för energi eftersom folk ofta tror att energi och protein är helt skilda saker).

Hippo grow alfa är ett bra och prisvärt foder som innehålller stor andel grönmjöl vilket hästen smälter i grovtarmen, precis som naturen har avsett.

Jag hade fortsatt med "fri tillgång" på höet/hörsilaget. Satt in en stor hink och fyllt denna med lusernhack och sen hade jag efter upptrappning gett 2 kg hippo grow alfa och toppat med lite olja.

Okej, då ska jag göra det!
Soja ger jag inte förän jag fått analysen. Jag tror vi har en bal i veckan. Så efter nyår kan jag nog skicka in analysen då. Hur förvarar jag påsen med hösilaget i bäst? Har tagit ut luften och knutit den hårt nu och så ligger den i stallet.

Om jag inte förstår mig på sidorna där man kan räkna så får du ett meddelande! Jättesnällt av dig! :)

Just nu får hon så mycket hösilage som får plats i två hönät. Plus då ute i hagen på morgonen. Mer kan jag inte ge henne. Jag får se vad analysen säger. Hösilaget är ju inte dåligt i sig, då hade ju fler hästar varit tunna. Dom andra som är lättförståeligt klarar ju sig på lite betfor och hösilaget.

Om hösilaget nu är bra.. Hur vet jag vad jag behöver ge hästen egentligen? Kanske är svårt att säga. Kan man läsa om det någonstans? Alltså om svårfödda hästar och så.

Förövrigt så hittade jag ett kompletteringsfoder från krafft som heter pluss protein. Är det någon som har något att säga om det? Där är lite energi och mycket protein.

Senast ändrad:

Soja ger jag inte förän jag fått analysen. Jag tror vi har en bal i veckan. Så efter nyår kan jag nog skicka in analysen då. Hur förvarar jag påsen med hösilaget i bäst? Har tagit ut luften och knutit den hårt nu och så ligger den i stallet.

Om jag inte förstår mig på sidorna där man kan räkna så får du ett meddelande! Jättesnällt av dig! :)

Påsarna ska omedelbums in i frysen!

Just nu får hon så mycket hösilage som får plats i två hönät. Plus då ute i hagen på morgonen. Mer kan jag inte ge henne. Jag får se vad analysen säger. Hösilaget är ju inte dåligt i sig, då hade ju fler hästar varit tunna. Dom andra som är lättförståeligt klarar ju sig på lite betfor och hösilaget.

Om hösilaget nu är bra.. Hur vet jag vad jag behöver ge hästen egentligen? Kanske är svårt att säga. Kan man läsa om det någonstans? Alltså om svårfödda hästar och så.

Förövrigt så hittade jag ett kompletteringsfoder från krafft som heter pluss protein. Är det någon som har något att säga om det? Där är lite energi och mycket protein.

Om hösilaget är "bra" (bra är ju relativt utifrån vilken hästtyp som ska äta det), hästen avmaskad och inte sjuk så är det mer kalorier (inkl högvärdigt protein) som gäller. Tex lusern, gräspellets, avel/unghästfoder (Hippo grow, Lympos Avel/ung, mfl.)

Ex. Hippo Grow Alfa 2 kg. 20 megajoul (totalenergi) 270 g smältbart råprotein. Pris 18 kr

Krafft pluss protein 2 kg 21 MJ 440 g smrp. Pris 24 kr.

Säg att hästen behöver 700 g smrp under uppbyggnadsfasen.

Om grovfodret innehåller 30 g/smrp/kg foder och hästen äter 18 kg så ger det 540 gram smrp.

Då räcker det bra med 2 kg Hippo grow alfa

Säg att det är 5 MJ (energi) /kg foder i höet (det är lågt). 18 kg ger då 90 MJ.
20 Mj extra = 110.

110 Mj och 810 g smrp är ganska mkt (men kanske inte tillräckligt för din häst). Då är det kanske onödigt att betala 6x 30 = 180 kr extra för pluss protein utan du kan lägga dom pengarna på att ha en extra krubba att ge lusernhack i om hästen kan äta om den känner för det.

Bara spånar för det är omöjligt att säga ngt exakt annat än att det säkraste kortet är att komplettera med grovfoder ex lusern, vilket flera i tråden redan nämnt.

Senast ändrad:

Om det är hösilage ni har så ska påsen dessutom förvaras i frysen tills du har tillräckligt mycket ifrån tillräckligt många olika balar. Sedan klipper du det i lagom stora bitar, blandar och tar ut ett representativt prov. Var försiktig när du klipper och blandar så att inte alla frön ramlar av för då blir inte provet representativt eftersom det är i bladen som mycket av proteinet finns.

Jättebra att du väntar med sojan.

Du är välkommen att höra av dig om du vill och behöver :)

Här http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 kan du läsa massor om foder.

Tack för svaren! Tar ett nytt prov idag då och lägger i frysen.

Vad ska jag räkna min häst som. Jag rider ca 6 dagar i veckan. 1 dag hel vila och en dag skrittur. Resterande är det vanliga pass eller galopp/trav arbete. Vi har inte kommit igång med tävling än men jobbar för det. Så är det normalpresterande eller högpresterande?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat