Fullfoder utan havre

Sv: Fullfoder utan havre

Jag sa att jag höll på att samla ihop till analys. Vet tyckte det var väldigt bra, och gav tips om att köpa dessa grejor så länge eftersom hon visste att det fungerade på hästen och att hon själv använder det till hästarna på kliniken och deras egna hästar hemma.

Sen sa hon att när jag fått analysen skulle jag komplettera med det som saknades.
Analysen kommer inte komma förän i mitten på januari, de har stängt nu över jul och nyår.

Alla hästar i stallet får betfor och hösilage.
Min får betfor och kornkross.
Tävlings ponnysarna (två st) får kraftfoder men minimal mängd hösilage. Tror den ena b-ponnyn får 2,5 kg. Men som sagt, resten av hästarna (12st) får endast betfor.

När man läser om equi-jewel står det bla att det är till för viktökning, support till muskelutveckling. Idealisk för att behålla och optimera konditionen hos svårfödda hästar mm mm.

Sen har jag som sagt fått hem linfröolja också, som jag ska ge istället för korn. Vilket verkade vara ett big no no enligt vissa här?

När jag fått analysen får jag givetvis ändra om i foderstaten. Men det är ju svårt utan någon analys, därför ger jag det jag vet hon blivit fin av innan så länge.
Vi människor provar ju massor av saker innan vi kommit fram till vilket som passar oss allra bäst, oftast så börjar man med sånt man testat innan och tyckte var bra visst?

Jag gissar och chansar just nu när jag köper foder till henne. Men det är ju bättre än inget för just nu är hon så smal att man nästan ser revbenen på henne. Ingen vill väl ha en häst som ser ut sådär...

Linfröolja är jättebra men vänj in den lite långsamt. Ge typ 3 dl/dag.

Problemet med grovfoder är ofta att det är för lite energi. Du tillsätter enbart energi genom oljan (och betforn) och både Equi-Jewel och korn innehåller oxå betydligt mer energi än protein.

På dina beskrivningar (inkl hur hästen ser ut på nuvarande foderstat) låter det som att hästen saknarbåde energi och protein, därför är det inte helt lämpligt att ösa på enbart energi, hur mycket du än ger så kommer hon aldrig bli ok eftersom det saknas protein.

Därav tipset att ge tex lusern innan du fått analysen. Det tillför mer protein och är dessutom ett grovfoder du kan ge mycket av. Om hästen äter lusern hade jag matat på både lusern, betfor och olja.

Kan du räkna på energi o protein eller behöver du hjälp?

Ang människor så skulle du ju aldrig om du ville bli vegetarian bara utesluta köttet utan att se till att du åt ordentligt med andra proteinrika livsmedel eller hur? För vi vet att forskning och erfarenhet att kroppen behöver protein. Det går liksom inte att bygga något om byggstenarna inte finns. LCHF vs kolhydrater är helt annat, kroppen är bra på att utnyttja vad det får men den kan fortfarande inte gå rakt emot naturlagarna (alkemi :-D).

Du riskerar att sätta din häst i vegetariansitsen om du bara öser på med energi medan du väntar på analys, det är åtm vad jag försöker varna dig för :-)

Är hon så smal är all mat du ger bra så länge du inte minskar på nåt annat.
Hon behöver mer mat, vilken är inte det viktiga. Sen är det lättare att ge 1 kg av ett fullproppat kraftfoder än 5kg hö till.

D&H innehåller mycket havre.

Jag hade kollat på tex krafft 125, Hippo Alfa eller mustang protein+.
Gett henne 1-2 kg utöver det hon redan får.

På equi-jewel står det 15MJ/kg energi, är det mycket då?
Sen är där 130g/kg protein.
Fett 180g/kg
Så där är både och ju. Men vad är mycket/lite?

Proteinet stämmer inte alls. Det är inte vad hästen kan smälta utan "totalt", och inget man räknar med.

All ren olja tex innehåller 37 MJ/kg. Det är det fodermedel som har allra högst energiinnehåll. 15 MJ är rätt högt! Funkar garanterat som energitillskott så du behöver inte utesluta Equi-Jewel, du behöver bara tillsätta ännu mer protein. Normalt grovfoder innehåller typ 7-11 MJ om jag bara generaliserar utifrån de analyser jag kollat i höst. Proteininnehållet kan variera desto mer, därför är det enklare med analys.

