Sv: Byta ut eller ta bort kraftfoder helt?
Det var just det där jag ville att Spader eller nån annan med mer kunskaper om just högpresterande och protein vs energi skulle förklara bättre
Märk väl att jag inte sagt att kvoten absolut alltid och oavsett vad MÅSTE vara över 6, bara att det rekommenderas att man försöker hålla sig till den. Proteinet som används i hästens kropp har ju trots allt en "lägsta-nivå", dvs rent underhåll av hästen kräver proteiner. Därmed inte sagt att hästen ska ha mer än den behöver eller så pass mycket att det påverkar "prestandan" till det negativa.
Ang bushumöret så tvivlar jag på att det skulle kunna komma så fort av så pass lite havre. Jag skulle nog snarare misstänka "vårkänslor" och kanske även en mer uppmärksam ryttare pga foderbytet (inget illa ment!!)
Men om du har en häst, som i sandrafors fall, som du inte vill ska tappa i hull och som kanske har svårt att hålla hull så MÅSTE du hålla ett högt energivärde. Då är det DET som är viktigare än proteinet. Och är det en tävlingshäst så är det samma även där, det är energin som är det viktigaste, inte proteinet.
Missförstå mig rätt, protein är också viktigt, men man ska INTE överdosera detta eftersom det då tar ÄNNU mer energi att bryta ner överflödigt protein. Protein är främst viktigt för unghästar, medan en tävlingshäst på 4 och uppåt snarare kan bli mer trög av för mycket protein.
När det är en travare i full tävlingskondition, som man vill ska prestera så brasom möjligt i lopp så måste man tänka på det.
Det är därför det är viktigt att man räknar ut foderstaten med hänsyn till vad det är för häst och hur den fungerar, inte bara dennes nuvarande vikt och ålder samt nivå.
Sandra - ring till Roger Walmann eller hans foderexpert så kan de förklara för dig hur en TRAVhäst påverkas av detta.
Det var just det där jag ville att Spader eller nån annan med mer kunskaper om just högpresterande och protein vs energi skulle förklara bättre
Märk väl att jag inte sagt att kvoten absolut alltid och oavsett vad MÅSTE vara över 6, bara att det rekommenderas att man försöker hålla sig till den. Proteinet som används i hästens kropp har ju trots allt en "lägsta-nivå", dvs rent underhåll av hästen kräver proteiner. Därmed inte sagt att hästen ska ha mer än den behöver eller så pass mycket att det påverkar "prestandan" till det negativa.
Ang bushumöret så tvivlar jag på att det skulle kunna komma så fort av så pass lite havre. Jag skulle nog snarare misstänka "vårkänslor" och kanske även en mer uppmärksam ryttare pga foderbytet (inget illa ment!!)