Kolla något enkelt, typ lusern från Krafft (spelar ingen roll vilken). Och så tar du SMÄLTBART RÅPROTEIN i g (det ovan du har är råprotein) delat på OMSÄTTBAR ENERGI i MJ (inte någon annan typ av energi!). Då ser du att svaret blir en bra bit över 6 = fodret tillför mer protein än energi enkelt förklarat.

Ex: http://www.krafft.nu/produkter/konvalescent/krafft_lusern_pellets_29/
Energi ME = metabolized energy = omsättbar energi = 8.5 MJ
Smältbart Rp = smältbart råprotein = 105 g

105 g/8.5 MJ = 12,4 g smb rp/MJ

En vuxen häst behöver en kvot över 6 och här är kvoten alltså 12,4. Dvs för en vuxen häst så tillför det "mer protein än energi".

En svårfödd häst i din viktklass har kanske ett behov av uppåt/över 100 MJ/dag. Och då alltså 100*6 = 600 g smb rp/dag.

Hinner inte mer just nu men fråga mer om du behöver hjälp!

Senast ändrad:

Jag sa att jag höll på att samla ihop till analys. Vet tyckte det var väldigt bra, och gav tips om att köpa dessa grejor så länge eftersom hon visste att det fungerade på hästen och att hon själv använder det till hästarna på kliniken och deras egna hästar hemma.

Sen sa hon att när jag fått analysen skulle jag komplettera med det som saknades.
Analysen kommer inte komma förän i mitten på januari, de har stängt nu över jul och nyår.

Alla hästar i stallet får betfor och hösilage.
Min får betfor och kornkross.
Tävlings ponnysarna (två st) får kraftfoder men minimal mängd hösilage. Tror den ena b-ponnyn får 2,5 kg. Men som sagt, resten av hästarna (12st) får endast betfor.

http://www.agrilab.se/gem/

stängt över jul-nyår bara. Om du skickar imorgon och kanske även ringer dem bör du kunna ha svaret på fredag.

På equi-jewel står det 15MJ/kg energi, är det mycket då?
Sen är där 130g/kg protein.
Fett 180g/kg
Så där är både och ju. Men vad är mycket/lite?

Equi Jewel är asdyrt, hittade en sida där det stod att det kostar 500 kr för 20 kg. Det är HELT onödigt att välja en så dyr produkt när det finns väldigt bra alternativ till bortåt halva kostnaden.

Ex Hippo grow alfa. Krafft uskel/protein, Salsa Grön (gräspellets) mfl.

Nej, det är inte SmRp trots att man t.o.m. skriver SmRp under värdet 130 g/kg.

http://ker.com/products/feeds/EquiJewel/

“Typical Analysis:
1kg
Digestible energy 18-19MJ
Crude protein(min) 13%
Crude fat 18-20%
Crude fibre (max) 13%
Calcium (min) 2.25%
Phosphorus (min) 1.5%
Vitamin E 1000IU
Selenium 1 mg”

“Crud protein” är råprotein och något värde på SmRp finns inte. Smältbarhetskoefficienten för ris (proteinet i denna produkt kommer från riskli) är ca. 0,62 vilket skulle ge SmRp = 80 g/kg. Detta foder kommer naturligtvis inte att hjälpa en häst med proteinunderskott i foderstaten.

Att företaget bakom denna hemsida ger felaktig information och på detta sätt vilseleder kunder är ett brott mot EUs märkningsdirektiv för fodervaror. Jag har redan anmält flera företag till Jordbruksverket och har inte tid att anmäla fler. Om jag skulle anmäla alla foderföretag/försäljare som ger felaktig och vilseledande information till Jordbruksverket så skulle jag inte ha tid med annat. Så illa är det i foderbranschen. Kan ingen annan anmäla detta företag till Jordbruksverket?

Ja det är horribelt och som du säger, är det vanligt förekommande trots regelverket. synd att det ändå lönar sig vilket det tydligen gör eftersom fodren fortsätter sälja och konsumenterna anser att de köpt ngt mirakelbra foder för dyra pengar.

När man läser om equi-jewel står det bla att det är till för viktökning, support till muskelutveckling. Idealisk för att behålla och optimera konditionen hos svårfödda hästar mm mm.

Sen har jag som sagt fått hem linfröolja också, som jag ska ge istället för korn. Vilket verkade vara ett big no no enligt vissa här?

När jag fått analysen får jag givetvis ändra om i foderstaten. Men det är ju svårt utan någon analys, därför ger jag det jag vet hon blivit fin av innan så länge.
Vi människor provar ju massor av saker innan vi kommit fram till vilket som passar oss allra bäst, oftast så börjar man med sånt man testat innan och tyckte var bra visst?

Jag gissar och chansar just nu när jag köper foder till henne. Men det är ju bättre än inget för just nu är hon så smal att man nästan ser revbenen på henne. Ingen vill väl ha en häst som ser ut sådär...

fast alla försöker förklara för dig att det du köpt är dyra, bortkastade pengar eftersom fodret öht inte uppfyller några krav innehållsmässigt, av det du behöver åstadkomma ang. din hästs hull.

lägg pengarna på lusern under tiden i väntan på analysen. du KAN inte gå fel med det.

Eftersom jag redan fått hem en påse equi-jewel så kommer jag iallafall prova det. Pratade med min tränare idag om det, hon tyckte att jag skulle köpa sojaprotein också. Så alltså linfröolja, equi-jewel och sojaprotein.

Behöver inte ge så mycket av equi-jeweln då om det endast är energi..
Men är sojaprotein bra??

Är hon så smal är all mat du ger bra så länge du inte minskar på nåt annat.
Hon behöver mer mat, vilken är inte det viktiga. Sen är det lättare att ge 1 kg av ett fullproppat kraftfoder än 5kg hö till.

D&H innehåller mycket havre.

Jag hade kollat på tex krafft 125, Hippo Alfa eller mustang protein+.
Gett henne 1-2 kg utöver det hon redan får.

Av de tre du nämner är det bara de två första som är tänkbara alternativ om man vill har protein som håller lite kvalité (aminosyror). Ser man till lysinhalten så innehåller Hippo Grow Alfa 8,3 gr per kg, Krafft Groov 125 7 gr lysin och Mustang protein+ (både pellets & müslin) 5 gram. Vanlig havre innehåller 3,3 gr lysin!

Själv blandar jag Vitafor Derby med potatisprotein (58 gram lysin/kg, 100 gram innehåller mer lysin än ett kg Mustang Protein+) i lämplig mängd när jag vill ha upp en häst i vikt och även behöver extra protein i foderstaten!

Senast ändrad:

Jag tycker du ska vara VÄLDIGT försiktig med proteinkoncentrat. Det kan förstöra för hästen, de är mycket känsliga för proteinöverskott från kraftfoder. Googla så får du mer information.

Ge lusern, om du vill fodra protein.

Jag har redan equi-jewel och linfröolja hemma. Så jag behöver komplettera med protein då.

Sojaprotein har min tränare använt till sina hästar. Vad är skillnad på det och lusern?

Eftersom jag redan fått hem en påse equi-jewel så kommer jag iallafall prova det. Pratade med min tränare idag om det, hon tyckte att jag skulle köpa sojaprotein också. Så alltså linfröolja, equi-jewel och sojaprotein.

Behöver inte ge så mycket av equi-jeweln då om det endast är energi..
Men är sojaprotein bra??

fast ärligt.... du vill inte att din häst ska bli piggare pga energi och den är tunn och står på flera liter betfor osv och är tunn utöver det.

snälla.....
de råd du får från din tränare blir galna i sammanhanget. läs i lugn och ro de råd du fått, och fråga ngn bättre om du inte tror på råden än den tränaren i sammanhanget.

Av de tre du nämner är det bara de två första som är tänkbara alternativ om man vill har protein som håller lite kvalité (aminosyror). Ser man till lysinhalten så innehåller Hippo Grow Alfa 8,3 gr per kg, Krafft Groov 125 7 gr lysin och Mustang protein+ (både pellets & müslin) 5 gram. Vanlig havre innehåller 3,3 gr lysin!

Själv blandar jag Vitafor Derby med potatisprotein (58 gram lysin/kg, 100 gram innehåller mer lysin än ett kg Mustang Protein+) i lämplig mängd när jag vill ha upp en häst i vikt och även behöver extra protein i foderstaten!

tror att TS blir vädligt lite hjälpt av dessa avancerade svar utifrån sammanhanget. hade satsat på att just i denna tråd svara lite mer simpelt. även om du har rätt i sak ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat